ANNONS
Annons

350D Randiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

JR.

Aktiv medlem
Hej.
Någon som vart med om liknande?

Fotade lite nu ikväll med min Canon 350D och såg till min förvåning att jag fått ett par bilder som blivit randiga?

Någon som har en aning om vad detta kan vara?

Låg batterispänning?
Dåligt Minneskort?
"snabb" registregistrering på minneskortet i kombination med "svagt" batteri och AF-servo i full gång?

Tacksam för svar även om det är "jag tror" alla svar är välkommna

=)

Se urklipp ur bild nedan....

Bilagor

• rander.jpg
    rander.jpg
    56.6 KB · Visningar: 467
Jag tror att du skulle kunna utesluta allt som sker efter att bilden har "registrerats" dvs. jag tror inte det har något med minneskort eller dylikt att göra. Min gissning är att det är någon form av störning av sensorn (från en mobiltelefon t.ex.)

Vad bygger jag denna gissning på då. Jo, ett sådant tydligt mönster känns som ytterst osannorlikt att det skulle kunna uppkomma i det digitala steget av bildbehandlingen inne i kameran. En jpeg fil t.ex. skulle vid några slumpmässiga bitblittar inte se ut på det sättet alls. Nej, det känns mer som en "analog" störning som uppkommit innan eller i samband med att utläsningen från sensorn gjorts.

Nu är som sagt detta bara gissningar från min sida.

Sensorn "uttröttad"

Jag har märkt av ett liknande fenomen men främst vid användning av kompaktkameror. Står man exempelvis i starkt soljus och råkar få in "för mycket ljus" har jag sett liknande linjer direkt på displayen (som även registreras på minneskortet - bilden). De här linjerna sitter sen kvar även om man riktar om kameran mot ett mörkare område. I mitt aktuella fall var jag tvungen att stänga av kameran och sen dra igång den igen för att en korrekt bild skulle kunna registreras.

Vet inte om ovanstående kan appliceras på ditt foto om det är så att du fotat rakt in i en väldigt stark ljuskälla strax innan (strålkastare som träffade linsen precis vid exponeringen?)

vectrex skrev:
Jag tror att du skulle kunna utesluta allt som sker efter att bilden har "registrerats" dvs. jag tror inte det har något med minneskort eller dylikt att göra. Min gissning är att det är någon form av störning av sensorn (från en mobiltelefon t.ex.)

Vad bygger jag denna gissning på då. Jo, ett sådant tydligt mönster känns som ytterst osannorlikt att det skulle kunna uppkomma i det digitala steget av bildbehandlingen inne i kameran. En jpeg fil t.ex. skulle vid några slumpmässiga bitblittar inte se ut på det sättet alls. Nej, det känns mer som en "analog" störning som uppkommit innan eller i samband med att utläsningen från sensorn gjorts.

Nu är som sagt detta bara gissningar från min sida.

Tänkte faktiskt aldrig på mobiltelefon men kan givetvis vara en tanke.

pellepiano skrev:
Jag brukar få såna vid ISO 1600 i mörka partier ( där de syns bäst ).

Jo, även jag har fått lite ränder vid ISO 1600 i de mörka partierna, men de har vart mer integrerade likt bilden i länken som Tomas Ärlemo tog fram. Bilderna är tagna på ISO 1600 så kanske allt hänger ihop här ändå.

pros skrev:
Jag har märkt av ett liknande fenomen men främst vid användning av kompaktkameror. Står man exempelvis i starkt soljus och råkar få in "för mycket ljus" har jag sett liknande linjer direkt på displayen (som även registreras på minneskortet - bilden). De här linjerna sitter sen kvar även om man riktar om kameran mot ett mörkare område. I mitt aktuella fall var jag tvungen att stänga av kameran och sen dra igång den igen för att en korrekt bild skulle kunna registreras.

Vet inte om ovanstående kan appliceras på ditt foto om det är så att du fotat rakt in i en väldigt stark ljuskälla strax innan (strålkastare som träffade linsen precis vid exponeringen?)

Bara en av bilderna kan återspeglas med "starkare" ljuskälla och då är det bakgrunden som är lite ljusare. Men de andra bilderna är väldigt ljusfattiga, så varför det upkom på dem är ett mysterie.

Tack för alla svaren, Nu ska jag ut och provköra kameran lite så kanske man kan få bukt med problemet.

.

Trådtips

Hej, Johan!

Jag råkade ut för några randiga bilder med min S3 IS, och starade den här tråden: Randiga bilder S3 IS. Jag vet inte om du kan få ut något av den tråden som inte redan nämnts här.

Det är tråkigt när sådant här händer. Jag hittade aldrig någon förklaring till mina ränder. Tillfällig störning av sensorn som har nämnts i den här tråden skulle nog kunna stämma. Jag tror jag tagit c:a 25.000 bilder med min S3 IS. Jag har inte hunnit katalogisera och granska alla än, men flera tusen i alla fall, och hittils har jag bara upptäckt ränder på fyra bilder, tagna i tät följd vid ett och samma tillfälle. En av dem finns ett 100%-utsnitt av i tråden jag länkade till.

I början var jag orolig för att hitta fler randiga bilder, men nu när jag gått igenom tusentals sedan dess utan att hitta några ränder letar jag inte ens längre.
Hoppas att det var en tillfällig störning du råkade ut för, att det inte blir fler randiga bilder, och att du slipper känna "randstress" när du tar nya bilder.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar