ANNONS
Annons

40-årspresent - bättre bilder i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskargol

Ny medlem
När min syster fyllde 30 gav vi henne en enkel Nikon DSLR-kamera och ett fast objektiv i present. Tror det kan vara en D3200. Hon har använt den otroligt mycket, men i stort sett bara som en "point-and-shoot"-kamera. Hon är inte särskilt intresserad av kamerautrustning, efterbearbetning eller att lära sig om kamerans olika inställningar. Men har alltid kameran med när vi ses, fixar bildalmanackor till familjen varje år och så vidare. Även om hon inte använder funktionerna så tror jag hon uppskattar känslan av att ha och använda en systemkamera.

Nu fyller hon snart 40, och vi funderar på att ge henne en present relaterad till hennes fotointresse igen. En sak hon har nämnt som inte funkar så bra med hennes nuvarande kamera är att fotografera inomhus i dåligt ljus. Vi funderar på om det är smartast att köpa en ny kamera till henne eller kanske ett nytt objektiv? Hon kommer nog inte vilja använda en extern blixt. Budgeten är ungefär som förra gången, alltså typ tillräckligt för instegsmodellerna eller motsvarande annan utrustning.

Någon tipsade om Fujifilm och jag hittade då en begagnad X-T2 i området, men tänker kanske att den är för avancerad? Och att det nog kan vara bra att fortsätta på Nikonspåret.

Alla förslag skulle uppskattas enormt!

Senast ändrad:
Jag köpte ett fast objektiv (tror det är 40mm eller 50mm och ca F/1.8 ) till henne för strax under 2000 (tror jag) vid samma tillfälle. Det använder hon hela tiden.

Budgeten ligger på ca 5000 skulle jag tro. Men det är om vi går all in på den här presenten. Det skulle också kunna vara så att vi köper något tillbehör för kanske 3000 och då får hon andra saker också :)

Senast ändrad:
Det är nog många här på sidan som kan Nikon bättre än jag men ett sätt att förbättra kamerasituationen hade kunnat vara att köpa ett Nikon kamerahus med större sensor.

Objektivet är det nog ingen vits att uppgradera. Bländare på 1.8 ger ett bra ljusinsläpp, det går få något bättre men inte för ett rimligt pris.

Men en kamera med fullformatssensor skulle kunna ge en ganska bra skjuts i bildkvalitet i lågt ljus, ungefär halverad mängd brus om övriga faktorer är identiska. Ni borde kunna få tag på ett begagnat Nikon D610 kamerahus för runt 5000. Då kan hon troligtvis återanvända objektivet hon har för de flesta 40 och 50mm objektiven för Nikon är för fullformat(Fx).

Jag tror inte Fuji XT-2 kommer ge mycket bättre bildkvalitet än hennes nuvarande kamera. Även om Fuji kameran är väldigt trevlig av andra anledningar.

Nog svårt att hitta något som löser hennes problem med svagt ljus inom budget. Ni skulle förmodligen behöva öka budget sådär en faktor 2 eller mer. Visst en fullformatkamera skulle hjälpa, men då behöver hon även ett objektiv med längre brännvidd om hon ska ta samma bilder som idag. Hennes 50 mm objektiv kan visserligen användas men blir till ett vidvinkel när det används på hus med större sensor. Vidvinkel kan säkert vara bra ifall hon har intresse av att fotografera arkitektur, men inte lika bra för t.ex porträtt.

Ett stativ skulle förstås hjälpa men ska det vara bra behöver det väga ett par kilo, risken är då stor att det blir stående i gardroben.

Ett annat alternativ skulle kunna vara mjukvara för att reducera brus, som t.ex. Topas Photo AI.

Om ni inte kan lösa hennes problem med svagt ljus, kanske bättre att satsa på en resa till något ställe med mycket roligt att fotografera

Senast ändrad:
Är objektivet 40 eller 50 mm är det väl snarare ett kort tele nu och blir ett normalobjektiv på en FF?

Jag undrar vad som inte funkar för din syster i svagt ljus nu?

Om det är att bilderna blir brusiga så är större sensor och/eller nyare kamera och/eller ett modernt brusreduceringsprogram svaret. Topaz har redan nämnts. DxO är ett annat.

Om det är att bilderna blir mörka eller suddiga p.g.a. rörelseoskärpa så är det snarare frågon om att systern nog ska lära sig använda inställningarna lite mer. Upp med ISO för att få tillräckligt kort slutatid och eventuellt exponerinskompensering om kameran tednderar att ta för mörka bilder.

Nikon D3200 är en Dx-kamera (APSc-format). Jag hade själv en sådan instegskamera tills för tio år sedan. Samt även samma typ av objektiv, som anses som kort tele (50mm motsvarar 75mm i fullformat). (Det är dock inte angett om objektivet är till Dx eller Fx-format?) När jag ville gå vidare med bättre bildkvalitet fann jag att det faktiskt var läge att byta kamerahus till något med mera avancerade inställningar. (D3200 har t.ex. bara 9 fokuspunkter att välja på, om jag minns rätt). Samt även välja nya och skarpare objektiv. Men då handlade det om helt andra kostnader än den aktuella budgeten.

Om "presentens mottagare" fortfarande inte är intresserad av kamerans inställningar och istället vill fortsätta att använda "Auto-läge" kanske det är bättre att titta på någon kompaktkamera. Där finns många att välja på som håller god bildkvalitet direkt i kameran (Jpeg). Dom flesta kan även erbjuda foto med råbild (Raw), som man kan arbeta vidare med i ngt lämpligt bildbehandlingsprogram.

En annan idè är att komplettera D3200 med ett nytt objektiv som är bättre än det nuvarande. Kameran har en skaplig sensor på 24 Mp och kan ge ett bättre bildresultat med ett skarpare objektiv. Det är nästan alltid objektivet som är avgörande för bildresultatet. Samt även den som håller i kameran förstås. Men ett bättre objektiv inom angiven budget blir ju knepigt att klara. Det enda jag kan komma på för tillfället är Nikon Dx 35mm f/1,8, som ger motsvarande bildvinkel som ett 50mm i fullformat (Fx). Känns dock fjuttigt att ge bort en sådan som present!
Jag skulle nog rekommendera att titta på en normal zoom med bra ljusstyrka. T.ex. Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art till Nikon (Dx-objektiv). Den ligger inte så långt över budgeten! (Kan kanske köpas beg. inom budget.)

Tack för alla utförliga svar! Egentligen har hon aldrig uttryckt något missnöje med den utrustning hon har nu, förutom att hon ibland inte använder den för att "det inte blir bra bilder inomhus / i det här ljuset". Så det kanske mer är jag själv som tänker att om hon har använt sin instegskamera varje vecka i tio år så kanske det är kul med en uppgradering av något slag.

Som Snuddas är inne på tänkte jag också först att en bra kompaktkamera egentligen vore mer rätt för henne, men då sa många att det var dumt att köpa en kompaktkamera idag för att smartphones är lika bra. Men det kanske var en överdrift?

Kollade lite vad jag hittade för begagnade Nikon kamerahus nu, och hittade en Nikon d5500 inom budget. Kan det vara något tro?

Det kan ju helt enkelt också vara så att hon ska få fortsätta använda sin kamera tills hon själv känner det är värt att uppgradera, och vi köper en annan present istället :)

På blocket finns just nu en Nikon D700 för 4500 kr.

Det var ju en sjuhelsikes bra kamera när den kom. Fullformat, så den borde klara dunkelt ljus ganska bra. Men den är ju samtidigt större och tyngre, vilket kanske inte är önskvärt.

På blocket finns just nu en Nikon D700 för 4500 kr.

Det var ju en sjuhelsikes bra kamera när den kom. Fullformat, så den borde klara dunkelt ljus ganska bra. Men den är ju samtidigt större och tyngre, vilket kanske inte är önskvärt.

För det specifika problemet med lite ljus inomhus, om det förekommer julgransbelysningar, levande ljus o dyl och ISO åker upp ordentligt så hade jag valt en annan kamera. Jag har en som jag köpte ny, men den gamla sensorn har ett irriterande fenomen som kan ge horistontella raka "blödningar" tvärs över bilden från ljuspunkter. Oftast är det inget problem, men just typ ISO 6400 och så har du en massa ljuspunkter och sedan mörk bakgrund så kan du få fram det. En generation nyare har modernare sensor som inte lider av detta. Man är numera även hänvisad till tredjepartsbatterier då Nikon inte tillhandahåller original. Återigen så har en generation nyare en äldre version av samma batterityp som sitter även i t ex Z8.

Sedan finns det den rent fysiska frågan, för D3200 är för en spegelreflex ett litet lätt plasthus, medan D700 är en ganska tung tegelsten om känns mer som en metallklump. Nu har jag två hus till i liknande stil, men det är inte säkert att detta uppskattas av någon som är van vid D3200. Det klonkar även rätt bra när man tar bilder också. Lv-läget är enastående dåligt, modell man hinner gå och koka kaffe innan den har fokuserat, alternativt så fäller den ned och upp spegeln varje gång man försöker fokusera. Man startar dessutom Lv-läget genom att vrida matningsratten till Lv och sedan trycker man på avtryckaren. Nyare modeller har en direktknapp.

Missförstå mig nu rätt, jag gillar D700 (annars hade jag inte behållt den, även om jag inte använder den så ofta), och den har något över sig som är svårt att sätta fingret på, men den är framförallt sensortekniskt ändå gammal trots att sensorn ändå kan ge hyfsat lågt brus. Å andra sidan är det lite av det som ger charmen om man håller sig inom ramarna, och är särskilt ihop med en modern råkonverterare går det att pressa ut en hel del.

Notera också att D700 enbart har en enda CF-plats, dvs SD finns inte.

Nikon D3200 är en Dx-kamera (APSc-format). Jag hade själv en sådan instegskamera tills för tio år sedan. Samt även samma typ av objektiv, som anses som kort tele (50mm motsvarar 75mm i fullformat). (Det är dock inte angett om objektivet är till Dx eller Fx-format?) När jag ville gå vidare med bättre bildkvalitet fann jag att det faktiskt var läge att byta kamerahus till något med mera avancerade inställningar. (D3200 har t.ex. bara 9 fokuspunkter att välja på, om jag minns rätt). Samt även välja nya och skarpare objektiv. Men då handlade det om helt andra kostnader än den aktuella budgeten.

Om "presentens mottagare" fortfarande inte är intresserad av kamerans inställningar och istället vill fortsätta att använda "Auto-läge" kanske det är bättre att titta på någon kompaktkamera. Där finns många att välja på som håller god bildkvalitet direkt i kameran (Jpeg). Dom flesta kan även erbjuda foto med råbild (Raw), som man kan arbeta vidare med i ngt lämpligt bildbehandlingsprogram.

En annan idè är att komplettera D3200 med ett nytt objektiv som är bättre än det nuvarande. Kameran har en skaplig sensor på 24 Mp och kan ge ett bättre bildresultat med ett skarpare objektiv. Det är nästan alltid objektivet som är avgörande för bildresultatet. Samt även den som håller i kameran förstås. Men ett bättre objektiv inom angiven budget blir ju knepigt att klara. Det enda jag kan komma på för tillfället är Nikon Dx 35mm f/1,8, som ger motsvarande bildvinkel som ett 50mm i fullformat (Fx). Känns dock fjuttigt att ge bort en sådan som present!
Jag skulle nog rekommendera att titta på en normal zoom med bra ljusstyrka. T.ex. Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art till Nikon (Dx-objektiv). Den ligger inte så långt över budgeten! (Kan kanske köpas beg. inom budget.)
Exakt den glugg jag tänkte rekommendera. Fantastisk - jag har bytt till FX men tvekar ändå att sälja den bara för att jag tagit så många bra bilder med den så den har fått ett affektionsvärde :)

Väljer du att köpa en begagnad Nikon så skulle jag föreslå D 7200.
En inte allt för klumpig sak med en hel del fotoglädje inbyggd om
man så vill.

(Jag kör själv fullformat och har gott om ljusstarka objektiv, ska jag inleda med)

Att fullformat skulle ge nån markant skillnad i bildkvalitet vid höga ISO jämfört med APS-C går väl att diskutera (ja, det är skillnad, men syns det i praktiken?) och större bländare är ju heller inte fel om man vill få ner ISO ett par steg. Faktum kvarstår dock att inomhus i dunkel belysning är det inte ovanligt att hamna runt 3-4000 ISO om man vill ha en hyfsad slutartid (1/100 vid 1,4 gav ISO 3000 i mitt vardagsrum, som förvisso har lite dämpad belysning nu på kvällen).

Med en blixt slagen i taket hade jag kunnat ha ISO 100 och f/5,6, vilket ger oändligt bättre bildkvalitet (både vad gäller brus och rimligt skärpedjup).

Så visst, ny kamera och objektiv gör säkert en del skillnad. Blixt i taket (eller väggen) ger enorm skillnad.

Kanske bäst att lägga pengarna på något annat. Använder hon en 50/1,8 inne och det blir dåligt i dåligt ljus så undrar jag om man inte ska titta på inställningarna istället. Använder hon automatik så kan det kanske bli vad som helst. Bättre att ta kontroll över kameran och se vad det blir för ISO, tider och bländare. Utnyttja den stora öppningen som f/1,8 ger för att hålla ner ISO. Det går troligen att sätta begränsningar på ISO så använder man automatik att ISO hålls nere.

För att veta vad som går fel så kan man studera de bilder som är dåliga och se om det är tid eller ISO som är boven

Kanske en fotobok där man lär sig använda inställningarna?

Tack för alla utförliga svar! Egentligen har hon aldrig uttryckt något missnöje med den utrustning hon har nu, förutom att hon ibland inte använder den för att "det inte blir bra bilder inomhus / i det här ljuset". Så det kanske mer är jag själv som tänker att om hon har använt sin instegskamera varje vecka i tio år så kanske det är kul med en uppgradering av något slag.

Som Snuddas är inne på tänkte jag också först att en bra kompaktkamera egentligen vore mer rätt för henne, men då sa många att det var dumt att köpa en kompaktkamera idag för att smartphones är lika bra. Men det kanske var en överdrift?

Kollade lite vad jag hittade för begagnade Nikon kamerahus nu, och hittade en Nikon d5500 inom budget. Kan det vara något tro?

Det kan ju helt enkelt också vara så att hon ska få fortsätta använda sin kamera tills hon själv känner det är värt att uppgradera, och vi köper en annan present istället :)
3200 till 5500
Det skulle jag påstå att det i princip kvittar vilken man väljer.
Billigare o köra slut på 3200.

7000-serien från 7100 o uppåt är väl ett steg uppåt men om hon inte fotar fåglar/sport så vet jag inte om det skulle förändra något i stort.

Funderat på inspiration istället?
I Berlin finns ett fotografiskt museum.
Det skall tydligen finnas 49 fotogallerier i Madrid.
Bara en tanke....

Här finns lite gratis, och lärorik, inspiration om hur bra ljus man kan få med en blixt monterad på kameran ("on-camera flash")

Vill man skippa grundläggande teorin (som är bra för att förstå vad som händer och varför) så kan man hoppa fram till strax efter 37 minuter, där han demonstrerar hur det fungerar.

Den kameran hon fick var ju alldeles utmärkt för ändamålet. Ett kliv uppåt i ljuskänslighet är en lite nyare version av samma kamera, Nikon D3500. Där kan man öka ISO och få acceptabla resultat, d v s ökade möjligheter att plåta i svagt ljus.

Här nedan länk till recension.

Jag skulle nog inte uppskatta det fullt ut om någon annan valde kamera åt mig, men jag är ganska petig. :)

Ett fx-kamerahus är ett kliv från 'instegsmodellerna' men det drar iväg i pengar om man ska ha matchande objektiv också.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.