ANNONS
Annons

3D-program för speglingar?

Produkter
(logga in för att koppla)

esy65

Aktiv medlem
Nån som kan tipsa om ett program där man kan göra speglingar på stilleben, som om föremålet vore plåtat på en vit plastskiva?
Jag har suttit ngr timmar och försökt i Photoshop 7 (jaja, jag vet att jag ligger efter) men störtomöjligt om inte föremålet är fotat rakt framifrån och från 'marknivå'.
Ska googla lite nu men tack för alla tips!
/S.

Problemet du kommer att få är att speglingen kommer att behöva visa delar som inte är fotograferade. En bild av t. ex. ett fat visar ju ovansidan, medan spegelbilden kommer att visa undersidan. Precis som du säger, tar man bilden rakt framifrån funkar det, men så fort vinkeln ändras så du tittar ner på motivet får du problem.

Antar att du redan har en befintlig bild som ska visa en reflektion, och du har inga möjligheter att återskapa fototillfället (I så fall skulle du ju enkelt kunna sätta dit en spegel under och fixa in speglingen i PS, eller plåta direkt med det reflekterande vita underlag du önskar)

Ett enkelt 3D-program som automatgenererar önskad reflektion baserat på en stillbild tror jag du kan glömma, tyvärr. Återstår bara att fuska.

Finns det möjlighet att visa den bild du vill ska reflekteras så kanske jag kan hjälpa dig vidare...

Jo, jag vet att det inte blir en riktig spegling, och det har jag påtalat för kunden som ändå tycker det kan funka för ändamålet.
Vitt plexiglas har jag, likaså svart och rött. Ett alternativ kan vara att skriva ut bilderna och ställa dom på den vita skivan och fota speglingen... Var det så du menade?

Ett alternativ kan vara att skriva ut bilderna och ställa dom på den vita skivan och fota speglingen... Var det så du menade?

Nej, det är ju onödigt om du har tillgång till photoshop. Om du ska snabbfuska fram en spegling tar du bara en kopia på din bild, flippar vertikalt, och flyttar ner. Sen får du tona ner den och kanske sudda/blurra bilden i nederkant för att simulera att reflektionen syns bäst närmast motivet. Är det däremot mycket djup i bilden och delar som borde skymma varandra i reflektionen så får man börja dela upp och flytta individuella delar av reflektionen för att det ska se naturligt ut.

Därav min fråga om man kunde få se vad som ska speglas.

Nja... riktigt så enkelt e det inte. Tro mig, jag har försökt! Prova att fota exempelvis 6 st liggande magnecyltuber i en pyramid snett uppifrån och sen spegla det - inte det enklaste! Det e därför jag börjat fundera på 3D-program.
Nåväl, tack för era svar. Jakten fortsätter...

Nja... riktigt så enkelt e det inte. Tro mig, jag har försökt! Prova att fota exempelvis 6 st liggande magnecyltuber i en pyramid snett uppifrån och sen spegla det - inte det enklaste! Det e därför jag börjat fundera på 3D-program.

Precis det jag försökte få fram i mina tidigare inlägg - det beror helt på vad som ska plåtas och i vilken vinkel, varför man behöver veta vad bilden föreställer för att kunna tänka ut en lösning.

De där web-programmen förutsätter att du har en tvådimensionell yta som ska speglas, inte ett komplicerat upplägg med flera objekt i en kameravinkel snett ovanför den reflekterande ytan...

3D-progam har jag erfarenhet av då jag är professionell 3D-grafiker. Det är klart att man kan lösa det med 3D, men det är oerhört komplicerat. Du måste modellera upp dina objekt, sätta på texturer, anpassa kameravinkeln efter den tagna bilden och skapa en digital ljussättning som motvarar verkligheten, rendera ut spegligen och redigera in den på orginalbilden.

Varför inte lägga dina tuber på en spegel och ta bilden? Då får du ju en ren spegelbild som du kan göra vad du vill med sen. Jag vet fortfarande inte om du redan har tagit bilderna och ytterligare fototillfälle inte medges...

Googlade du något eller klickade du bara på länken jag postade? (Som inte var så bra såg jag nu, men var det första som kom upp på Google)

Kolla in den här istället: http://www.photoshop911.com/tutorials/oblique.html

Om du skulle kunna posta en exempel bild så tror jag att du skulle kunna få väldigt många bra tips.

Jag har gjort speglingar förut. Exemplet med mobilen skulle jag kunna klara av.
Så här har jag 'lekt' en stund idag...
bild 1. originalbilden
bild 2. frilagda röröppningar
bild 3. " sidor
bild 4. " undersida
bild 5. speglingen ihopsatt

Bilagor

• rör_utan_spegling.jpg
    rör_utan_spegling.jpg
    7.2 KB · Visningar: 133
  • rör_med_spegling1.jpg
    rör_med_spegling1.jpg
    7.7 KB · Visningar: 127
  • rör_med_spegling2.jpg
    rör_med_spegling2.jpg
    10.3 KB · Visningar: 131
  • rör_med_spegling3.jpg
    rör_med_spegling3.jpg
    7.3 KB · Visningar: 126
  • rör_med_spegling4.jpg
    rör_med_spegling4.jpg
    10.7 KB · Visningar: 128
Senast ändrad:
Och det färdiga resultatet med opacitetsändring på speglingen.

Men nu e det här bara en lågupplöst träningsbild lite halvslarvigt gjord. Fattas bara att göra om allt igen på 6 st högupplösta bilder: frilägga, rotera, skeva & förvränga, passa ihop etc etc ... hehe

Vem har sagt det var en lek att vara fotograf...
Iofs hade det varit MKT enklare att plåta direkt på en reflekterande yta... ;)
En fråga man numera ALLTID måste ställa till kunden... FÖRE.

Bilagor

• rör_med_spegling.jpg
    rör_med_spegling.jpg
    10.8 KB · Visningar: 128
Senast ändrad:
Typexempel på när det hade varit klockrent att se en bild på problemet innan man börjar spåna...

Du har alltså 2 "sidor" som behöver dupliceras, speglas och skevas per bild. Ingen större fara. Rent logiskt bör man se lite mindre av de två övre rören i reflektionen eftersom de ligger innanför i djupled, men det är nog försumbart. De ljusa partierna längst fram inne i rören bör inte synas då reflektionen skall visa ovansidan av innerdelen, så mörka ner dem. Sen skulle ju egentligen den blanka krom-ytan bli annorlunda i reflektionen, som en spegelbild i en spegelbild... men vafan. Tycker du har gjort ett bra jobb.

Dock är det ett exempel där hela bildlösningen vore relativt enkel att återskapa i 3D, så din tankegång var ju inte helt fel. Är det helblanka rostfria stålrör i obefintlig miljö utan detaljer, så är det enkelt. Svårare om man i en 100 % crop skulle se små variationer i ytan.

Nåja, jag tror du kommer att kirra det utan problem. Det är ju inte reflektionen man kommer stirra på.

/D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar