Annons

40D lös del skrammlar

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Nyss fått min efterlängtade 40D.
Tyvärr inte fått mitt objektiv ännu så jag kan inte testa kameran ännu.

När man vickar kameran låter det som någon liten del är lös ungefär vid den inbyggda blixten, någon som har erfarenhet av detta?
 
Förmodligen är det metallstaget för blixten. Testa att göra så här:

Sätt i gång kameran, tryck på blixknappen så att blixten poppar upp, vicka på kameran och lyssna. Är det borta är jag ganska säker på att det är metallstagen som skramlar när blixten är nedfälld.
 
Om det är som på de flesta andra systemare så är det en liten kula i ett rör som håller reda på i vilken riktning du håller kameran. Vågrätt eller lodrätt. Inget att vara orolig för! Känner du dig osäker så ta dig till närmsta handlare och lyssna på ett annat exemplar.

/Jon - som säljer kameror och svarat på denna fråga många gånger tidigare!
 
40D har lägessensor, men den hörs knappt. Vissa exemplar skramlar vid blixten.
Hörs det tydligt är det nog blixten. Men det är inget som spelar någon roll i praktiken.
 
Det är Vågrätt eller lodrätt mekanismen som andra också säger.

Men jag funderar på varför du sitter och vickar på ett kamerahus utan objektiv. Torrsim i väntan på skarpt läge tills gluggen kommer kanske? :)
 
Den eviga väntan.....

Svårt att hitta något att göra med kameran förutom hitta fel när man ännu inte har objektiv till den.

Blir nog en EF 50 f1.4 eller en 17-40 f4 L men lite beslutsångest där vad jag skall börja med.
Man vill ju heller inte hamna i den beryktade L-frossan, eller vill man?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.