Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4 Kameror - Vilken gillar du bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Här är ett lite annorlunda test.

Jag försöker pinpointa vad folk generellt men också folk på lite olika platser och forum runt om på internet gillar när det kommer till videokvalitet. Och hur de skiljer sig.
Därför tänkte jag göra några testvideos. I första delen fokuserar det uppenbarligen på hur en vanlig människa ser ut i skapligt men inte särskilt proffsigt ljus.

Så om du vill hjälpa till så uppskattas det. Jag kommer sammanställa allt från alla forum där jag postar och så återkommer jag med resultatet.

Förtydligande, jag är alltså inte ute efter vilken du gillar bäst "överlag" utan vilken i vilken "scen"
Exakt hur de olika har behandlats eller inte behandlats kommer med resultatet.

https://www.youtube.com/watch?v=bNtpFyQ50WQ

Nu är jag kanske tjatig men jag störde mig på att jag inte hade med någon närbild och något med rörelse och detaljer.
Nu när jag får så mycket feedback så bestämde jag mig för att göra två snabba klipp till som således heter "4" och "5"

https://www.youtube.com/watch?v=cdumFMp6pSs

Det lovar jag var det sista, resultat kommer i nästa.

Om killen haft lite mera ljus från kamera B så tycker jag kamera D hade varit bäst, bättre skärpedjup på den så man vet inte om dom hade samma bländare.

Den rörliga tyckte jag Kamera B var bäst, bättre färger.

//Bengt.

Från första klippet:

A - bra färgtoning, ser utt att gå att gradera om, ok skärpa
B - bra färgtoning. och kontrast, alldeles för mycket moire
C - Bra kontrast, en del problem med färgblomning/komprimering i skugga, ok skärpa
D - Skojar du? Ok färgschema, ok kontrast men väldigt dålig tonupplösning.

Kamera D är inte en äkta 4K-kamera. Det är möjligtvis en bra 1080-kamera. Ser upp som uppskalade ca 1100 linjer i upplösning.

I nummer två, scen 1
A = 1B = moire, men bra färgtoning
B = 1D = mobiltelefon eller kompaktkamera
C = 1A(?) Med lägre kontrast satt?
D = 1C(?)

/
Mobilen hade jag använt till att ringa med.
De andra tre är olika, men kanske bara beroende på vald kameraprofil. Jag hade sett problem med moiren i 1B. Går filerna att grada bra går färgerna att lösa, men moiren finns där och går aldrig att göra något åt. Vilket är synd, eftersom 1B ser ut att ha bäst färgbalans jmf kontrast/ljushet. BMPC?

Jag hade valt 1A. Pana-LX100?
1C är också bra, men behöver en annan grundkurva.

Inte en mobil.... Det en kamera med sensor mindre än 1/4" iaf, och det är fortfarande inte ens i närheten av en 4K-kamera...

Oavsett vilket är det en ganska konstig jämförelse, eftersom vi inte har en aning om vad kamerorna är ställda på, eller hur det är postarbetat...

Det är lite som att jämföra stillbildskameror genom att jämföra jpg direkt från kamera, med okända objektiv, okända jpg-inställningar och okända exponeringar/ISO.

Hur bra en kamera är beror nästan till 50% på hur väl filerna fungerar i postbearbetning. Två av kamerorna ser ut att vara användbara. 1A och 1C.

Inte en mobil.... Det en kamera med sensor mindre än 1/4" iaf, och det är fortfarande inte ens i närheten av en 4K-kamera...

Oavsett vilket är det en ganska konstig jämförelse, eftersom vi inte har en aning om vad kamerorna är ställda på, eller hur det är postarbetat...

Det är lite som att jämföra stillbildskameror genom att jämföra jpg direkt från kamera, med okända objektiv, okända jpg-inställningar och okända exponeringar/ISO.

Hur bra en kamera är beror nästan till 50% på hur väl filerna fungerar i postbearbetning. Två av kamerorna ser ut att vara användbara. 1A och 1C.

Det är inte en jämförelse mellan kameror utan människor :)
Får ha tålamod, ska försöka hinna redigera resultatet idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar