Annons

400D + Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tekla_

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en Canon 400D, men jag vet dock inte vilket tillhörande objektiv jag ska ha. 18-55, 17-85, eller 18-55 + 55-200.

Jag gillar att ta porträtt samt på saker och ting. Fotar nästan alltid med relativt kort skärpedjup.

Vore väldigt tacksam om någon kan ge mig ett tips på vad som kan falla mig i smaken.

Gör såhär:
Köp 400D utan kitglugg, sen så köper du dom här optiken: 50/1,8 och 85/1,8.
prisvärd vidvinkel: 35/2,0

Mvh Damoor

Vad som faller dig i smaken kan nog bara du själv svara på. Har du inte fotat med systemkamera innan så kör på kitzoomen och känn dig fram. Beöhver du mer tele köper du det, mer vidvinkel blir det så, mer ljusstyrka osv osv.

Damoor skrev:
Gör såhär:
Köp 400D utan kitglugg, sen så köper du dom här optiken: 50/1,8 och 85/1,8.

Mvh Damoor

Och det kostar? :)

Sen är ju 35mm är inte direkt vidvinkel på en DSLR.

Kolla Tamrons 17-50 /2.8 som alternativ till kitgluggen. Ett objektiv som fått fin-fina resultat i tester världen över...

hbengtsson skrev:
Kolla Tamrons 17-50 /2.8 som alternativ till kitgluggen. Ett objektiv som fått fin-fina resultat i tester världen över...

Den funderar jag på att köpa lite längre fram till min nya 30D som ersättare för kitgluggen. Verkar mycket prisvärd!

Mvh/Pär

Damoor skrev:
Kort tele snarare.

För porträtt med kort skärpedjup är nog 50/1,8 utmärkt, men en normalzoom är ett vettigt komplement. Har du råd så köp nån ljusstark sak, såsom Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8.

Precis som Pär och Henrik säger så är det ingen vidvinkel. Normalbrännvidden för 24x36 är ungefär 45mm, och för en 400D ligger den på ungefär 28mm. Allt under det är att betrakta som vidvinkel, och allt över är tele. Mer eller mindre förstås.
35mm är alltså en aningen "lång" normalglugg i det här fallet. Hur som helst är den ändå mycket intressant, så låt den stå kvar på listan:)

On topic: Själv har jag valt att börja med 18-55 kitet för att sedan fundera på vad jag behöver. Om du gillar kort skärpedjup och sysslar med porträtt behöver du en ljusstark optik, t.ex. 50/1,8 eller 85/1,8 som sägs vara riktigt bra och fungera fint till porträtt, speciellt 85/1,8.

Mvh/Pär som just köpt sin första DSLR :)

Ok. Tänkte inte så långt att man måste tänka på x1.6 också. Hmmm

Men dom där tre är mycket bra.

50/1.8 , 85/1.8 , 35/2.0

Tekla_ skrev:
Jag funderar på att köpa en Canon 400D, men jag vet dock inte vilket tillhörande objektiv jag ska ha. 18-55, 17-85, eller 18-55 + 55-200.

Jag gillar att ta porträtt samt på saker och ting. Fotar nästan alltid med relativt kort skärpedjup.

Vore väldigt tacksam om någon kan ge mig ett tips på vad som kan falla mig i smaken.

Vad har du idag?

Mitt stalltips är 400d med 18-55 och sedan låta framtiden utvisa vad det är du saknar, innan du köper på dig objektiv som visar sig vara fel.

En blixt är alltid trevligt, som t ex Sigma ef-500 DG Super.

Hej hopp.

Köpte själv 400D-hus och ett Tamron 17-50/f2.8. Alltihopa för 6465 +4025 kr = billigt!

Jag har inga direkta referenser men jag må säga att f2.8 (relativt ljusstarkt för att vara zoomglugg) kommer ofta till användning. Av 2 skäl.

1) Svaga ljusförhållanden -> f2.8
2) f2.8 ger riktigt kort skärpedjup -> motivet framträder mer!

Köp inte kitobjektivet. Satsa på antingen Sigmas 17-70mm/f3.5-4.5 (ca 3300kr) eller ovanstående Tamron (4000kr).

Jag handlade på www.fotovideo.se eftersom de var billigast just då, men kolla på prisjakt.nu om du kan hitta bättre priser någon annanstans idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar