Annons

4.5mm fisheye porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
pellepiano skrev:
Jag har varken panoramahuvud eller stitch-program, men det fungerar ändå hyfsat med förgrund och bakgrund.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/gl_karusell.html

Absolut! Jag tycker du lyckats över förväntan! Man ser ju en del linjer som går fel och suddiga partier där bilderna inte riktigt matchar men det är nog mest vana ögon tänker på det. Grymt härligt också att de öppnar så stort! :D (Jag tittade på dem alla! Höst 1 var en favorit!)

Det är möjligt att fel blir tydligare på en 4.5a på en 1.7 crop kamera. Men kanske inte. :)

pellepiano skrev:
Jag har varken panoramahuvud eller stitch-program,

Fast stitch-program måste du väl ha? Det går ju inte annars vad jag vet. PTgui, Autopano, Photoshops merge eller QubicConverter (fast den har kanske inte en stitch funktion) eller kanske EasyPano? Eller hur menar du?

Jag sätter ihop bilderna i Photoshop, manuellt, vilket är lite pyssligt. Dock rätar jag ut vertikala linjer på bilderna med en plug till photoshop ( Panotools ).

Ok. Men då är det kanske t o m lättare när bilderna inte riktigt passar. :) Men PT använde du i alla fall trots allt. Har du testat att köra dina bilder i PTGui? Funkar det med dina bilder?

Jag har prövat med massor av program men inte lycktas få till nåt vettigt. Förmodligen gör jag nåt fel. Det stämmer inte riktgt med överlappningarna.

Så jag har kör vidare med Remap funktionen i Panotools-pluggen och stitchat manuellt.

pellepiano skrev:
Jag har prövat med massor av program men inte lycktas få till nåt vettigt. Förmodligen gör jag nåt fel. Det stämmer inte riktgt med överlappningarna.

Så jag har kör vidare med Remap funktionen i Panotools-pluggen och stitchat manuellt.

Då har jag ju lösningen för dig. Du har parallax-problemen som kommer sig av att du roterar runt din kamerakropp i stället för "entrence of pupil" kanske "ingångshålet för ljuset" på Svenska.

Lösningen för dig heter Agnos RingT Kit 1, 2 och 3 och gör att du får det busenkelt i fortsättningen och det kan räcka med tre kort för full panorama. (Kit 2) http://www.agnos.com/prodotti.htm?v...=P0000-P0004-P0401&v_cod_art_scheda=RINGT8S35

Agnos skrev till mig följande:
The kit head 2 is for 3x120° 60° degree ( similar to MrotatorC ) the kit 3 is 4 portrait +T +B picture

Manfrotto har också en lösning som sedan funkar till alla dina linser. 303SPH heter den. Men den är dum tillsammans med 180 graders glas som ditt då panoramahuvudet tar mycket bild.

Jag roterar runt nodpunkten på linsen , dock blir det inte fullständigt exakt med min primitiva lösning. Jag försökte faktiskt själv med "kläm"-metoden men hittade inga bra klämmor.

Tack för länken. Det är dock lite för mycket pengar med tanke på de få panoramor jag gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar