Annons

3st fasta vs. 16-35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

DaSilva

Medlem
Är ute efter en helt ny uppsättning objektiv med inriktning på vidvinkel. så min fråga är om 16-35L Kan mäta sig bra mot dessa. Har tittat på canons 14mm men det verkar inte leverera med tanke på priset, men rätta mig gärna..

Sigma EX 14/2,8 HSM
Canon EF 24/1,4L USM
Canon EF 35/1,4L USM

VS

16-35/2.8L

Eller en likvärdig uppsättning fasta blandat med zoom objektiv.

Drömmen skulle vara en 16mm som verkligen va bra.

skall användas på 1.3X eller 1.6X

16-35:an är riktigt bra och passar perfekt till en Eos 1D/1D mark II är det blir en 21-45:a. En närmast idealiskt brännviddsomfång.

16-35 är riktigt superskarp för att vara en zoom. Den tappar lite mot kanten på full glugg, men man kan ju inte få allt. Jämför man 16-35:an mot föregångaren 17-35 är det en enorm skillnad i skärpa. 16-35:an är lite skarpare än den genomsnittliga fasta vidvinkeln är min känsla.
Dessutom har den väldigt låg distortion. Det finns en del distortion i 16mm-läget, men det är inte extremt. I övriga lägen är distortionen låg eller obefintlig.

Skillnaden mellan Canon 14mm vs Sigma/Tamron 14mm är främst distortionen. Där skiljer det mycket. Canon-gluggen ger verkligen raka linjer medan Tamron ger tydligt börjda linjer. kim Wallung har några bilder på sin hemsida som visar hur Tamronen presterar.

Till en 1,3x-kamera räcker vidvinkeln på en 16-35:a gott och väl, men till en 1,6x-kamera kan behövas mer. Men om du har både räcker det kanke med att du kör vidvinkel med 1,3:an. Ett annat alternativ är de 12-24:eek:r som kommer nu. Sigmat är skräp men Tokina eller Tamron lär vara på gång med ett som är bättre.

24/1,4 och 35/1,4 är extremt bra gluggar med låg distortion. De är påkostade och presterar bättre än 16-35:an, men är inte lika flexibla så klart. En 24/1,4 passar fint på en Eos 1D och blir ju en 30/1,4. Jag överväger själv den gluggen till min Eos 1D mark II att ha för reportage. Jag behöver ofta ljusstyrka (igår plåtade jag bakom klulisserna på Drottningholms slottsteater och där krävs verkligen ljusstarka vidvinklar).

Vill du ha maximal optisk prestanda bör du titta på 24/1,4, men är du nöjd med ett riktigt bra objektiv är 16-35 superb.

Tack för ditt svar Magnus.

Kul att du tar dig tid.

Men jag tror inte det är någon som kan hjälpa mig med detta val.

Skall leta efter någon affär som har Canons 14 2.8L inne det var länge sedan jag klämde på det..

Får grubble lite i väntan på besked om man får någon 1d mark II i första "vågen"

Tack igen.

/S

froderberg skrev:
Skillnaden mellan Canon 14mm vs Sigma/Tamron 14mm är främst distortionen. Där skiljer det mycket. Canon-gluggen ger verkligen raka linjer medan Tamron ger tydligt börjda linjer. kim Wallung har några bilder på sin hemsida som visar hur Tamronen presterar.
Jag har ingen Tamron 14mm, därimot en Sigma 14mm och den har väldigt lite distortion (Max distortion: -0.79%).

Som jämförelse så har Canon EF 20/2,8 USM Distortion: -2,33%.

http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Senast ändrad:
Re: Tack för ditt svar Magnus.

DaSilva skrev:
Skall leta efter någon affär som har Canons 14 2.8L inne det var länge sedan jag klämde på det..

tjenare,

står lite inför samma problem. men som jag ser det är det främst en fröjd att ha alla bränvidder i samma glugg. idag har jag en massa vidvinkelgluggar när jag jobbar med D30 (jävla skit!): dels en canon 20, dels en canon 35, dels en canon 14 (som jag brukar låna) och dels en plastskitzoom som är lite längre.
alltid detta bytande och krånglande mellan gluggarna gör mig galen!
så nu ska jag skramla några kronor till en såndär multizoom 16-35.

Vad det gäller 14 är den knepig till tusen, och ännu knepigare på D30. den är ju så fruktansvärt vidvinklig, och när det skärs av (x 1.6) blir det jättetokigt. Jättevidvinkel i en minimal sökare. Sen är man alltid orolig att man ska repa dendär "bubblan" som är frontlins. Därför måste ju en "plan" 16 mm vara mycket bättre.
Jag skulle ALDRIG lägga ut pengar på en 14, om det nu inte blir bättre "känsla" när man stoppar den på nya markII kameran, som man tydligen får vänta ihjäl sig på.

Zoom - bort med bärandet och bytandet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar