Projektionen (sfärisk, cylindrisk eller kubisk) har inget att göra med om du kan titta upp eller ned, utan snarare i vilket format bilden lagras. En cylindrisk projektion kan vara en helt vanlig jpeg-bild. Den ser rätt ut om du skriver ut bilden och sedan klistrar den på insidan av en cylinder och står mitt i cylindern och tittar dig omkring. Ju mindre hål du vill ha uppåt och nedåt desto högre måste cylindern vara och därmed även jpeg-bilden. Därför är det formatet ineffektivt för bilder som täcker stora vinklar uppåt och nedåt, och för 180 grader skulle cylindern bli oändligt hög.
Men allt det där är mest ett problem för programmet som ska visa bilden. Vill du kunna stå mitt i och titta dig omkring spelar alltså projektionen ingen roll så länge visningsprogrammet känner till den. Det ser likadant ut oavsett vad du väljer. Har du hål uppåt och nedåt så ser du bara till att programmet begränsar hur mycket uppåt eller nedåt man kan titta.
Själv gör jag quicktime-filer av mina panoramabilder. De kan visas av quicktime-spelaren, men DevalVR visar bilderna mycket snyggare. Den klarar både quicktime-filer och jpeg-bilder. Du kan ladda ner den här om du kör Windows:
http://www.devalvr.com/descargas/dps/playerUnicode.zip
och sedan bara testa att dra och släppa din panorama-bild på den. Den förutsätter nog sfärisk projektion för rena jpeg-bilder. Om din bild är cylindrisk så blir det lite distorderat upptill och nertill, men det ser nog hyfsat ut iallafall. Jag har några exempel på panoramabilder här:
www.lysator.liu.se/~john/qtvr/
Där kan man testa hur det ser ut både med Quicktime-spelaren och DevalVR-spelaren (DevalVR kräver nedladdning av pytteliten plugin, men den är mycket enkel att installera).
Personligen använder jag PTGui för att göra mina panoramabilder. Photoshop kan jag inte hjälpa dig med, men jag har en känsla av att den inte är speciellt kompetent. PTGui kostar pengar, men finns i en demo-version. Hugin är gratis:
hugin.sourceforge.net
men den har jag inte testat.
/John