Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400d, d70 osv..vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

blanken

Ny medlem
Hej, hade tänkt att köpa en systemkamera nu. I skolan har jag användt D50 och D70 under mina 3 år. Har ni något ni vill rekomendera i samma prisklass elr har kanske tillomed något att sälja?

Mvh / Martin

Eftersom du är inkörd på Nikon så är det väl det logiska valet, nikon har ju flera alternativ i den lägre prisklassen och det finns givetvis mycket begagnat.

Om du gillar Nikon kanske de nyare D40, D40x och/eller D80 vara alternativ. D40x och D80 känns mest riktigt för mig, beroende på din budget. Bägge har presterat topp i tester.

Efter tre års erfarenhet av systemkameror borde en titt på cyberphotos hemsida ge all grundläggande vägledning om utbudet. Kom igen nu, lite mer kött på benen så kan du få bra hjälp!

Vilka behov har du? Vad vill du fota?

En lätt beggad D70s bör räcka fint om du är nöjd med Nikon. För djur och natur finns Nikons 300/4 med 1,4x telekonverter. 18-70 zoomen köper du i paket med kameran såklart. Lämplig mellanring för makro och en trådlös SB-600 blixt för att få lite extra ljus på motivet.

Problemet är nog djurfoto. Bra teleobjektiv kostar en hel del, men inte mer än mycket annat här i livet.

Precis adam, satt faktiskt o kolla lite på begagnade D70, det får nog bli en sådan. Har som sagt ingen mega budget ännu... =)

/M

ANNONS