Annons

40d eller 450d+batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffie

Aktiv medlem
Hejsan mitt första inlägg här!

Jag står inför ett stundande systemkameraköp. Det står mellan 40d och 450d, dock tycker jag 450d är för liten för mina händer. Därför måste jag köpa ett batterigrepp till, om valet faller på den.

Nästa frågeställning är om jag ska handla i USA eller Sverige.
Jag åker till USA den 24e juli. Vad jag har förstått är inte garantin världstäckande, om man inte köper till någon slags extragaranti (rätta mig gärna!!).

USA-priser (inkl. moms, dollarkurs på 6,00 kronor, bhphoto.com)
40d-hus - 7420:-
450d-hus+batterigrepp - 5924:-

Jag hade tänkt lägga ca. 10 000 på hus+glugg, så i exemplen ovan ger det mig ca 2600:-/4100:- att lägga på ett objektiv.

Sverige-priser (scandinavian photo)
40d-hus - 10450:-
450d-hus+batterigrepp - 7790:-

Pengar över till objektiv är i detta fall då -450:-/2210:-

Är det värt de extra pengarna att handla i Sverige, med tanke på garantier och service?
Jag antar att man inte ens behöver bekymra sig om att få cashback, på en kamera köpt i USA?

Jag vill gärna ha tips på bra gluggar också, jag tänkte börja med ett vanligt normalzoom.

Väldigt tacksam för svar!
 
Jag skulle satsa på en 40D. Den har mindre knappar på baksidan som man kan komma åt av misstag. Jag har en 350D med batterigrepp och kommer ofta åt knapparna till väster om bildskärmen när jag håller kameran vertikalt. Det är inte roligt när man har tryckt o får vänta 10 sekunder innan bilden tas för man kommit åt knappen så att självutlösar blir aktiverad.
 
Tack för tipset med warehouse, men antingen köper jag 450d+batterigrepp här i Sverige eller 40d i USA. Det lutar åt en 40d, den går från klarhet till klarhet i mina ögon.
Hur pass "ny" är den på marknaden, kommer jag sitta o svära om 2 månader för att Canon släppt en 50d?

Hur är det med garantin vid USA-köp? Går det att köpa en worldwide-guarantee? Och är det isf. värt dom pengarna?

Upptäckte att jag har räknat fel på USA-priserna.
40d-hus får man för 6120:- (inkl. moms)
450d-hus+batterigrepp går för 5920:-

Då känns valet plötsligt ganska givet, 200 kronor till för en 40d!
 
Senast ändrad:
Glöm inte att tillkommer lokal "salestax" på listpriserna från BH. DÅ rasslar de upp några % till.

"Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home."

/Mats
 
Hejsan!
Ja precis, den har jag räknat med som moms (det är väl en slags moms?)
Jag har räknat med 8,5% så då har jag lite buffert uppenbarligen!

Vad skulle ni rekommendera för glugg till en 40d? Jag vill ha ett normalzoom till att börja med så man kan lära sig kamerans alla funktioner och inställningar.
Jag lägger gärna lite extra för bra kvalité!
 
Hej Anders!

Till en början gratulerar jag till det kloka beslutet att införskaffa dig en kamera av det rätta märket (c;

Här på FS så tycker jag att du skall läsa igenom dessa recensioner, där kommer du förmodlingen bli på det klara ganska omedelbums vilket du skall köpa som första objektiv. Lycka till!

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10

//Ronney
 
Hej Anders!

Till en början gratulerar jag till det kloka beslutet att införskaffa dig en kamera av det rätta märket (c;

Här på FS så tycker jag att du skall läsa igenom dessa recensioner, där kommer du förmodlingen bli på det klara ganska omedelbums vilket du skall köpa som första objektiv. Lycka till!

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10

//Ronney
 
Ja om du tycker 450D är för liten skulle även jag gå på en 40D. 50D kommer sannolikt i början av 2009. Men bästa valet är en 450D utan batterigrepp, billigare och oerhört kompetent. ;)

När det gäller objektiv beror det såklart hur du fotar och vad du prioriterar, men det nya kitobjektivet till 450D (18-55IS) ger vansinnigt mkt för pengarna. Bättre start är svårt att finna tycker jag.
 
Nexave skrev:
Jag tycker att du ska kolla på www.us1photo.com
Är övertygad om att du kan få det ganska mycket billigare där! Skulle tippa på en tusenlapp.

Tack för tipset, visst var det lite billigare där! Men finns det någon fysisk butik? Eller är det bara webshop?

"Instant rebate" som finns på bhphoto, är det något gemene man får ta del av?

Det verkar finnas lite olika rabatter. Kan någon reda ut begreppen!

Canon Instant Rebate

300 dollar conditional mail-rebate

350 dollar conditional mail-rebate

Om jag förstått det hela rätt är Instant Rebate, en summa (i det här fallet 200 dollar) de drar av direkt i butiken?
 
Senast ändrad:
Glugg

Jag har normalobjektivet <EF-S17-85 mm f/4-5,6 IS USM> som jag använt till EOS 350D och nu till 40D
och är mycket nöjd med detta.

Jag började med batterigrepp till 350D men tyckte det var "klumpigt och nyttjar inte detta nu

40D är lite tyngre och något större än 350 så det är möjligt att batterigreppet gör större nytta där

Jag har haft 40D i en månad men tror inte jag kommer att skaffa batterigrepp

Lycka till
 
Tull och frakt

Hej!
glöm inte bort att Butiker i usa inte skickar utan att uppge produkternas rätta värde på tullpapperen! Därfö att de kan inte försäkra frakten för värdet om det inte är angett på tullpapperen,vilket innebär att du kommer att få betala Tullmoms på beloppet i fråga inkl frakten som är ca 125$ så om kameran går på ca 1000$ + 125$ frakt blir det tullmoms på 28,7%
så 1125x28,7% = 1447$ x 6,05 = 8759kr + 100kr expeditionsavgift vid förtullning + 100kr porto för att skicka vidare från tullen, helt sjukt men så är det!! så det slutar på ca 9000kr hemma hos dig!
Mvh
Mats
 
Hej Mats!
Tullen och frakten slipper jag undan, jag har ju nämligen en resa inbokad. Så jag kommer köpa kameran i bhphoto-butiken, eye2eye med en säljare.
 
dyr frakt :)

Oouupss det blev en dyr frakt hahaha
bara frakten kostar som kameran då va?
hehe
Skämt å sido passa på och köp ngr L gluggar då det är förbaskat mycket billigare där!!
Se till att skrota orginalkartongen!!! om du skulle bli stoppad i tullen så kan de kräva tull ändå om de ser att du köpt en dyr kamera, man får bara föra in varor till ett värde av 1500kr tror jag!
Trevlig resa
Mvh
Mats
 
Hehe, ja det beror på hur man ser det. Resan ToR och 3' hotell 4 nätter inkl. frukost gick på knappt 10000.

Jag maialde bhphoto och kollade hur det låg till med rabatterna. Instant rebate får vem som helst ta del av, alltså gäller priset 940 dollar dvs. under 6500 för ett 40d-hus. Dessvärre står det att den går ut den 19e Juli. Det vore ju surt som fan om den inte förlängs.

Sigma Zoom Super Wide Angle AF 17-70mm f/2.8-4.5, är detta ett bra allroundobjektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.