Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D mystisk sak med blixtautomatiken

Produkter
(logga in för att koppla)

t_sjostrom

Aktiv medlem
Jag skulle ta en enklare produktbild idag till en webbsida och använde extern blixt för att lätta upp och upptäckte en sak som jag undrar om det verkligen skall vara så...

Blixtautomatiken kör alltid på största bländare och 1/60s slutartid.

Går jag över till manuellt läge så är det så också, alla andra kombinationer ger underexponerade/överexponerade bilder. Jag ville ha både lite mindre bländare för mer skärpedjup, men också en slutartid som inte gav skakoskärpa, men det var i stort sett omöjligt utan att gå upp till fånigt hög ISO.

Trodde att ETTL skulle kompensera ljusstyrkan efter att bländare och slutare och stänga av blixten när det är lagom.

Först trodde jag att det var min Metz blixt som var dum, men även den inbyggda blixten uppträder på samma sätt...

Gör jag något fel? Eller tänker jag fel?

(till slut slog jag över och körde blixtens inbyggda automatik och det gick perfekt, men jag är fortfarande undrande varför det är så här)

Metz

Torbjörn. Jag har Metz 54 MZ-4/4i med SCA 3102M3 adapter. Detta har fungerad super på 30D, men är ikke stabilt på 40D.
Har kontaktad Metz, Tyskland, Här är innfo:
Fråga:

Betreff: Mecabl. 54 MZ-4i
Nachricht: Hello.

I have this superb bliz-aggregat on my Canon EOS 30D with the SCA 3102 M3
Adapter.

Now buying the new EOS 40D. Do I have to worry about compability with this
camera?

Regards Erik Johansen

Svar:
Dear Mr. Johansen,
many thanks for your e-mail inquire and your interest in our products.
Unfortunately, a Canon 40D was still not checked in our R&D department to
release an official statement. As soon as we will have checked this camera, it
will be shown on www.metz.de below "flashlight recommendation" and "SCA
adapter".
As long an existing flash unit can be used only in auto flash mode A with manual
settings if provided with flash.
The only we know after a quick check is that a 58 AF-1C as well as the new 48
AF-1C seems to be running properly with a 40D. But this statement is not
official. Please wait or get back in this matter at the middle of October. Thnx

Best Regards

Lutz Goeschel

Technical Support/ Advicer
eMail: mailto: [email protected]
Internet: http://www.metz.de

Så långt Metz, Vad med din innbygda....ja sej det...

/Erik J

Hej Erik,
Tack för ditt svar, jag har en Metz 58 AF-1 och där har dom släppt en uppgradering till 40D (denna går att uppgradera via USB)

Men iom att det är samma sak både på den externa blixten som den inbyggda så tror jag inte att det är det, utan något annat. Det är så jag undrar om det skall vara så för att jag missat någon inställning i kameran...

Kollade denna och för mig blir det ingen skillnad om jag ändrar den eller inte.
Men tack för att du kommer med tips.

Hej,

Förstår jag dig rätt Erik när du säger att detta fungerar för dig med inbyggda blixten?

det är ingen annan med 40D som också kan testa samma sak?

Kan man överhuvud taget ändra slutartiden/bländaren i P läge med blixten påslagen, på min kamera går inte det. Men det går självklart med blxten av via övre ratten. Med blixten på kan jag bara under/över exponera med undre ratten.

Jag får plocka fram min 20D och jämföra imorgon, kommer inte ihåg att det var så på den, eller så tänker jag helt fel nu...

Bara popuppen...

Jag kollar nu bara den innbygda( Metz 54'an är ju lite tväksam ennu).
C Fn I: Exposure 6 Safety shift.Enablet
C Fn I: Exposure 7 Autosynk i AV-läge Enablet.

Detta funkar inte. Jag måsste antligen sätta fixed 1/250. eller stänga av Safety shift.
Blixten löser med full styrka, men tidene blir som om blixten inte är påslagen. Det är bara i AV-läget.

I M, Tv, P o alla autolägene är allt OK.

/Erik J

Jag har testat lite mer och även på min gamla 20D så var det likadant, jag vet inte om det helt enkelt skall vara så.

Slutade med att jag släppte detta och nu antingen kö 1/60 s på auto eller skruvar till det manuellt så som jag tror är bra och ignorerar kamerans varning om underexponering, man set ju i displayen om det blev bra.

Re: Bara popuppen...

fujicanon skrev:
Jag kollar nu bara den innbygda( Metz 54'an är ju lite tväksam ennu).
C Fn I: Exposure 6 Safety shift.Enablet
C Fn I: Exposure 7 Autosynk i AV-läge Enablet.

Detta funkar inte. Jag måsste antligen sätta fixed 1/250. eller stänga av Safety shift.
Blixten löser med full styrka, men tidene blir som om blixten inte är påslagen. Det är bara i AV-läget.

I M, Tv, P o alla autolägene är allt OK.

/Erik J

Om du läser din instruktionsbok till kameran så ser du att det är precis som det ska vara.
I Av läget mäter kameran efter det befintliga ljuset enbart och blixten är tänket enbart för upplättning.
Använd M 1/125, bländare och ISO efter behag så gör ETTL automatiken resten.

Så är det. Tills jag kommer på något mer behjärtansvärt har jag använt en av Custom-funktionerna på ratten till en blixtinställning som passar till mig.

För er som har en Metz 54 MZ-3/4 och en sca 3102-adapter kan jag meddela att du nu kan uppdatera adaptern hos leverantören. Min adapter är på väg dit för att bli en M4. I dagsläget är den en M1 vilket gör att den inte fungera särskilt bra med min eos 40D.

Så köp ingen ny adapter utan uppdatera den du har!

För er som har en Metz 54 MZ-3/4 och en sca 3102-adapter kan jag meddela att du nu kan uppdatera adaptern hos leverantören. Min adapter är på väg dit för att bli en M4. I dagsläget är den en M1 vilket gör att den inte fungera särskilt bra med min eos 40D.

Så köp ingen ny adapter utan uppdatera den du har!

Gammal tråd, men jag behöver hjälp med detta nu. Vart skickar man adaptern/blixten för uppgradeing. Jag bor i Göteborg.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar