Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D +17-55 2,8 IS USM eller D80 +18-200 3,5 AF-S VR II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tamron Objektiv AF18-250/3.5-6.3 Di-II LD IF Makro till Canon

Hittade detta i "Practical Photography, The UK´s Best Photo Mag", No. # DEC 2007, s. 73:
Detta borde kanske kunna användas till en Canon EOD 40D?!
Utrag ur detta magazin:


"Tamron Objektiv AF18-250/3.5-6.3 Di-II LD IF Makro till Canon
Brännvidden motsvarar 28-388 i småbildsformat vilket gör det till ett perfekt allround-objektiv. Den nya Di-II serien är specialdesignad för det nya APS-C-formatet och kan därför ej användas med 35mm-kameror eller med digitala kameror med större sensor än APS-C.

Tamron har använt sig av en helt ny optisk design specialanpassad för de egenskaper som digitala systemkameror har. Tack vare design, glaskvalité och antireflexbehandling i kombination ger objektivet en hög kvalité genom hela det stora zoom-området. Till skillnad från en konventionell optik så blir kvalitén i kanterna näst intill den samma som i mitten.

filterdiameter : 62 mm

• närgräns : 45 cm

• Storlek : 74,4 x 84,3 mm

• Vikt : 430 gram
~4 595,00 SEK. "
Citat slut.


Vad säger ni som vet / vet mera?
Tackar på förhand!
Kvalité blir väl ej Canon´s eller Nikon´s men....
enl "experter" i denna tidskrift så.....
Man får ju "ner" till 18 (i st.f. Canons 28 - 300 3.5 objektiv som ju är väsentligt mkt dyrare!) och sedan skillnaden 200 (i st.f. Canons 300) är väl i mitt framtida allroundanvändande på långa i tid och rum resor i Californien inte så viktigt. Dessutom är 18 i st f 28 för inomhusbilder t.ex.är ju bättre).
Är detta objektiv användbart till en EOS 40D?
eller om man uppfgraderar sig fr begynnelsen och skaffar en EOS 5 D med sensorstorlek 35,8x23,9)
Går detta Tamron att använda till denna 5D-a??
Sedan kan man ju med 5D-an som bas skaffa fler gluggar.....allt eftersom...
Blev många frågor, men viktiga för framtida brukaren!!
 
Re: Tamron Objektiv AF18-250/3.5-6.3 Di-II LD IF Makro till Canon

frännis skrev:
Går detta Tamron att använda till denna 5D-a??
Nej.
Dvs det går förmodligen att montera, men bildcirkeln är för liten för att teckna ut hela småbildsformatet.
 
...vidare tankar fr Frännis-

....med en eos 5D, FF, och det stora, tunga Canon superzoomet 28-300/3,5 får man ju vidvinkeln 28 i st.f. 45mm som det skulle bli på en 40D!!
vore väl något....och mer än 300 kan jag ju tänka mig avstå från....
tänkte bara, det är ju inte "någon ko på isen" med att bestämma sig.
 
Prova helst den kombinationen en stund i en affär innan du köper den. Den är allt annat än liten och lätt.
 
Tack, Per!
EF 24-70 2.8L USM verkar vara idealet (för mig...)med en 5d FF.
Åtminstone har jag nu kommit fram till det :))
Rätt bra vidvinkel (utan crop faktor) men inget IS!! Hyfsade kitpriser på detta paket om man jämför med hus för sig och glugg för sig....
vi får se...
 
24-105/4 med IS verkar bättre.....man vinner med långsamare tid med IS - och då kan f4 och 2,8 måhända ej spela så stor roll.
Och sedan får man från 70 "ända" 105 mm på köpet...
Ngt lättre i vikt och några 100-lappar billigare också
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.