Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D 17-55 mm Vs. 5D 24-105 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Edward

Medlem
Efter stöld måste jag nu införskaffa ny kamera med normalzoom. Har bestämt mig för att välja mellan en 40D med Canons 17-55 mm IS, eller 5D med Canons 24-105 mm IS.

Jag har sedan tidigare Canon 70-200 mm och Tamron 90 mm macro. Båda fungerar fint på fullformat.

Prismässigt är 40D alternativet uppskattningsvis 8000 SEK billigare beroende på var man letar. Men det kvittar egentligen om jag får valuta för pengarna när jag väljer en 5D.

Ni som har kört 30D och 5D kanske har samlat på er en del syndpunkter. Utan att ha sett vad 40D presterar i verkligheten kanske ni har några åsikter att dela med er.

Jag är allround hobbyentusiast och fotar alla möjliga situationer (studio, macro, idrott, party, landskap etc). Tacksam för råd!

Om du inte ser hastigheten och cropfactorn i 40d som en fördel mot ff i 5d så är valet av en 5d enligt mig själv ganska givet. Har använt båda endel, men 5d lite mer och den ger otroligt bra filer. Min egen högst subjektiva åsikt är att bilderna från 5d blir mer krispiga, medans endel (mest äldre =) ) tycker att de kan se för digitala ut.

Personligen hade jag nog i din situation köpt en 40D eller en beggad 1d mk2. (En beggad 5d kanske du ska överväga, så försvinner nästan prisskillnaden)

laan skrev:
Om du inte ser hastigheten och cropfactorn i 40d som en fördel mot ff i 5d så är valet av en 5d enligt mig själv ganska givet. Har använt båda endel, men 5d lite mer och den ger otroligt bra filer. Min egen högst subjektiva åsikt är att bilderna från 5d blir mer krispiga, medans endel (mest äldre =) ) tycker att de kan se för digitala ut.

Personligen hade jag nog i din situation köpt en 40D eller en beggad 1d mk2. (En beggad 5d kanske du ska överväga, så försvinner nästan prisskillnaden)

Har du några bilder tagna med 40D att visa?
Funderar själv på att byta upp mig och det skulle vara intressant att se vad 40D presterar.

Hmmm.. skrev såklart fel.. 40d har man inte sett det minsta, men menade 30d..

OBS! 30D

mycket modellsnurr i hjärnan såhär i presskonferensdagar =)

laan skrev:
Hmmm.. skrev såklart fel.. 40d har man inte sett det minsta, men menade 30d..

OBS! 30D

mycket modellsnurr i hjärnan såhär i presskonferensdagar =)

Det är helt ok!
Alla kan vi göra misstag.
HAde inte ahft något emot att se vad 40D presterar men antar att det kommer recensioner, bilder mm inom kort.

Jag är lite intresserad av vad 14 bits färgdjup kan tillföra bildkvalitén. Då kanske 5D försprånget misnkar? Svårt val, men just nu med liten fördel 5D 24-105 mm (även om jag har ställt mig i kö på en 40D).

Edward skrev:
Jag är allround hobbyentusiast och fotar alla möjliga situationer (studio, macro, idrott, party, landskap etc). Tacksam för råd!

Jag har en 5D och en 20D, har beställt 40D för att ersätta 20D. Här är mina preferenser för dom situationer du nämner.

Studio - 5D med möjligheten till ISO 50 (L) och rena lågdagrar, här är även FF en fördel för skärpedjupets skull.

Macro - Där kvittar det nog, jag fotar sällan macro så jag ska inte säga något säkert om det. Kanske 40D's LiveView blir användbart där.

Idrott - 20D med sin snabbare serietagning, här kommer även brännviddsförlängningen att vara något positivt för det mesta. Dock har 5D lite bättre autofokus vid servo läget. Tror att 40D med sin nya processor blir det bästa valet här.

Party - Hugget som stucket

Landskap - 5D för vidvinkeln och detaljupplösningen

En liten sak som skall tilläggas är att 5D lanserades oktober 2005 vilket inte alls är nödvändigt att ha i åtanke men det bör väl komma en efterföljare snart för det är ju ingen ren proffsmodell.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar