Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D paket är dom ngt att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjp

Aktiv medlem
Funderar på att köpa paketet med
Canon EOS 350D svart +
EF-S 18-55/3,5-5,6 +
EF 55-200/4,5-5,6 II USM +
batterigrepp BG-E3
Kostar ca 11300

Har läst genom en hel del inlägg här om att dom är objektiven inte är dom bästa, klart man inte kan jämföra dom med objektiv som kostar det dubbla eller mer.

Är dom bra som start objektiv?

Eller kan man få två/ett likvärdiga objektiv av ngt annat märke för samma pengar?

Om det finns vilka ska man då ha?

Är dom lika tysta som orginal? (Om det nu är tyst, har inte lyssnat på det)

Batterigreppet är inte ett måste, utan tar det som en bonus som följer med i paketet.

/M
 
Hej

Det styrs ju mycket av vad du skall fota.

Tror, om du inte vet, att börja här.

Sen kommer du att komplettera med ett till i det område du fotar mest. Du kan ev behöva ett ljusstarkare objektiv. Du har ju inget för naturfoto i gryiningen elelr inne på ett museum med blixtförbud.


Men du får mycket för pengarna o kommer igång, det e viktigt.

Så fixa detta o lite bera minneskort, jag kör 2GB Ultra II från SanDisk o de e snabba o bra för den kameran.

Roine
 
De duger bra som startobjektiv. Köper du hos expert får du motsvarande gluggar, fast med märket sigma.. Deras är något sämre, lider enl. uppgift av högre kromatisk abberation.

Finns dock inga som är lika tysta som Canons USM, även om det är snikversionen av USM i detta fallet.

Batterigreppet är nog en skön bonus, speciellt om du har normalstora händer.
 
Ekdilson skrev:
Snor lite plats i tråden... Varför e de så många som klagar på kilobjektivet till 350D?
Antagligen för att det inte håller så bra mekanisk och optisk kvalitet men som "nybörjaroptik" så duger den och sedan så kostar den inte speciellt mycket i samband med kameran.
 
Ekdilson skrev:
Snor lite plats i tråden... Varför e de så många som klagar på kilobjektivet till 350D?

Allt är ju relativt, man får vad man betalar för & kitobjektivet funkar men gör inga underverk & 350D kan ju prestera såå mycket mer med bättre optik.

Tror dock att de flesta reagerar på den oerhört dåliga kvalitetskänslan i objektivet men som sagt, man får vad man betalar för & jag tycker att det, med tanke på dess enormt låga pris, är prisvärt.

Som flera skrivit så är det ett bra sätt att komma igång på, finare optik kan man köpa efterhand & kitoptiken håller ju oftast ihop...

//Larsa

EDIT: Ser nu att jag i princip upprepat det Daniel skrev men det gör ju i & för sig bara saken klarare :)
 
Senast ändrad:
Jag har precis det paketet. Objektiven känns inget vidare mekaniskt med ett litet glapp och sin lilla vikt.Men autofokus fungerar bra och bilderna blir mycket bra. Det är ju det som är det viktiga i alla fall. 55-200 är mycket trevlig med sitt nätta format. Jag har en Raynox 2020 2,2 konverter som jag monterade på frontgängan och det fungerade bra det också. Handgreppet fyller också sin uppgift. Så det är bara att handla, ingen fara. Kan faktiskt inte förstå kritiken mot kitobjektivet 18-55. Kanske är det lite linssnobberi.
 
Paketet blir nog alldeles utmärkt för en nybörjare, alltid svårt att veta vad man vill ha egentligen. Kan vara en bra ide att komplettera med ett 50mm 1.8, kostar inte så mycket och ger dig helt andra möjligheter i dåligt ljus. Det dumma är väl att du snabbt inser att de andra objektiven inte ger så mycket :)


Anledningen till att många klagar på kitoptiken är väl att det blir ungefär som att stoppa en Lada-motor i en Porsche - ser fränt ut, men tappar halva poängen med en sportbil. Det är viktigare med "större motor" än med ett snyggt skal, dvs. att ha bra objektiv än bra hus.
 
He, he. Jag laddade just upp två bilder jag tog med kitobjektivet igår. (Gjorde det för att alla klagar så väldigt på det.)
Döm själv om det räcker för dig.
(Flera andra av mina uppladdade bilder är också tagna med kitet - dom två i mitt album 'Just testing' är såna jag testat lite mer makroaktigt.)
Förstora dom för att se skärpan.
Mvh
/Gitte
 
Tack för det Birgitta. Svårt att ersätta bilder med ord.
Om vi ska ta ett steg till; har någon en jämförelsebild mellan kitobjektiv och ett bättre objektiv? Ser man någon skillnad utan att plocka fram luppen?

(Jag funderar nämligen också på det där paketet, för prisvärt, det är det.)
 
Går du från en kompaktdigital till en 350D kommer du säkert ändå uppleva skillnaden som väldigt stor även m kitobjektivet.

Köp annars bara kamerahuset Magnus och så kan du köpa kitobjektivet + 55-200 begagnat av mig. Har fått blodad tand och har möjlighet att lägga lite mer pengar och tänker därför byta upp mig.

Maila mig ifall du är intresserad så ger jag dig pris i så fall.

Batterigrep klarar jag mig då helt utan.

Här är några bilder tagna m kitobjektivet:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=359931
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=349916
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=345859
 
Senast ändrad:
Snö skrev:
Det där var precis vad jag letade efter. Tack!
Jag kommer nog att satsa på kit-gluggen och uppgradera när jag kan utnyttja kameran ordentligt, det lär ju ta sin tid.

jag skulle nog köpa en utan kit
sen köpa till 18-200
då har man ju kit-gluggen + lite zoom
 
Nu har jag lagt en beställning på Canon 350D med kitobjektiv, Sandisk II 512MB minneskort och Lowepro väska för 8795:- inkl frakt på dustinhome.se

Trodde ja skulle bli den 1000:e som lägger till kameran i sin "utrustning" på fotosidan, det var 998 igår. Idag är det 1008 :)
 
Hur står sig detta kit mot canons kit?

Canon EOS 350D svart +
EF-S 18-55/3,5-5,6 +
Sigma 70-300/4,5-5,6 APO Super II
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.