Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d och vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

dubfire

Medlem
Hur mycket vatten tål Canons dslr-kameror?

Kan man använda en 350d i vanligt regn eller ens duggregn? Hur känsliga är de?
 
dubfire skrev:
Hur mycket vatten tål Canons dslr-kameror?

Kan man använda en 350d i vanligt regn eller ens duggregn? Hur känsliga är de?

Vet inte hur mycket vatten den tål men dra en plastpåse över kameran och objektivet. Sätt fast påsen med ett gummiband runt objektivet och gör ett hål i baksidan så du kommer åt sökaren och knappar.
Alternativt köp ett billigt regnställ med tillräckligt vida ben eller ärmar och klipp av så att du får ett rör att trä över kamera och objektiv.

Jag upplever att det största problemet är att skydda linsen från oönskade vattendroppar.
 
Ok tänkte mest på vilken nivå det ligger. Åker vattnet in i huset direkt eller krävs det en del. Samma med objektiven, borde inte de vara vattentäta?

Vad säger garatin om vattenskador? (Kan iofs kolla det själv).

1D verkar vara bättre, varför?
 
350D och vatten

Jag vet inte heller hur mycket vatten den tål.
Men jag har en 350d och den är med när jag är ute och seglar.
Den har fått åtskilliga skurar med saltvatten över sig. Utan att påverka kameran det minsta. Jag har bara torkat av den. Sen är det bara att köra igen.
Tidigare på filmtiden, körde jag mest med Pentax och lite Nikon och det funkade lika bra det. Jag gick över till Canon med det digitala.
Den enda kameran som strejkat av mina tidigare kameror under seglingarna var en Contax. Med dyrbara reparationer som följd.

Skulle vara intressant med en regntest av kamerorna.
Råd och rön hade för ett antal år sedan en test där man duschade mobiltelefoner för att kolla fukttåligheten.
Om jag minns rätt så var det en ericssons mobil som tålde mest dusch, utan att den hade något speciellt fuktskydd. Den klarade sig bättre än dom fuktskyddade telefonerna från Nokia och Siemens.
 
dubfire skrev:
Ok tänkte mest på vilken nivå det ligger. Åker vattnet in i huset direkt eller krävs det en del. Samma med objektiven, borde inte de vara vattentäta?

Vad säger garatin om vattenskador? (Kan iofs kolla det själv).

1D verkar vara bättre, varför?

Jag har använt min i duggregn utan synbara skador, därmed inte sagt att det inte kommit in vatten som kommer att leda till korrosion och problem på längre sikt. Du måste nog upp på "proffsobjektivklassen" för att få täta objektiv. Om du söker så går det hitta listor på vilka Canonobjektiv som är väderskyddade. Om tredjepartstillverkarna har några väderskyddade objektiv överhuvudtaget vet jag inte, men det går säkert hitta uppgifter på respektive tillverkares hemsida.
 
Har använt både 350D och 30D i regn, aldrig varit några problem. Tappa dom i vattnet är väl inte så bra men SÅ känsliga är dom nog inte. Verktyg (läs: kameror) är till för att användas. Inte så stor poäng om man inte vågar använda dom... går det sönder så går det sönder.
 
Jo men inte kul om det är en stor investering. Kul om den går sönder första dagen pga regn. Har läst lite nu och verkar som bara 1D är vattentätad. Vad beror det, är det så svårt att vädertäta en kamera?
 
dubfire skrev:
Jo men inte kul om det är en stor investering. Kul om den går sönder första dagen pga regn. Har läst lite nu och verkar som bara 1D är vattentätad. Vad beror det, är det så svårt att vädertäta en kamera?

Nej men det är jävligt dyrt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.