Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3D bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rölin

Medlem
Hej alla fotoentusiaster.

Jag satt och surfade på Worth1000.com och kom över en spännande tutorial om hur man gör egna 3D bilder.
Ni kanske minns dom där grön-blåa bilderna som man var tvungen att ha dom fina glasögonen för att kunna se effekten.

Länk till tutorialen
http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161051&page=1

Jag hittade ganska snabbt ett gratisprogram som skapar bilderna åt en automatiskt så jag har börjat experimentera lite smått.
Det stora problemet är att jag inte har några glasögon så jag kan inte se om jag lyckats eller ej.

Så min första fundering till alla ni som tittar in här är: var kan man få tag i sådana glasögon, har sprungit runt i alla tänkbara affärer i Umeå men inte hittat något och då jag väl kom på tanken att man kan prova göra egna var allt stängt.

Den andra funderingen är att jag tycker det vore skoj om fler ville dela med sig av sina egna 3D bilder.
 
Dom där glasögonen består väl bara av ett rött glas på ena ögat och ett grönt på det andra, om jag intemissminner mig.
 
Glömde bifoga ett av mina första experiment.
Om det är någon som har ett par glasögon, kan ni meddela om det fungerar.

Mvh Magnus
 
Suck

Ett till försök att bifoga.


Ja, mycket riktigt, glasögonen är ett öga rött och ett grönt. Problemet är att få tag i ett par.
 

Bilagor

  • 3d_test_2.jpg
    3d_test_2.jpg
    42 KB · Visningar: 714
Nu har jag hittat lite röd och grön plastfilm. Men det fungerar inte, provade även på andra "riktiga" 3D bilder som borde fungera och jag såg ingenting.

Så jakten fortsätter på ett par riktiga.

Har en ledtråd. I bra böckers lexikon så fanns det förut ett exemplar som man kunde använda på bilder som fanns i böckerna. Ska leta i förrådet.
 
Jo det funkar, vaserna är jättehäftiga. Men man får inte sitta för nära datorn.
mvh marielle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.