ANNONS
Annons

350D problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag var ute och fotograferade idag och fick ett underligt problem. Jag har en 350D och en 50/1,4.

När jag skulle fota idag så tryckte jag in avtryckaren halvägs för att låsa skärpan men inget hände. Jag testade flera gånger men inget hände. Det gick heller inte att ta en bild. Jag hade P läget på och RAW/JPG bildformatet inställt. Jag testade att stänga av kameran och sedan fungerade det. Jag hade vridigt på programförskjutningen. Hade jag en "omöjlig" inställning för kameran eller har jag något problem med kameran?

"Jag hade vridigt på programförskjutningen", skriver du (vad nu "programförskjutningen" är)

Hade du sportläget invridet möjligen. Där använder sig kameran av servofokus (kontinuerlig aufotokus) och då får du inget pip eftersom fokuseringen håller på ända tills du släpper knappen. Läs mer i instruktionsboken om fokusmetoder.

Om du är innanför objektivets närgräns när du fokuserar kan du ju inte exponera. Det blir samma sak som Erik är inne på, kameran hittar inte fokus. Men då skall det räcka att du riktar om kameran så låser fokus och allt blir som vanligt. Problemet kan uppstå om du har alla fokuspunkterna aktiverade och kameran hittar något att fokusera på innanför närgränsen.
Annars låter det som att du har fått en tillfällig låsning i kameran. En gång är ingen gång brukar man ju säga, uppkommer det igen bör du kanske få det kontrollerat.

Att du har använt programförskjutningen skall inte spela någon roll för fokusering och möjligheten att exponera. Den ändrar ju bara förhållandet mellan slutartid/bländare inom ramen för en korrekt exponering.

Slowfinger: Programförskjutning kan man använda i läge "P". Om man då vrider på främre matarhjulet ändrar man förhållandet slutartid/bländare. Kameran ändrar förhållandet så att en korrekt exponering (förhoppningsvis...)erhålls.

Edit:// Så funkar det i alla fall på 20D

Senast ändrad:
Hej

Tack för alla tipsen!

Det var ett ganska närgånget porträtt så det är möjigt att det var närgränsen.

Men jag skall vara vaksam om det händer igen.

/Mattias

CD-ROM problem 350D

Jag har lyckats med konsstycket att slarva bort min CD med alla programvaror till min 350D

Jag behöver installera dessa på nytt på en ny dator. Kan någon hjälpa mig var jag kan ladda ner dessa program.
På Canons sidor så hittar jag bara Updates av de olika programmen.

Eller kan någon bränna en CD och skicka tiill mig. Jag betalar gärna material och frakt.(Hör av er i så fall till 070-3975828)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar