Annons

350D vs 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet om jag ska köpa en Canon EOS 350D eller 400D. Skillnaden i lägsta pris med kitglugg är just nu på prisjakt.nu 1750 kr. Någon som har erfarenhet av båda kamerorna? Är 400D värd de extra pengarna? Den större displayen ser jag som den enskilt största fördelen. Hur viktigt är det med dammborttagning? Innebär 10 MPix istället för 8 MPix att det blir mer brus i bilderna? Får man ut mer detaljer med 10 MPix jämfört med 8 om man har kitgluggen? Är autofokusen märkbart bättre på 400D? Är ljusmätningen identisk? Är det bättre att lägga pengarna på ett bättre objektiv istället för att satsa på en 400D?

Hej,jag har haft båda och skulle säga så här!
Bildmässigt ser jag ingen större skillnad mella de båda,vars sig det gäller kvalitet och brus!
Dammrengöringen kan du bortse ifrån då den knappast fungerar i praktiken!
(Å andra sidan har jag inte haft några problem med 350D och damm under det år jag hade den)
Det som gjorde att jag bytte från 350D till 400D var att 400D har en bättre autofokus med nio fokuspunkter
(testade själv 350D vs 400D,klar skillnad)
och 2,5" Lcd-skärm!
Så min rekommendation är att köpa 400D!

PS. Har bytt 400D mot en 30D som slår båda i brusegenskaper,ergonomi och snabbhet! DS

Brustestbilder!
350D 100% Crop ISO1600

Bilagor

• 350dbrus1600.jpg
    350dbrus1600.jpg
    67.9 KB · Visningar: 323
BertJ2 skrev:
Någon som har erfarenhet av båda kamerorna? Är 400D värd de extra pengarna? Den större displayen ser jag som den enskilt största fördelen.

Jag hade en 350D och bytte till en 400D. Displayen var avgörande för mig och jag upplever 400D som klart mycket enklare att manövrera. Menyerna är mer logiska och det går snabbare och enklare att göra valen. Det är enklare att granska bilder och histogram.

Autofokusen är bättre, inte mycket, men det är märkbart.

Sensorrengöringen verkar fungera för mig men det är ju svårt att verkligen veta eftersom det inte går att jämföra.

En del påstår att 400D ger mer brus men om det finns en skillnad så är den knappast något som man märker av med mindre än att göra teoretiska tester.

Skillnaderna i upplösning är nog heller inte mycket att grubbla över.

Om det är värt prisskillnaden är mycket en individuell fråga och inte minst beroende på dagspriset.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar