Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40d vs 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej jag vill ha råd Angående köp Tiitar på beg 40d har fått ett pris på 3800:-
på hus en ny 50d kan jag få för 7000:-
Men vad jag kan få fram så är skillnaden mkt liten på dessa kamerer ja det fins ju inget..Eller förutom pixlar och bättre skärm på 50d.....priskillnad dryga 3000:-

Tacksam för råd
 
Strunta i pixlarna, men skärmen är bättre och af i lysrörsbelysning är bättre på 50D - viss liten förbättring i af i vissa kompexa situationer med alla invalda focuspunkter finns också.


Är det värt det? Tja, det vet bara du - hög iso, af-hastighet, serie tagning är samma. Mindre filer på 40D och lägre pris, bättre skärm på 50D.

båda är mycket bra hus - jag använder aldrig min 5D mkII när jag fotar racing längre - af klarar inte av det, men det gör af i 40D så trots över 20k exponeringar så får den leva kvar då den är så mycket bättre när det går undan. 50D är inte sämre...
 
Nu är det väl mer rättvist att jämföra en begagnad 40d med en begagnad 50d istället för en ny, och då är prisskillnaden max 1500 kr, och då skulle jag lätt ta en 50d. Har haft en 40d och har nu en 50d, pixlarna kan man nog strunta i, båda ger bra resultat men 50d har utvidgad auto-iso, överlägsen lcd-skärm och dessutom en snabbare processor i sig bland annat, inget att tveka på med så liten prisskillnad.
 
Ja en bättre begagnad 50D (<5000 klick) är nog bland de bästa köpen man kan göra just nu på kameramarknaden.

Själv köpte jag en ny (tysk) 50D för 6100 kr på Tradera.
 
Skärmen är faktiskt ingenting jag skulle ta som ett argument till varför man ska köpa en kamera.
Det är lite fel att säga något likande:

-Jag ska köpa ny kamera!
-Vadå för någon då?
-Canon EOS 50D!
-Men du har ju en 40D
-Men 50D har bättre LCD skärm!
-Jaha?


Det är faktiskt något jag ser bara som en bonus grejj.
Det viktigaste jag tycker är processorn.
Tycker du att den är värd extra pengarna, go for it!
Jag själv satsar just nu på min allra första systemkamera och hämtar min 50D idag då det är en sån riktigt robust maskin!
Tvivlar inte en sekund på 40D med tanke på att folk fortfarande använder 20D!

Men jag skulle köra på 50D pga processorn och det finns reservdelar ute på marknaden för den. Eller mja, lättare att hitta iallafall.
 
Lite både och, om man kör macro och ställer focus med liveview så är skärmen faktist lite för dålig på 40D, men annars så spelar det väl inte så stor roll - däremot som skrevs tidigare. Är prisskillnden liten så är det nog vettigare att köpa en 50D då det trots allt finns vissa föredelar med 50D gentemot 40D.
 
Skärmen är en stor fördel, men det som gör att den kommer till sin rätt är de stora förhandsvisningarna som 50D har.

När man fotar i råformat så skapas alltid en jpeg-bild som förhandsvisning. I 40D är den bilden liten (2,5 MP) och i 50D fullstor (15 MP). Det gör stor skillnad när man ska kolla skärpan!

En annan viktig skillnad är att Auto-ISO faktiskt fungerar som man förväntar sig på 50D. På 40D så går kameran inte ner till 100 ISO även om det är bländande dagsljus!
 
Nä, på 40D är auto ISO 400-800. Under 400 går den bara om 1/8000 och minsta bländare ger överexponering.
 
Ja en bättre begagnad 50D (<5000 klick) är nog bland de bästa köpen man kan göra just nu på kameramarknaden.

Själv köpte jag en ny (tysk) 50D för 6100 kr på Tradera.

Om man köper en kamera som inte är från Sverige (som din tyska tex), passar alla objektiv ändå? Har ju hört att kamerorna i Canon-kamerorna i USA heter Canon Rebel bla bla tex, varför då?

Skulle mina objektiv jag har inhandlat här i Sverige passa på en Canon Rebel?
 
Om man köper en kamera som inte är från Sverige (som din tyska tex), passar alla objektiv ändå? Har ju hört att kamerorna i Canon-kamerorna i USA heter Canon Rebel bla bla tex, varför då?

Skulle mina objektiv jag har inhandlat här i Sverige passa på en Canon Rebel?

Absolut. Det är bara Canon som fattar att kameravärlden numera är internationell och fortfarande döper sina kameror olika på olika kontinenter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.