Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

amaurea

Ny medlem
Har en eos 350D som börjat bete sig udda, den förstör CF-korten.
Jag har haft samma kort i sen jag köpte den, och har tagit ut det kanske två-tre gånger högst, och i veckan får jag upp ”Error CF” efter att ha snabbfotat i några min, och det går inte att göra något alls. Antog att kortet tillslut kanske gått sönder, och gick och köpte ett nytt, Kingston 4gb klass 2, och när jag snabbfotar direkt efter mer eller mindre får jag upp Error 2, för att sedan kanske 20-30 kort senare åter igen helt få Error. Korten blir alltså helt defekta och bilderna är borta och kan inte läsas på något vis.

Hittade bland annat denna sida:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/3... så jag förstår som att det hänt fler. Jag är inte så teknisk, så en vän kom fram till att kameran antagligen behöver flashas, och möjligtvis rengöra kontakterna till kortet. Nu kostar enbart undersökning för att se om felet sitter i kameran nästan 700 kronor, för att sedan kosta en reparationskostnad på det om det går att fixa.

Är det någon som varit med om samma sak och som vet vad som är fel? Finns det något man kan göra själv för att fixa problemet? Att punga ut för kollen och sen reparation på det känns inte helt värt när den är så pass gammal, men om det är någon som varit med om samma och vet på ett ungefär hur mycket det gick på så skulle man beroende på iaf kunna överväga ist för att bara kasta..

Sooo... anyone?

För 700 pix kan du köpa en fungerande350D...

Testa med ett annat batteri kan vara en grej och testa även med annat kort - kingston korten är väl inte kända för att vara enormt pålitliga. Gamla Sandisk ultra II 2 Gb om det fortfarande går att köpa vet jag fungerar perfekt med 350D.

Testa att ta ur och sätta i kortet några gånger (>10 gånger), då slits eventuellt beläggning bort från kontaktstiften. Kan hjälpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar