Annons

350D på begagnatmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar.O

Medlem
Hej!

Hur mycket är egentligen ett begagnat Canon EOS 350D kamerahus värt idag?

På de annonser jag har tittat på, framförallt då blocket och lite här på fotosidan så tycker jag man ser mycket överpriser. Med tanke på att man får ett nytt kamerahus med 18-55 hos Elgiganten för 7259kr + frakt.

Tror ni det är omöjligt att i dagsläget finna en välvårdad 350D kamerahus för ungefär 4500-5000kr ?

Ska snart köpa 350D men inte bestämt mig än om det blir nytt eller begagnat. Om jag köper billigt begagnat har jag råd med ett bättre objektiv till att börja med, om inte så blir det ett billigare och sämre objektiv.

Om ni har en 350D som ni funderar på att sälja är jag mer än intresserad.

Mvh
Oscar
 
jaa du, jag funderar på att sälja min fina 350d, fast inte förrän i höst, när ersättaren kommer.
Priset beror väl lite på vad den nya modellen kommer att kosta - men min kamera är forfarande ny (fick en ny i april av försäkringsbolaget, den gamla blev stulen) så jag vet inte hur lågt jag kommer sänka mig.. runt 6000 kanske med kitobjektivet.....
 
Tänk om alla med C eller N i pannan tittade sig omkring för att se vad har konkurrenterna.

Just nu i dagarna har Sony lanserat sin nya DSLR, efterföljaren till Konica Minolta Dynax 5D.

Antagligen får du en bättre kamera och har du ingen ryggsäck med Canonobjektiv så är det bara sunt att byta märke.
 
JOLidman skrev:
Tänk om alla med C eller N i pannan tittade sig omkring för att se vad har konkurrenterna.

Just nu i dagarna har Sony lanserat sin nya DSLR, efterföljaren till Konica Minolta Dynax 5D.

Antagligen får du en bättre kamera och har du ingen ryggsäck med Canonobjektiv så är det bara sunt att byta märke.

Den är säkert jättebra, frågan är när kan man köpa den i butik i Sverige. Många som går i köptankar nu vill nog bra gärna ha den innan sommaren. Detta menar jag märkesoberoende om man nu kan vara det.
 
Med tanke på alla tillbehör som man kan införskaffa till Canon så är det en 350D jag vill ha.

Nu kan vi återgå till trådens riktiga ämne :)
 
ja köpte min 350d för några veckor sen för 5000kr och den ser knappt använd ut. Inte allt många exponeringar heller. Det va då bara kamerahuset.
 
Jag håller med, det är (i mina ögon) överpriser på nästan allt på beg marknaden.
Jag köper inte beg, men skulle jag göra det skulle jag inte ens fundera på en 350D om den inte var runt halva nypriset (så länge den inte är nästan oanvänd i låda).

Som säljare (och när man köper något nytt) får man liksom svälja att saken man köper rasar 40% i värde så fort den kommer utan för butiken.
Går jag in i en butik idag och köper en gitarr för 25,000:- så skall jag ha tur om jag skall få 10,000:- för den imorgon.

Sen är det väll ganska typiskt människan att sälja dyrt och köpa billigt, alla skall vara den som gör ett klipp.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:

Jag köper inte beg, men skulle jag göra det skulle jag inte ens fundera på en 350D om den inte var runt halva nypriset (så länge den inte är nästan oanvänd i låda).

/Magnus
Håller med. Om jag ska köpa något begagnat (eller sälja för den delen) så siktar jag alltid på halva nypriset. Mer är det inte värt utan i vissa sällsynta undantag, tycker jag iaf.
 
Halva nypriset är ett bra riktvärde för en 350D, speciellt idag då modellen snart försvinner.

Dom annonser du ser på blocket och dyligt är överprissatta så det stänker om det, dom får troligen aldrig prylarna sålda för det priset dom satt ut, så skriv och bjud halva nypriset, jag garanterar att du får napp.

kent.
 
Det finns inget som heter överprier om snittpriset ligger på en viss nivå. Om alla säljer sina kameror för 1000 kronor och en säljer för 6000:- då har han överpris på kameran. Men räkna vad många av dom högt satta priserna ligger på och snitta det med dom lågt satta, då får ni ett snittvärde som motsvarar markandspriset. Skulle alla sätta överpriser så skulle överpriset vara det riktiga värdet, alltså inget överpris. Nu är det så också att om många ahåller ett högtpris så kommer någon att sänka priset och det blir en balans. så på begagnatmarknaden så styrspriset av utbudet och efterfrågan, precis som vanligt och därför bildas inga överpriser, med vissa undantag naturligtivs
 
Jag ska komma ihåg det där med halva nypriset. Tack för alla tips!

Ni som har 350D i dagsläget, hur mycket skulle ni sälja erat kamerahus för?
 
Priser på Blocket etc.

En grej som man kan tänka på när man jämför priser på Blocket och liknande är att de prylar man ser där är de som INTE sålts (ännu).
Man ser s.a.s. inte priserna på faktiskt genomförda affärer.
 
Beg. priset åp digitala hus är överhuvudtaget rätt högt. Expert polyfoto har en canon d30 för 3995:-!! En kodak dcs 520 för 5000:- (hårt körd kan tilläggas). Samtidigt kan man få en pentax dl för 4995:- inklusive optik på elgiganten i borlänge...och ungefär samma pris åp nätet. En olympus e500 för 6000:- med optik på nätet osv, helt orimliga priser. Är ju folk här på fotosidan som bjuder ut sina dlslr för sannslösa priser...det är ju använda grejer

Kolla här:

http://www.tradera.com/auction/Digitalkameror/aid_27504269

8500:- för en 300d...

Eller här..

http://www.tradera.com/auction/Digitalkameror/aid_29807165
 
Ett "problem" är ju att exempelvis en begagnad 10D inte på något sätt är en dålig kamera. Den är för de flesta användare nästan lika bra som de allra nyaste modellerna, vilket gör att de flesta inte alls har lust slumpa bort den för en skitsumma, i synnerhet inte som den kostade ägaren en halv förmögenhet för ett par år sedan.
Det känns bättre då att behålla dem som reserv/andrakamera, alternativt sälja dem för åtminstone en ganska rejäl slant.
Så enkelt är det.
 
oscaro skrev:
Ok!

Jag frågar igen:

Ni som har 350D i dagsläget, hur mycket skulle ni sälja erat kamerahus för?

Fantasipris!
Den är värd mer för mig än jag skulle kunna få ut vid en försäljning.

Omkring 4500-5000 är nog dock ett rätt rimligt pris. Kanske 6000 med batterigrepp, kitobjektiv och några batterier.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.