Advertisement

Annons

4/3-objektivens upplösning på nyare sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer F

Medlem
Hej!

Är det någon som vet hur 4/3 HG-objektiven presterar jämfört med m4/3-objektiven på sensorer med högre upplösning än de som finns i E-3 och E-5? Finns det t.ex. några tester av 4/3 HG-objektiv på sensorn i OM-5? Jag har letat men inte hittat något.

Hej!

Är det någon som vet hur 4/3 HG-objektiven presterar jämfört med m4/3-objektiven på sensorer med högre upplösning än de som finns i E-3 och E-5? Finns det t.ex. några tester av 4/3 HG-objektiv på sensorn i OM-5? Jag har letat men inte hittat något.

Har inte sett nån sådan test (där det klart framgått att det är en kamera (läs: OM-D) man testat på och inte i nån apparat)

Kommer snart få hem en MMF-3 adapter så jag kan använda min OM-D EM-5 med tex 50/2 samt 14-54/2.8-3.5 II.
När den kommit kan åtminstene något sägas om hur det ser ut i praktiken. Har Olympus m4/3 75mm/1.8 till OM-D, et objektiv vilket är extremt skarpt både från vad jag sett på en del bilder jag tagit och från ett antal tester. Hyggliga jämförelsobjekt(iv) kan man väl säga.

Från vad en del skrivit på tex dpreview bör det finnas en del att hämta även från de äldre objektiven iom den bättre sensorn i OM-D. Inte att tex E-5 gav oskarpa bilder, långt ifrån, som du antagligen vet... men OM-D ger renare bilder och den lite högre detaljeringen är riktigt trevlig. (hade en E-5 tills nyss, då den tyvärr stals) :-(

Mvh

Tror att 4/3 objektivens prestanda på 16mp m43 är bland de säkrare korten i digitalfotovärlden. HG och SHG fungerar ju i stort klanderfritt på 12mp E-5 med ett svagt AA filter. Ökningen från 12 till 16mp motsv ökningen från 3 till 4 mp eller bara 1,15x högre upplösning linjärt. Knappast markant.

Problemet är mycket större för Canon, Nikon, Sony vars FF objektiv testas för FF prestanda i t ex Foto och används på en högupplöst aps-c sensor.

Har sett en jämförande test av Pana 12-35/2,8 mot Oly 12-60/2,8-4 (eller om det var 14-54) och de var i stort sett läkvärdiga i skärpa. Man kan googla på detta.

Tack för svaren! Jag hittade en jämförelsen mellan Olympus 12-60 och Panasonic 12-35. Intressant! Och jag lyssnar gärna på Mats synpunkter om/när du vill dela med dig av dem. :)

Finns det någon substans i dom internet rykten att det kan komma en uppdaterad OM-D med "AF-anpassning" till dom g:a fina 4/3 objektiven? Mer, har någon provat Panasonics 16 MP (tex. G3)kameror på Olympus 4/3 objektiven?

/Lennart

Klassiska FT-objektiv behöver stöd för PD-AF

Det är förmodligen många som önskar använda det tunga artilleriet av klassiska 4/3-glas med nya sensorer (mindre läsbrus som ger större dynamiskt omfång, finare pixel-pitch som ger högre upplösning).

Kruxet är att stöd för fasdetekterande AF är ett måste. Två implementeringsvägar finns; dels en fortsättning på E-5, dels en MFT-kamera med PD-AF element i sensorplanet.

För Olympus del, så torde Sony's nya ägarintressen medföra tillgång till samma sensorteknologi som i NEX-6/NEX-5R (on-sensor phase detection autofocus), vilket många bedömer som den mer sannolika utvecklingsvägen.

Det finns en tredje lösning, som Sony har använt för att få PDAF med Alpha-objektiv på NEX-kameror:

En objektivadapter med inbyggd halvgenomskinlig spegel och en fasdetekterande AF-sensor. Det är alltså samma sorts AF-lösning som Sonys SLT-kameror har, men instoppad i en adapter för NEX.

Det är en mycket smart lösning, tycker jag, och den borde kunna göras för m4/3 också.

Det finns en tredje lösning, som Sony har använt för att få PDAF med Alpha-objektiv på NEX-kameror:

En objektivadapter med inbyggd halvgenomskinlig spegel och en fasdetekterande AF-sensor. Det är alltså samma sorts AF-lösning som Sonys SLT-kameror har, men instoppad i en adapter för NEX.

Det är en mycket smart lösning, tycker jag, och den borde kunna göras för m4/3 också.

Hur bra funkar dessa lösningar då? Kan de mäta sig med de "vanliga", eller är det ingen skillnad?

Såvitt jag förstår så fungerar autofokusen i Sonys LA-E2-adapter precis likadant som AF i vilken Alphakamera som helst. Exakt vilka prestanda den har, och vilken Alphakamera den närmast kan jämföras med vet jag inte.

Vad jag hört, läst och sett videobevis för i youtube så fungerar autofokus (om än långsamt) med kontrast autofokus för 4/3 gluggar på micro 4/3 kameror. Jag trodde att detta bara skulle stödjas av objektiv som stöds av imager AF alltså t ex 14-54/2,8-3,5 II men inte ettan men jag har fått förklarat att även version ett ger autofokus på m43.

Snabbare autlfokus skulle givetvis erbjudas av fas- detekt autofokus (PD-AF) där Nikon har fått bra resultat med PD-AF sensorer på sensorn som dock inte fungerar i dåligt ljus.

Sonys senare adapter (L och några bokstäver följt av "2") har en halvgenomskinlig spegel som släpper igenom ljus dels till sensorn och dels speglar upp ljus till en PD-AF sensor som då fungerar precis som i vilken spegelreflexkamera med AF som helst - snabbt med andra ord.

PD-AF torde vara optimalt för dessa 4/3 objektiv som inte har stepper motorer för autofokus men man är ingelunda bunden till manuell fokus på m43 kameror idag för det. AF fungerar (kan finnas vissa undantag).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar