Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EZ till EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

spike

Medlem
Tjena

Jag fick låna några objektiv och en blixt från min bror. Han har en gammal analog systemkamera som fortfarande funkar alldeles utmärkt.

Jag vet om att blixten 430EZ inte funkar i E-TTL utan man måste köra blixten manuellt.

Min fråga är nu hur katten får jag den till att fungera i det manuella läget? Är det något speciellt man måste göra på kameran för att få bästa effekt? Hur gör jag med blixten så att den funkar manuellt? Jag har testa att trycka på några knappar men jag hare inte fått det till att funka. Min bror hittade inte sin manual till blixten.

tacksam för hjälp
MVH
Carl

(Camera in Av or M mode.)

1) Set the flash mode to manual (M) på MODE.
2) Press Select/Set button. (The flash output level blinks.)
3) Press plus or minus button to set the output level.
4) Press Select/Set

(Let the flash rest 15 min. after firing continuously at 1/1 or 1/2 power to prevent from overheating.)

...står det i manualen ung.
Funkar det med detta? Har ej försökt. Använder aldrig flash annat än som upplättning och då tar jag till den inbygda...

Hej Carl!

Jag har en manual till din blixt. Den är zippad och runt 16mb stor. Jag köpte den från ett företag i USA som tillhandahåller manualer av alla möjliga slag. Nu kommer jag inte ihåg länken dit, men om du vill så kan du få en kopia av filen av mig gratis.

Den är ju som sagt rätt stor, så maila den är nog ingen bra idé. Har du ngn ftp eller liknande så kan jag lägga upp den där.

Mvh
Catherine

Tack Per!!!

Har varit på jakt efter en manual till min tyskköpta 420ex, utan att hitta en...

tack så jättemycket för era svar!!!

med lite övning skulle jag nog kunna få till riktigt bra bilder :)

Funderade på att köpa en rejäl blixt såsom 580EX men jag vet inte om det är lönt då jag inte tar några "vimmelbilder" precis.

580 EX

Kan absolut rekommendera 580 EX, både för upplättning och "vanliga" blixtbilder. I kombination med EOS 20D blir det bra exponering i 9 ggr av 10. Den 10:e är oftast fotografens fel !

Jag funderar starkt på att skaffa en 580EX till min 10D men det är några saker jag funderar på.

Jag undrar hur 580EX funkar med Sigma 105 macro vid macrofotografering? Hade möjligtvis tänkt hålla den i handen.

Hur långt når en 580EX som upplättningsblixt i solljus? Använder ofta mitt 70-200L 2.8 vid porträttfoto och skulle behöva en upplättningsblixt. Har testat stor vit pappskiva som reflexskärm men "assistenten" klarar det inte.

Hade först tänkt skaffa en beg. Metz men jag har förstått att automatiken inte skulle funka då...

Sony5 skrev:
Jag funderar starkt på att skaffa en 580EX till min 10D men det är några saker jag funderar på.

Jag undrar hur 580EX funkar med Sigma 105 macro vid macrofotografering? Hade möjligtvis tänkt hålla den i handen.

Hur långt når en 580EX som upplättningsblixt i solljus? Använder ofta mitt 70-200L 2.8 vid porträttfoto och skulle behöva en upplättningsblixt. Har testat stor vit pappskiva som reflexskärm men "assistenten" klarar det inte.

Hade först tänkt skaffa en beg. Metz men jag har förstått att automatiken inte skulle funka då...

1: det funkar alldeles utmärkt med Ettlmätning. Jag vet inte huruvida ettl2stöd finns med den optiken.

för att hålla den i handen med bibehållen automatik behövs en ttl-kabel:
Canon TTL Förlängningskabel 2 som kostar 750kr på cyberphoto.

Jag rekommenderar att istället för att hålla den i handen köp en enkel bracket typ Manfrotto 330. Denna kostar 400kr på cyberphoto.

2: Den nåååår långt. så som upplättningsblixt är det inga problem. Du kan också köpa en "zoom-extender-grunkomojäng" som gör att du kan använda den på längre avstånd

3: det beror alldeles på vilken metz du pratar om. Jag är inte så införstådd på metz blixtsystem så någon annan kanske kan svara lite utförligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar