Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D roterar inte bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Ketels

Medlem
Min 350D vägrar rotera bilderna även om jag har ställt in att den skall göra det.
Någon som har vart med om samma sak eller vet en lösning?
 
Nu är det skumma grejer på gång!!!


... jag gick in och kollade på din tråd av den anledningen att jag själv stängde av automatisk rotering i d a g p.g.a. att jag inte såg poängen med det.. Så när jag läste din tråd och såg att din kamera tydligen inte gör det trots att du har den inställningen på så tog jag min kamera (350D) och testade lite saker (autolägena kontra manuella för att kolla om det fungerade annorlunda bl.a.) och vad blev resultatet? Jo; nu roterar inte min heller trots att det är inställt på "På". Riktigt mysko måste jag säga... har fungerat tidigare.

Med andra ord; kan [tydligen] inte hjälpa dig. :)
 
"Rotationen" är bara angiven som en flagga i själva jpeg filen. Program som inte läser denna flagga visar därmed bilderna "oroterade". Standardprogrammet för bildvisning i Win Xp har jag för mig inte läser flaggan, men tex photoshop gör det.

Har mest fotat RAW på senare tiden och då är detta inget problem, alla RAW konverterare läser av rotationsflaggan.
 
Testade precis i XP, "Windows picture and fax viewer" visar inte jpeg bilder roterade rätt :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.