Annons

45 meter nätverkskabel tillsammans med elkabel i rör, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Jo det är så att jag ska kopplaihop två hus med el, tele och data, en sträcka på cirka 45 meter, kablarna ska ligga i ett 50mm kabelslang nergrävd i marken.

1st el-kabel för 3-fas 400V 16A.
2st cat5e nätverkskabel, en för telefon och den andra för data med gigabit-switchar i båda ändar.
1st TV-antennkabel.

Tror ni att det funkar med nätverkskabeln i samma rör som el-kabeln?

Tycker att jag har sett att det brukar ligga nätverkskablar blandat med elkablar på kabelstegar.
 
spontant svar är ja för som du säger så brukar ju cat5 och elkablar ligga huller om buller

har aldrig läst nån varning om att inte blanda

men det kommer säkert nån som vet exakt och svarar snart ;)
 
Hallå

På den tiden jag undervsade elektriker fanns det en bestämmelse om samförläggning.

DVS du får inte blanda starkström o svagströmskablar hur som hellst.

I kablekanaler finns iregel en avskiljande innre vägg, kanaler, där svagström ligger i ena och starkström i den andra.

Kan vara nått att tänka på.

Sen rent spontant skulle jag undvika datanät bredvid en antennlina med tanke på åska om den slutar på taket.

Roine
 
En sak är om det går att göra, och en annan sak om man får göra det. Jag skulle tro att det går att göra, men jag är nästan säker på att man inte får göra det.

Det som reglerar detta är starkströmsföreskrifterna (och mitt exemplar står därhemma, så jag kan inte kolla). Jag är dock nästan säker på att det inte är tillåtet. Jag är absolut säker på att man p.g.a elsäkerhet inte får blanda svag- och starkström i kopplingsdosor hur man vill. Det ska vara separata kopplingsdosor eller dosor med avskiljda utrymmen. Även i kabelkanaler förlägger man ju dessa kablar, precis som Roine skriver, i avskiljda utrymmen. Jag förmodar att desamma gäller för förläggning i rör, dvs kablarna ska vara förlagda i avskiljda utrymmen, vilket i praktiken innebär att man har olika rör.

Eftersom jag inte kan kolla exakt vad föreskrifterna säger så är jag dock lite osäker och vill lämna en brasklapp för att jag kan ha fel.
 
Telekabel, nätverkskabel inräknat får inte läggas tillsammans med el. Om kablarna skall ligga på samma stege skall det finnas en skiljevägg mellan dem.

Det handlar om elsäkerhet och skall därmed respekteras. 220 V är inget att leka med och därför ser myndigheterna inte mellan fingrarna om det händer något.

Jag vet från min tid som teleprojektör minst en elkonsult som blivit utbytt inom loppet av 30 minuter på grund av att han ville att tele- och nätverkskablarna skulle läggas tillsammans med el på en stege och även i samma rör. Regelverket är när det gäller el ganska så strängt så jag kan bara avråda från att dra närverkskabeln tillsammans med el. Och om du trots allt gör det kan du inte räkna med att det finns ett enda försäkringsbolag som är villiga täcka eventuella skador. Vid eventuell personskada så ses inga förmildrande omständigheter. Att säga att man inte vet är ingen ursäkt i domstolen. Snarare ett bevis på att man har brutit mot regelverket.
 
Senast ändrad:
Kabel är kabel!

Båda är Klass II (dubbeltisolerade), och kann ligga brevid varandra. Annat är det med enledare.
Ofta i industri skiljer man förläggning på särskilda kabelstegar; för att minimera risiko för störningar.
I detta fallet är det knappast något problem. Den elström du skall köra i 400V-kabeln är säker så låg att den stör nätvärkskabeln.
Tut o kör!
Mvh Erik J
 
Jag antar att det är en befintlig 50-slang du vill dra kablarna i, men om inte så är det väl bara att lägga två 50-rör? Elröret skall vara gult, tele/nätverksröret helst rött(rödorange).

Att dra nätverkskabel och telekabel tillsammans med elkabel är VERKLIGEN inte att rekommendera, och troligen som redan har påpekats totalt regelvidrigt. Grävs slangen av så finns risken att elen leds över till tele- eller nätverkskabeln, med allvarliga personskador som möjlig följd.

Hade jag varit du så hade jag grävt ner en HDPE 40/32 eller HDPE 32/26 och dragit nätverks- och telekablarna i. HDPE är en speciell typ av PEM-slang som kan förläggas direkt i mark, och altså inte behöver dras i befintligt rör. Skyddsfyllning (rörgrav) rekommenderas, men är ej helt nödvändig på privat mark om massorna inte är väldigt grova.

Jag jobbar som grävmaskinist, har eget företag, men kör för en underentrepenör för ElTel, som i stort är den gamla tekniska divisionen från televerket.
 
Re: Kabel är kabel!

fujicanon skrev:
Den elström du skall köra i 400V-kabeln är säker så låg att den stör nätvärkskabeln.
Tut o kör!
Mvh Erik J

Va' fan har jag skrivit?!?!
...är säkert så låg att den inte stör nätvärkskabeln......
skola de' vara..men det fattade ni, vel?
Bara Walle håller sej undan med grävarn så går det bra!
Inga problem med förskrift och funktion; elektro.
mvh Erik J
 
Walle har förståss en poäng med sitt "worst case scenario". Ur störningssynpunkt däremot kan jag inte se hur det skulle bli problem. Däremot med STP, skärmad TP... Det kan va riktigt klurigt att jorda skärmen korrekt, blir det fel så funkar skärmen mer som en antenn som då def. kan ge dig problem.

Och Plåtslagaren... det var många år sedan vi hade 220 volt i ledningarna nu...
 
Att förlägga starkströmskabel, oavsett om det är i mark eller på vägg eller på stege kräver elbehörighet eller att det utförs av någon som står under överinseende av en behörig installatör.

Att göra det själv är straffbart, att inte veta vad man gör är farligt och straffbart, att göra det fel är livsfarligt.

Separationen mellan kraftkablar och tele/datakablar direkt förlagda i mark skall vara minst 5 cm. Se SS424 14 37 Jag har bara en äldre föreskrift, det kan vara en nya standard nu. Förläggningsdjupet min 65 cm, ett markeringsband 10 cm ovanför.

Med tanke på längden bör också installatören räkna på utlösningsvillkoret, dvs att säkringen i matande änden löser ut inom fastställd tid vid tex kortis längst bort. Det här beror ju på vad det är som matar installationen.

Jag vet ju inte vad du ska ha för last i andra änden, men jag har nog aldrig skottat ner mindre än 6 kvadrat FKKJ eller EKKJ.

Om alla ledare/kablar i ett rör är utförda för den högsta förekommande spänningen är det ok. Det är de knappast i ditt fall.Annars är det separering som gäller. Föreskriften rekommenderar att man tänker på störningsrisken, minmåtten är satta med hänsyn till säkerheten.

Det finns ju rör med mellanväggar alt lägg flera rör. Jag skulle dessutom lägga ner minst ett tomrör. Min erfarenhet säger mej det. Tv-antennkabeln skulle jag lägga för sej.
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
Det kan va riktigt klurigt att jorda skärmen korrekt, blir det fel så funkar skärmen mer som en antenn som då def. kan ge dig problem.

Och Plåtslagaren... det var många år sedan vi hade 220 volt i ledningarna nu...

Jupp! Jorda skärmen BARA i ena ändan; om det kann vara risk för potential-skillnad (matarändan)
Plåtslagaren kann nog hitta 220/380V lååångt ute på landet :D
 
Cat 5e för 100 Mbit/s bör fungera ca 90 m + 5 m patch i vardera ändan och eventuellt fungera hyfsat för utrustning avsedd för 1 Gbit/s dock inte i full Gigabitfart.

Telefonin kan i och för sig samköras i samma kabel som datanätet om man vill snåla, på ett av de lediga paren. Enklast är det dock med två kablar.

Längre sträckor med elkabel tätt intill kan riskera att störningar når nätverkskabeln. Ett sätt att skydda sig mot detta är skärmad kabel och patchar, skärmen jordade i en gemensam jord i båda ändar.

Hur som helst bör det fungera för Ethernet 100 Mbit/s full duplex, så länge kablarna inte är slingrade runt varandra. Sträckan ligger inom marginalen.

Lite data från Wikinpedia nedan:
Cat 5e will not perform at true 1000 speeds. Despite the stricter performance specifications, Cat 5e cable does not enable longer cable distances for Ethernet networks: cables are still limited to a maximum of 328 ft (100 m) in length (normal practice is to limit fixed ("horizontal") cables to 90 m to allow for up to 5 m of patch cable at each end).

Cat 5: Currently unrecognized by TIA/EIA. Provided performance of up to 100 MHz, and was frequently used on 100 Mbit/s ethernet networks. May be unsuitable for 1000BASE-T gigabit ethernet.
Cat 5e: Currently defined in TIA/EIA-568-B. Provides performance of up to 100 MHz, and is frequently used for both 100 Mbit/s and gigabit ethernet networks.
Cat 6: Currently defined in TIA/EIA-568-B. It provides performance of up to 250 MHz, more than double category 5 and 5e.
Cat 6a: Future specification for 10 Gbit/s applications.
 
Mycket tyckande och ibland en del kunnade blir det i trådar av den här typen. Är du paragrafryttare och noggrann ska du givetvis göra som "bildsten" säger....

Om du skulle få problem med att ha allt i samma rör så är det nog antennkabeln. Koax parallelt med en elkabel längre sträckor brukar ge oanade upplevelser. TP-kabeln däremot, som ju är tvinnad, är rejält stryktålig vad gäller störningar "utifrån".
 
Röret är redan nergrävt i marken, får väll se vad elektrikern säger när han ska skruva upp elcentralen.

Tänkte faktiskt inte på att det inte skulle kunna va tillåtet att dra datakablar tillsammans med elkabel, tänkte använda en kabel som även var godkänd för markläggning utan skyddsrör, trodde man kunde lita på att kabel-höljet räckte som skydd mot andra kablar.



Vad tror ni om att hänga kabeln i bärlina då? Är det godkänt med vanlig rostfri-wire och buntband/plastad ståltråd?


Enklasta är kanske att köpa nån billig PEM-slang för tele och data-kablarna, har sett tele-kabel ligga i nån slang helt öppet på berg så det borde ju kunna ligga på en gräsmatta, efter ett tag är den nog överväxt.



Har en till fundering, eftersom jag tänkt hålla på med radio och ljud, så tänkta jag gräva ner en plåt allternativt slå ner ett spätt i marken för att få en bra jordpunkt. Får man ansluta plåten/spettet till jordplinten i elcentralen?

Kan man ha armeringsjärnen i betongen som jord punkt?

Det jag skulle vilja undvika är att ha potensialskillnad mellan jorden i väggutagen och marken som huset står på, jag har länge bott i ett sånt hus och där är det lite obehagligt att stå barfota på källargolvet av betong om man samtidigt tar i en apparat som är jordad, knäpper i stereon gör det också.
 
Vad jag sett så har ingen pratat om fiber. Dyrt, inga störningar eller jordströmmar. Kräver specialkunskap för kontaktering. Behöver anpassning i ändarna. Om den får ligga tillsammans med elkabeln vet jag inte, men störningsmässigt är det inga problem.

//Lars
 
David G skrev:
Röret är redan nergrävt i marken, får väll se vad elektrikern säger när han ska skruva upp elcentralen.

Tänkte faktiskt inte på att det inte skulle kunna va tillåtet att dra datakablar tillsammans med elkabel, tänkte använda en kabel som även var godkänd för markläggning utan skyddsrör, trodde man kunde lita på att kabel-höljet räckte som skydd mot andra kablar.

>Det gör det, men du måste ha en viss separation m.h.t. säkerheten och m.h.t. till störningar bör det vara betydligt större är de 5 cm som sökerheten kraver.
Kraftkabeln (EKKL, FKKL) gräver man ju vanligen ner utan rör men den ska varningsband eller/och skydd mot åverkan. Rör används bara i speciella fall. t.e.x. när man går under en väg och vill kunna byta kabeln utan att gräva upp vägen igen eller lägga kabeln grundare än 60 cm. Förläggningsdjupet är lite beroende på hur marken används.

Vad tror ni om att hänga kabeln i bärlina då? Är det godkänt med vanlig rostfri-wire och buntband/plastad ståltråd?

>Klenspänning (data, tfn, antenn) får du hänga som du vill men det är väl inte snyggt?

Enklasta är kanske att köpa nån billig PEM-slang för tele och data-kablarna, har sett tele-kabel ligga i nån slang helt öppet på berg så det borde ju kunna ligga på en gräsmatta, efter ett tag är den nog överväxt.

>Klenspänning kan du ha ganska grunt. Lyft på torvan i gräsmattan och stoppa ner kablarna, helst i rör, och trampa till.

Har en till fundering, eftersom jag tänkt hålla på med radio och ljud, så tänkta jag gräva ner en plåt allternativt slå ner ett spätt i marken för att få en bra jordpunkt. Får man ansluta plåten/spettet till jordplinten i elcentralen?

>Risken är stor att du får vagabonderande strömmar som kan bli ganska stora. Inte bra. Diskutera saken med din behörige elektriker. Se längre ner

Kan man ha armeringsjärnen i betongen som jord punkt?

> Inte utan vidare.

Det jag skulle vilja undvika är att ha potensialskillnad mellan jorden i väggutagen och marken som huset står på, jag har länge bott i ett sånt hus och där är det lite obehagligt att stå barfota på källargolvet av betong om man samtidigt tar i en apparat som är jordad, knäpper i stereon gör det också.

>Tyder på något fel med jordningen, alt. väldigt långt till lokaltransformatorn i kombination med sned lastfördelning (inte ovanligt). Diskutera saken med din behörige elektriker. Det kan vara aktuellt med en särskild jordplint dit olika saker ansluts, tex jordspett mm. Måste göras rätt annars blir det problem.

Fiber som Lars nämner får läggas intill kraftkabel om den inte innehåller galvaniskt ledande amterial. Vattenfall har väl fiber lindad på topplinorna (jordade visserligen) på högspänningen tror jag.
 
Mats Larsson: Jag vet mycket väl att 220 V är ett passerat stadium sedan huvudspänningen höjdes till 400 V varvid fasspänningen hamnade på 230 V. Men eftersom de allra flesta "vanliga" fortfarande talar om 220 V istället för 230 V så valde jag att skriva 220 V.

Jag avråder fortfarande från samförläggning då det strider mot gällande regelverk.

Det som finns i 230 V-kabeln räcker mer än väl till att förorsaka skada hos människa och/eller egendom. Det kan ju vara på sin plats att det finns en definition av starkströmsanläggning som lyder fritt: "En starkströmsanläggning är en anläggning där det förekommer en sådan spänning, strömstyrka och/eller frekvens att det kan förorsaka skada på människa och/eller egendom." Detta är också en av anledningarna till att reglerna om hur kablar skall läggas finns.

Jag är också medveten om att det är ganska så vanligt att resonera, som det görs på fotosidan.se att regler är till för andra men inte en själv. Det framgår ju ganska klart i flera inlägg i denna "debatt".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.