Annons

4.5mm fisheye porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Rytterfalk

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem mitt 4.5mm fisheye-optik och tanken är att den skall användas till qtvr fotografering men i går när jag ute och skulle skapa några så hade jag glömt en hållare till fästet så jag fick freebasa istället och försöka hitta på nått kul när vi ändå var ute. :)

Nu har jag inte några bilder i 400x400px så jag får länka till min hemsida istället där bilderna ligger större och klickbara till ännu större. :)

Blixten är en Sigma 500DG och den är vänd bakåt.

http://www.rytterfalk.com/2008/01/23/first-sigma-45mm-fisheye-portraits/

180 graders fisheye är trevlig att göra QTVR med.
Jag har ett Sigma 8 mm till min Canon 5D, förmodar att du har en kamera med kropp 1,5-1,6 ungefär.
4 bilder på ett varv och man får med allt utan att behöva bråka med stativ och QTVR-huvud om man så vill.

/Hasse

Bråka

Jag får dock bråka, mitt panohuvud är ett Manfrotto 303SPH och efter noggrann kalibrering så är hela högersidan fylld med panohuvudet! Oerhört frustrerande och det innebär at jag måste klippa bort så att ca 140grader finns kvar.

Nu tänkte jag bygga en egen lösning - http://www.rytterfalk.com/2008/01/21/qtvr-head-created-for-180-sigma-45mm-fisheye/ och la ut den på min blog, fick genast en del mail om att det redan fanns en liknande lösning som tydligen skulle vara riktigt bra. Agno's heter de och deras olika huvuden är tydligen specialdesignade för en specifik lins och gör att du inte behöver varken ställa in eller ta bort en massa för att få med allt. :)

Sidan är ganska komplex med massor att välja bland och väldigt få förklaringar men här är de olika kit som finns för 8mm. 4.5mm kommer om en två tre veckor och då kommer jag att få en hemskickad. Ska bli riktigt spännande att testa.

Du lyckas utan huvud eller? Jag behöver verkligen kalibrera supernoga för att det ska bli riktigt bra.

http://www.agnos.com/prodotti.htm?v...=P0000-P0004-P0401&v_cod_art_scheda=RINGT8S35

Ja, det är tydligen det. :D När jag kalibrerar för QTVR fotografering så måste jag ställa in så att parallaxen är rätt (eller vad jag ska kalla det på svenska) så att höger och vänster sidan visar exakt samma avstånd till prylar i bilden på nära och längre avstånd.

Det ser ganska kul ut när jag kalibrerar för jag tittar på saker som ligger på min högra alt vänstra sida och det ser ut som om jag tittar rakt fram. :)

Märkligt. Dessutom ligger linselementen i någon form av vätska och "point of entrence" flyter bokstavligen omkring.

Jag kör manuellt i Photoshop, sen använder jag Make Qubic för att konvertera jpg-bilden till en QTVR-fil.

Finns många program som mer eller mindre automatiskt sätter ihop alla bilder. En gratisvariant är Hugin.

Re: Bråka

Carl Rytterfalk skrev:
Jag får dock bråka, mitt panohuvud är ett Manfrotto 303SPH och efter noggrann kalibrering så är hela högersidan fylld med panohuvudet! Oerhört frustrerande och det innebär at jag måste klippa bort så att ca 140grader finns kvar.

Nu tänkte jag bygga en egen lösning - http://www.rytterfalk.com/2008/01/21/qtvr-head-created-for-180-sigma-45mm-fisheye/ och la ut den på min blog, fick genast en del mail om att det redan fanns en liknande lösning som tydligen skulle vara riktigt bra. Agno's heter de och deras olika huvuden är tydligen specialdesignade för en specifik lins och gör att du inte behöver varken ställa in eller ta bort en massa för att få med allt. :)

Sidan är ganska komplex med massor att välja bland och väldigt få förklaringar men här är de olika kit som finns för 8mm. 4.5mm kommer om en två tre veckor och då kommer jag att få en hemskickad. Ska bli riktigt spännande att testa.

Du lyckas utan huvud eller? Jag behöver verkligen kalibrera supernoga för att det ska bli riktigt bra.

http://www.agnos.com/prodotti.htm?v...=P0000-P0004-P0401&v_cod_art_scheda=RINGT8S35
Du behöver ju inte vrida kameran när du har 180 graders cirkulärt fisheye.
Jag får stativet med som du säger. men prova med cub varianten på QTVR, där du tar 4 bilder runt samt en bild rakt upp och en rakt ned utan stativet.
Jag använder PTGui för att stitcha mina bilder, suveränt program.

Bilagor

• sigma8stativ_web.jpg
    sigma8stativ_web.jpg
    57.5 KB · Visningar: 643
Re: Re: Bråka

hasse lundberg skrev:
Du behöver ju inte vrida kameran när du har 180 graders cirkulärt fisheye.
Jag får stativet med som du säger. men prova med cub varianten på QTVR, där du tar 4 bilder runt samt en bild rakt upp och en rakt ned utan stativet.
Jag använder PTGui för att stitcha mina bilder, suveränt program.
- Sant, men för att inte få fel i bilden så bör / måste du kalibrera - speciellt om du vill ha en uppbild och en nerbild som jag helst vill ha (bättre kvalitet).

Jag använder PTGui Pro och Autopano pro. samt CubicConverter för att lägga in bottenbilden och ställa in parametrar för web. Men jag ska byta ut det mot något lite bättre snart så jag kan lägga in hotspots etc som i Stitcher.

Om du vill ha djup i bilden med saker framme vid kameran och saker i horisont så blir det riktigt svårt utan perfekt inställt. Lyckas du utan?? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar