Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EX eller 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en till blixt för t ex porträtt. Jag har en 430EX II som jag är nöjd med, vad vinner jag egentligen på att köpa en 580EX II istället för en till 430? Är mer LED-tal och bättre byggkvalitet det "enda"? Styr blixtarna från 7D.

580 är vädertätad, kan vinklas fullt uppåt även i vertikalt kameraläge vilket inte 430 kan, 580 har masterfunktion mm...

Min åsikt är att 580 känns mer robust och rejäl men är å andra sidan ganska klumpig och tung. Dock är knapparna betydligt bättre på 580. Den har ett hjul istället för de värdelösa knapparna att bläddra med i 430EX II.

Det mesta på en 430EX II kan man ställa in från kameran, så knapparna behöver man nästan inte peta på.

Jag tycker att det avgörande är om man behöver den högre effekten på 580EX II. Gör man inte det så är en 430EX II smidigare. Speciellt om man använder flera blixtar.

Man får 2½ beg 430EX för priset av en ny 580EX II. Vilket är bäst? Fler blixtar ger fler ljussättningsmöjligheter. 580EX II är packad med onödiga finesser som ingen använder, men visst är den mer kraftfull.

430EX version 1 funkar utmärkt med 7D, både på kameran eller som slav. Det är kanske HSS eller synk med ridå som måste ställas på blixten istället för via kameramenyer, men det är nästan enklare. En knapptryckning bort.

Senast ändrad:
Det är mer kräm i 580ex ii och det ger lite mer reserver, Jag skulle ha en ersättare till en Sigma blixt som ej vill kännas vid min 60D annat än i slavläge och prövade först en 430ex ii men den var för klen så det blev byte till en 580ex ii istället.

Vill man slå blixten åt något annat håll eller köra med bouncer krävs effekt eller stor bländaröppning.

Har man råd så ger 580ex ii mer möjligheter,men är ju också mycket dyrare.

För porträtt där man står närmare så kanske 430 räcker och man använder ofta stor öppning då.

en fördel med ex ii både för 430 & 580 är ju att man i kameramenyerna på nyare hus ser CF i klartext och slipper komma ihåg vad siffrrorna motsvarar det fungerar inte med version 1.

Då du har en 430ex ii redan så är det väl bara att prova om den bättre krämen hos 580 behövs eller om det räcker med 430.

Sitter blixten i blixtskon på kameran så funkar det ju inte att fälla upp kamerans inbyggda blixt och använda som sändare(master) samtidigt så då behövs masterblixt funktionen hos 580.

430 fungerar bara som slav och ej som master vilket däremot 580 klarar så därför kan en 580 sitta på huset och både fungera som huvudblixt och mastersändare till slavblixar samtidigt.

580 ex ii är väderskyddad och har pc-synk kontakt samt extern strömmatningsmöjlighet också.

Får man föreslå ett tredje alternativ...Metz 58 af-2. Billigare än 580:n och (minst) lika bra :) Ca 3300 kr om du kollar på Pricerunner.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

...3190 kr på Cyberphoto såg jag nu...kan enbart betecknas som ett fynd ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

ANNONS