Annons

40x zoom vs 5x el. 12x zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Josemine

Medlem
Just nu har jag en 5x zoom kamera på 7 megapixlar. Jag har funderat lite på att köpa en videokamera med 40x optisk zoom. Men i specen står att det bara är 0,8 megapixel.

Så min fråga är..

Blir slutresultatet bättre med en videokamera även om den har färre megapixlar?

40x videokameran borde ju ge bättre zoom men bildytan som förstoras lär väl bli nästan 10 ggr mindre? Eller tänker jag fel?

Nån som vet hur stor en 0,8 megapixel bild blir i centimeter?


För att krånga till det ytterligare.. så har jag även ögonen på en 6 megapixelskamera med 12x zoom.

Någon smart som skulle kunna räkna ut vilken kamera som skulle vara bästa valet för mig? :p

Supertacksam för svar!!
 
Det är en del saker här som du behöver få lite klarhet i känner jag.

Lite kort bara för att ge svar på några av dina frågor:

Blir slutresultatet bättre med en videokamera även om den har färre megapixlar?

Nej =)

Nån som vet hur stor en 0,8 megapixel bild blir i centimeter?

En bild med acceptabel kvalité skulle bli kanske 15x10cm stor.
En bild med bra kvalitet ca 9x6cm stor.


Min fråga är, vad behöver du all denna "zoom" till. Vill du kunna fota jättesmå fåglar på långt håll?
Ju mer "zoom" man har destå sämre bildkvalité brukar man få!

Det är bättre att satsa på en riktig kamera med "lagom" zoom, då kommer du få mycket bättre (still)bilder än med en videokamera.
 
Så slutresultatet blir inte bättre alltså? Jag förstår inte riktigt varför. Zoomen är ju större.. är det bildkvalitén som blir sämre på den lilla bildytan eller är det för att bilden blir liten du tyckr att slutresultatet blir sämre?

Jag vill kunna fota folk på stan utan att dom ser mig.
 
Josemine skrev:

40x videokameran borde ju ge bättre zoom men bildytan som förstoras lär väl bli nästan 10 ggr mindre? Eller tänker jag fel?

Jag tror att du tänker lite fel i begreppet zoom. Zoom är ett värde som bestämmer skillnaden mellan vidvinkel och teleläget. Zoom säger inte hur nära du kommer. Du kan alltså inte generellt säga att du kommer närmare motivet med 40ggr zoom jämfört med 12ggr zoom. Det är den längsta brännvidden som avgör!

Du får definitivt bättre bildkvalitet med en långzoom-kompakt än en videokamera i stillbildsläge.
 
Du behöver absolut inte 40x zoom för att smygfota folk på stan. Snarare tvärtom, det blir väldigt svårt att få en skarp bild av folk som rör sig om du har 40x-zoom. Har du testat en vanlig 12x-zoom? Det kanske räcker.
 
Nej slutresultatet blir inte bättre.

Med zoom så betyder, som sagts, 40x skillnaden mellan vidvinkel och tele. Tex en normal kamera med 3x zoom burkar brännviden ligga på 24mm-72mm tror jag. Om vi nu tar din 40x zoom och den skulle börja på 24mm så skulle teleläget bli 960mm, om den skulle börja på 10mm skulle tele ligga på 400mm.

40x zoom är oftast väldigt mycket och visst du kommer komma väldigt nära ditt objekt.

Pixlar kan man säga är en liten kvadrat i kameran som tar emot ljus, behnadlar det och lagrar det. Väldigt förenklat och lite fel ord val, men iaf.
Alla pixlar tillsamans utgör bilden. Alltså ju fler pixlar ju större bilder kan man göra utan att förlora kvalitet.
Man använder nästan alltid alla pixlar så även om man zoomar så används alla pixlar. Med andra ord om man använder samma kamera med varierar zoomen så har bilderna fortfarande samma kvalitet och samma storlek OM du använder optisk zoom. (Tänker inte gå in på skillnaden mellan optisk och digital,men optisk är bättre).

Bildkvaliteten är inte lika med zoomen utan mer av pixlarna.

Bildkvaliteten är alltså mycket bättre på din 7mp kamera då den har många fler pixlar en 40x videokameran.

Hoppas du fattar...
 
Provat konverter

Det finns sk. telekonvertrar som du kan montera på objektivet på kameran du har. Med en sådan kan du öka förstoringen till det dubbla eller tredubbla. Bildkvalitén blir dock lite sämre dels på grund av den extra linsen dels på grund av skakningar och mera luft mellan kamera och objekt.

När det gäller videokameror finns det många modeller med stillbildläge på mellan 2-4 megapixlar. Stillbildkvaliten på dessa är hyfsat bra och räcker till bilder upp emot A4 storlek. Bilden nedan är originalbilden förminskad (Videokamera med 3 Mpixstillbildläge) Bilden är lätt uppskärpt efter förminskningen.

Tilläggas ska att är det stillbilder du är ute efter så är en ickevideokamera det bästa, men en videokamera kan faktiskt ge ganska bra stillbilder. Vore kul att testa en 40xzoom videokamera mot en långzoomskompakt med telekonverter.
 

Bilagor

  • videotest3mpix.jpg
    videotest3mpix.jpg
    57.7 KB · Visningar: 268
Utsnitt

Här kommer ett s.k. 100% utsnitt helt obearbetat (ingen skärpning eller annat)
 

Bilagor

  • videotestutsnitt.jpg
    videotestutsnitt.jpg
    43.1 KB · Visningar: 268
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.