Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400 /5,6 Nikkor ED AIs

Produkter
(logga in för att koppla)

majortom

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig ett fast 300 eller 400 mm objektiv och hittade denna variant till klart överkomligt pris. Att det är manuellt har i sammanhanget ingen betydelse.

Någon som har någon erfarenhet av detta objektiv?
Hur är skärpan? tex jämfört med nikons 80-400 zoom? Kommer jag att bli basviken i jämförelse med denna?
Mekanisk kvalitet?
Detta objektiv saknar IF (intern fokusering),har det någon praktisk betydelse annat än att längden på objketivet kommer att variera med fokusavståndet?

Det finns två typer av manuella 400/5,6. Se här: Nikonobjektiv.

Den första icke-IF versionen är extremt bra, både optiskt och mekaniskt. Jag har den själv. Slår garanterat 80-400.

IF-ED är lättare och ger snabbare fokusering. Någon sämre optiskt men fortfarande bra och troligen lite bättre än 80-400. Mekaniskt inte lika bra som den äldre men givetvis bättre än moderna plastiga AF-objektiv.

Bäst är att försöka komma så nära som möjligt. 300mm är ofta perfekt i gömsle. Planering och reka tar långt mer tid än själva fotograferandet. Man kan tyvärr inte köpa sig till bättre bilder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto