Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D och fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Sitter och letar efter fjärrutlösare till min Canon 40D. Förstog efter ett tag att RC-1 inte funkar till min kamera utan bara xxxD-modellerna. Finns det någon där ute som har positiva erfarenheter från en vettig (och inte alltför dyr) fjärrutlösare. Den ska helst vara trådlös, men finns det inte någon sån så "får la man ta en me' sladd..."

Aaah... Här fanns ju två alternativ. En trådad och en trådlös. Då e det bara å bestämma sig, 149:- eller 599:-

Hmm... Tror nog att det räcker med trådad. Eller? Finns det några nackdelar?

Nu vet inte jag hur en trådlös fungerar på en 40D eftersom jag får mitt hus imorrn, men på 400D sitter IR-mottagaren på kamerans framsida.
Därför använde jag inte RC-1 speciellt ofta till 400D, utan trådutlösaren användes desto flitigare när jag hade kameran på stativet.

Kaffebrus har ju tre varianter av trådutlösare. 0.9 m, 3 m o 10 m sladd tror jag det var.
/L

Köpte först en trådad fjärrutlösere, se nedan.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16851
Men en sladd blir ofta för kort, och trådlöst är frihet.
Denna trådlösa fungerar som trådad också. Den finns under flera namn.
Vill du inte köpa från e-bay, så finns det många som säljer den på tradera.
Båda kan rekommenderas varmt! Obs radio, inte IR. Räckvidd på upp till 100m.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16053
(Se till så att du får en som kan fästas i blixtskon om du väljer den trådlösa varianten).

Jag har använt och förbrukat fyra pirat-fjärrutlösare av olika sort till Canon och kan inte rekommendera dem. De tål väldigt lite av fukt och av vad jag kallar normalt handhavande.
Det kan ju tyckas korkat av mig att fortsätta köpa pirat när dom gått sönder men ett par av dessa fjärrutlösare är nya jag fått på reklamation.
Nu har jag en Canon original som är betydligt hållbarare och mycket mer gedigen. Den sitter även fast bättre i kamerahuset. Prisskillnaden känns liten när man får grejer som fungerar.

Jag har inte testat den trådlösa varianten dock och jag är också nyfiken på den för vissa situationer.

Jag köpte en kaffebrusare med sladd... Och den duger gott ...snabb lev oxå!

Sen kan man undrar hur vissa använder dessa eftermarknads prylar...men jag har inga planer att bada med dem

Tar väl i lite då...
Jag tycker pirat-fjärrutlösarna är ren skit faktiskt!
Som rätt stillsam naturfotograf har jag konstaterat att piratalternativen är lååångt från den kvalitet man får om man köper Canons egna.
Men vi måste ju lära oss var och en med egna pengar. :)

Kristoffer har säkert delvis rätt, man får vad man betalar för.
Sedan handlar det ju om användningsområde. Mina är sällan ute i regn eller rusk. Men har användt dom flitigt och dom fungerar ypperligt.
Skulle vara intressant och veta vilka du har testat och är missnöjd med?

Jag har använt två från Kaffebrus och två från någon Tradera-auktion. Ungefär likvärdiga i utförande. Kanske Phottix varianter är bättre?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto