Annons

4 eller 5 bläckpatroner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Starwid

Medlem
Tja!

Jag skrev ett inlägg här för några dagar sedan; "Val av skrivare" och undrade lite om vad man bör tänka på då man ska köpa en fotoskrivare. Jag har mer eller mindre bestämt att skaffa en HP multi-funktionsskrivare. De två jag jämför är det egentligen inte så stor skillnad på, förutom att den ena har 4 och den andra har 5 bläckpatroner...

Den med 5 har två stycken svarta patroner, jag skulle kunna ana att detta är att föredra med en fotoskrivare, men spelar det någon roll? Det skiljer 500 kr, men om det gör skillnad så är jag beredd att betala det. Uppskattar verkligen all hjälp!

Tack på förhand

/Rickard

Få se nu om jag minns rätt. Den ena innehåller ett dyrare, svartare och bättre bläck (pigmentbläck?), och den ena ett billigare svart bläck.
Du slipper således slösa med det dyra, då det bara används till vissa saker.

Det borde resultera i billigare utskrifter, men jag kanske minns fel =)

Få se nu om jag minns rätt. Den ena innehåller ett dyrare, svartare och bättre bläck (pigmentbläck?), och den ena ett billigare svart bläck.
Du slipper således slösa med det dyra, då det bara används till vissa saker.

Det borde resultera i billigare utskrifter, men jag kanske minns fel =)

Det låter vettigt. Du har nog rätt i att det är pigmentbläck, att det på något sätt skulle kunna bidra till kanske lite skarpare svärta, men som du sa kanske bara i vissa fall. Det känns lite onödigt egentligen med den dyrare modellen, för vad jag har hört så är den billigare modellen (HP Photosmart Plus CN216B) en riktigt bra skrivare och eftersom den dyrare (HP Photosmart Premium CN503B), som även är nyare, har jag inte så många referenser att utgå ifrån..

Tack för svaret!!

Det är samma _typ_ av bläck i patronerna, men "Photo black" är mycket riktig avsedd att ge bättre svärta på blanka fotopapper. Skillnaden blir väl inte astronomisk dock.

(Tänk dock på att det är betydligt billigare att skriva ut sina bilder på ett fotolabb än att skriva ut dem själv (iallfall på de små skrivarna))

Att skriva ut hemma, är väl att betrakta som en dyr nödlösning i akuta fall eller om man snabbt vill ha nån enstaka bild.
Bättre & billigare leja ut utskriftsjobben. Så slipper man hålla på med kletiga patroner och skrivarhuvuden.

Det är iaf vad jag tycker..

Beror på.. Om man köper en större maskin så kan man få ner kostnaderna markant, och faktiskt köra billigare än de flesta Lab.

Vi kan ta ett räkneexempel. En Magenta-färgpatron till HP's Vivera-system (353), innehåller 3,5ml bläck och kostar ungefär 125 spänn.

En 220ml patron till min EPSON 4880 kostar drygt 900kr.

Räknar man om det så kostar alltså samma bläckmängd till HP drygt 7.000kr

Visst skrivaren kostar (betydligt) mer, men förbrukningen är betydligt billigare.

Ett billigare exempel:
EPSON 3880: 15000kr (inklusive 9 x 80ml bläck).
Paket med 9x80ml: 4995kr

Visst, jag kan inte MOTIVERA att äga en 4880... Men... priset var jävligt rätt ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto