Annons

350d tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

Sortman

Medlem
Har fått min nya Canon 350D som jag köpt med ett Tamron 28-75/2.8 XR Di och en blixt, Sigma EF-500 Super ETTL II

Ibland dyker "error99" upp.
Det händer även att "Busy" blinkar utan att upphöra. Om jag då tar ut batteriet så återställs ordningen.

Vidare så registreras inte alla bilderna på CF.
Jag har testat med tre olika CF med samma dåliga resultat. Detta sker både med och utan blixt.

När man ska granska sina bilder i displayen händer det att man får meddelandet "Upptagen" under långa tider.
En hel del bilder blir även korrupta på minneskortet.

Kan det vara så att ex. optiken inte är kompatibel med kamerahuset trots att den lär vara byggd just för denna kameran?
Har jag fått ett måndagsexemplar?

Någon som har erfarenheter av detta slag?
 
Nope, jag har inte testat med ngn annan glugg. De andra jag har är sen stenåldern och passar inte på det nya huset.....
 
har den optiken och den funkar utmärkt till min 350d.
Tror absolut inte det beror på optiken, utan snarare huset eller minneskortet.

har du testat att formatera minneskortet?
 
Tamron objektivet fungerar klockrent på samtliga Canon EOS jag har provat, likaså blixten. Har dock aldrig provat en EOS 350D. Men kombinationen fungerar bra på 300D och 5D, samt 1000F. Ser därför inget skäl till att det inte skulle fungera på 350D.

Någon av komponeterna är defekt i något avseende.

Dags att felsöka, eller gå tillbaka till handlaren med samtliga av handlaren inhandlade prylar och be att få det löst.

Minska felkällor i felsökningen genom att ta bort komponenter.

1. Montera av blixt och objektiv.
Ta bild.
Registreras den på minneskortet?
- Om Nej, är blixt och objektiv oskyldiga.
- Om Ja, montera på en komponent i taget och se om felet uppstår när du tar bild.

2. Err99, övriga fel. Kan vara problem med kontaktytor.
- Är elektriska kontaktytor rena?
- Prova med komponenterna monterade en och
en och se om detta fel kan framkallas.
- Prova med och utan minneskort
 
Har fått liknande meddelanden på min 20D när jag använt mina äldre Sigma objektiv.
Det visade sig att bara vissa programlägen gav felmeddelande. Vet inte om det är samma på din men kan vara värt att prova. Det bör naturligtvis inte vara så på ett nytt (förmodar jag) DI objektiv.
/Vä
 
Sortman skrev:
Har fått min nya Canon 350D som jag köpt med ett Tamron 28-75/2.8 XR Di och en blixt, Sigma EF-500 Super ETTL II

Ibland dyker "error99" upp.
Det händer även att "Busy" blinkar utan att upphöra. Om jag då tar ut batteriet så återställs ordningen.

Vidare så registreras inte alla bilderna på CF.
Jag har testat med tre olika CF med samma dåliga resultat. Detta sker både med och utan blixt.

När man ska granska sina bilder i displayen händer det att man får meddelandet "Upptagen" under långa tider.
En hel del bilder blir även korrupta på minneskortet.

Kan det vara så att ex. optiken inte är kompatibel med kamerahuset trots att den lär vara byggd just för denna kameran?
Har jag fått ett måndagsexemplar?

Någon som har erfarenheter av detta slag?

*Busy blinkar-tyder på kommunikation mellan kamera och CF.

*Bilder registreras inte på minneskortet eller är korrupta. Svårt att granska bilderna. Fel både med och utan blixt.

Jag tycker att du kan utesluta blixten, felet framträder oavsett om den används eller ej.

Granska bilder skall du kunna göra oavsett om objektiv är monterat eller ej.

Jag tycker att det mesta tyder på att det finns ett problem i CF-läsaren på kameran (du har ju testat med olika kort). Eftersom utrustningen är ny tycker jag att du bör få den kollad av en verkstad.

Det är mina teorier, lycka till och hoppas det löser sig.
 
Jag har nu klickat med kameran i alla tänkbara lägen utan att felet uppstått. Tror dock att det kommer igen då jag i går hade en lång tid av felfritt plåtande innan det dök upp.

Jag ska skaffa ett vidvinkelobjektiv och ska köra samma testprocedur med det. Så om nån har ett hyggligt begagnat till salu.....

Tar upp testandet på lördag igen och återkommer om jag behöver fler kunniga råd.
 
Var optiken begagnad? Isåfall kanske du måste chippa om den.

Men du: Ta av optiken och knäpp av en bild... funkar det då?
 
Jag fick en rad liknande problem med samma kombination. Fick skicka kameran till Canon och få lite delar utbytta, processor och af-motor om jag inte minns fel. Sedan dess fungerat klockrent.
 
Jag använder axakt samma utrustning och har aldrig haft problem. Min gissning är att det är ett måndagsex du har fått.

//Fredrik
 
Besvären utökas!

Om jag fatta det hela rätt så ska man kunna lämna kameran påslagen och sen aktivera den igen genom att pressa ner avtryckarknappen.
Den startar inte.

Fan vet om jag inte ska fortsätta med analog fotografering med min Leica.

Optiken är ny. Nån frågade mig det.

Jag kör till Tyskland för sedvanlig julhandel i morgon, tar kameran med och testar den. Återkommer med fler besked.....
 
När jag fick min kamera så "hängde den sig"?

Uppdaterade den med ny firmware och sedan har det fungerat problemfritt!

/P
 
Firmware

Jag har den senaste programvaran för kameran.'

Återstår nog bara att sädna den i retur till Cyberphoto och möjligen byta den till en Nikon..
Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.