Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D kontra 400D - högt mpixantal

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Jag gick in på Inwarehouse.se för att titta på en 350D som jag hade tänkt ge mig själv i julklapp. Då hittar jag 400D som jag inte visste fanns. Den verkar i stort sett likadan som 350D men med 10,1 Mpix.

Hur är det med höga Mpixelantal - blir bilderna grynigare? Det är vad jag har hört men eftersom jag inte kan hitta informationen igen så vill jag veta vad ni tycker här på forumet.

Jag har en analog Canon eos 300 från 1999. Jag antar att jag kan använda objektiven till den till 400D, så behöver jag bara köpa kamerahuset?

Bifogar länk med produktinfo
http://www.inwarehouse.se/ProductList.aspx?node=3&cat=ABAD

/Annika

Bilderna blir inte grynigare pga högre upplösning, snarare tvärtom. Desto högre upplösning (fler pixlar) desto bättre detaljrikedom och mer inofmation finns det i bilden. Det är heller inte bara upplösningen som spelar in på detaljrikedomen, även objektivet gör det. En 6mp kamera med ett skarptecknande objektiv mot en 10mp kamera med en sämre glugg kan nog uppfattas som skarpare och med bättre detaljer.

Ser att du väljer på 350 och 400. De 2mp som skiljer dem åt gör istort sett ingen skillnad. Men däremot har 400D sensorrengöring inbyggt vilket kan vara bra om man byter objektiv ofta. Det skiljer ca. 1000:- mellan dessa två, jag säger; välj 400.

Annika, det finns massor av information här på forumet om 350D och 400D.

Jag har haft en 350 och har nu en 400D.

Jag upplever inte att 400:an ger mera brus. Det låga bruset är ju något som denna kamera ofta får beröm för.

De 2 megapixlarna extra gör kanske inte så stor skillnad men de är ingen nackdel (om man bortser från att filerna blir något större).

Bildkvalitén är näst intill identisk.

Nej, den avgörande skillnaden är:

1) Den större dispalyen gör det lättare att granska bildern och menyerna blir tydligare.

2) Handhavandet har också blivit lite enklare i och med den nya displayen, inställningar för vitblanas, ISO osv har blivit enklare och behöver inte längre "konfirmeras".

3) Autofokusen är bättre på 400:an.

4) Sensorrengöring.

Eftersom prisskillnaden bara är en tusenlapp tycker jag valet är givet - 400D och om du har gamla objektiv som passar så köp bara huset - kit-objektivet är inget vidare.

Mvh
Anders

Tack för svaren!

Nja jag menar ju inte att jag tror att man får lägre kvalitet på bilderna med högre Mpixelantal - jag menar att jag har hört nånstans att det med FÖR höga Mpixelantal på ngt sätt (som är okänt för mig) skulle bli sämre, och att kameror med höga pixelantal lämpar sig endast för fotografering till exempelvis affischer.

I det tv-program där jag såg detta liknades pixelhetsen vid marknadsföringstricket i digitalkamerans barndom vid det där med digital zoom - att säljare försökte utnyttja antal gånger digital zoom som ett föräljningsargument när man i princip inte har behov av det eller t.o.m kan förstöra bilderna med det.

Men då är det alltså inte så med Mpixelantalet.

Försäljningsiden idag är att packa in så mycket pixlar det bara går på en liten sensor och sen på med mycket tele zoom för att locka Svenssons längre nere på gatan.
Tex hur många "amatör" fotografer som endast fotar med kompaken på festen och semestern har nytta hav 10mpx? Gör man bara utskrifter av bildena i 10x15 (som nog de flesta gör) så har man ännu mindre nytta av dessa alla pixlar. Räcker nog med 3-4mpx för bra kvalite på en 10x15 bild, labben kastar ändå bort en massa pixlar vid framkallning.

Jag kan inte tänka mig att bildkvaliten skulle bil sämre med för hög upplösning. Tex digitala Hasselblads kameror har över 20mpx.

Annika, ett visst mått av sanning är det. Trycker man ihop alltför många pixlar på en liten sensor så kan bruset öka.

I fallet med 400D så vet jag att det uttrycktes farhågor för detta men de tester som har gjorts har visat på fina resultat och vad jag vet är de flesta användare nöjda.

Visst kanske 10 megapixel är mer än vad de flesta behöver men det är väl lite som med bilarna, varför går de 220 när vi bara får köra 110?

De flesta skull nog se att man prioriterade andra saker än megapixel men att välja en 350 framför en 400 därför att den har mindre antal pixlar är nog att dra det lite för långt.

Mvh
Anders

Jag valde Pentax K100D med 6mpx framför Canon 400D med 10mpx. Den nog mest oviktiga saken i mitt val var upplösningen. Bildstabiliseringen i K100 fällde avgörandet + att Pentaxen, tyckter jag, är mycket mycket bättre att jobba med.

Så jag tycker nog att det är värt att ta en titt åt Pentax hållet också.

Det där med att bilderna blir grynigare (brusigare) med mycket pixlar stämmer bra på kompaktkameror i Iso 200+, men på en Dslr som har betydligt större sensor är det inte samma problem, speciellt från en Canon.

/kent.

Tack för alla svar! Jätteintressant att få veta hur det står till i den här frågan.

Jag har just nu ett kärleksförhållande med min Olympus C5050 (underbar för makro och fantastisk färgåtergivning!) med 5 Mpix, men behöver kunna ta riktigt stora bilder för affischer och vill kunna byta objektiv. Jag har tittat lite på E-400 och är lite i valet och kvalet. Canonfrälst sedan tidigare men älskar min Olympus som jag har just nu.

Mina objektiv är Sigmaobjektiv så de går nog till båda.

Men man kanske ska hålla ämnet Olympus i Olympusforumet.

Tänk på att Canon och Olympus har olika objektivfattningar. Så dina Sigmaobjektiv som du använt till din analoga Canon-kamera passar bara till Canon. Så att säga.

Annika,

Du är Canon frälst.

Du har Canon objektiv.

Du skiver i Canon-forum.

Sluta tramsa - lägg en 400D under granen!

:)

Mvh
Anders

orera skrev:
Tack för alla svar! Jätteintressant att få veta hur det står till i den här frågan.

Jag har just nu ett kärleksförhållande med min Olympus C5050 (underbar för makro och fantastisk färgåtergivning!) med 5 Mpix, men behöver kunna ta riktigt stora bilder för affischer och vill kunna byta objektiv. Jag har tittat lite på E-400 och är lite i valet och kvalet. Canonfrälst sedan tidigare men älskar min Olympus som jag har just nu.

Mina objektiv är Sigmaobjektiv så de går nog till båda.

Men man kanske ska hålla ämnet Olympus i Olympusforumet.

Jag säger bara: Behåll din 5050 också. Ångrar bittert att jag sålde den när jag skaffade min Eos 20d. Framförallt för macrot:s skull. Skaffar du macro till din systemkamera kommer du finna att den ställer till det med avsevärt kortare skärpedjup (om du nu inte tycker att det är för lite av det på olympusen) Jag skulle inte ha köpt E-400:an pga att tillbehör till Canons systemkameror är enklare att få tag på, billigare att köpa begagnat, och ja, många ggr billigare att köpa nytt i motsvarande prestanda också.
Sen får du min helt subjektiva åsikt om 350 kontra 400. Köp 400:an för allt annat den erbjuder extra än dom extra MPixlarna. För priskillnaden är så liten. Och den prisskillnaden får du alldeles säkert igen om du skulle få för dig att sälja den begagnad sen också.

Även om utvecklingen inte är riktigt lika vansinnigt snabb nu som för några år sedan, så blir kamerorna fortfaranden bättre och bättre, rent generellt.

Det syns kanske inte så mycket på utsidan, men Canon har nog finslipat en hel del teknik, beräkningar etc på insidan, från 350 till 400. På samma sätt har övriga tillverkare vässat sina "ersättningsmodeller".

Att jämföra mellan olika märken eller mellan olika prisnivåer hos samma tillverkare är naturligtvis inte helt rättvist, men just ditt val verkar enkelt: om du inte får en 350 mycket billigare, så köp den nyare kameran.

Om det är Sigma-optik du har till ditt äldre system kan det vara inkompatiblet med en digital EOS. Har du möjlighet att testa objektiven på ett digitalt hus så gör det. Det skulle ju onekligen vara mycket tråkigt om du står där på julafton utan möjlighet att fota för att du skaffat en kamera utan objektiv.

Äldre objektiv från Sigma kan inte bländas ner av digitala Canon-kameror och hela kameran låser sig med flekoden "error 99" så man får stänga av den. Söker du på forumen finns hur många trådar som helst om det. En del objektiv går att uppgradera så de fungerar.

OK. Bäst att prova innan jag köper. Sigmaobjektiven är från 1999. Jag tar med dem till fotoaffären och frågar.

Du skall vara medveten om att Inwarehouse säljer bara Eu-importerade Canon 400D= Ej svensk manual så vill du ha en 400d som är från svenska Canon med svensk manual köp den från ett seriöst företag. Tex Fotokungen som jag tycker är ett mycket bra företag + att priset är samma som Inwarehouse..
MVH Mathias

Jaha. Bra att veta eftersom jag brukar handla från Inwarehouse.

Vet någon verför det står "Rebel X" eller nåt i den stilen på vissa 400D? Ser lite oseriöst ut tycker jag. Det kanske är den typen av importkamera då?

Hej Annika!

I USA heter Canons xxxD kameror lite annorlunda mot vad dom gör här i Europa.

Digital Rebel är EOS 300D
Digital Rebel XT är EOS 350D
Digital Rebel XTi är EOS 400D

Mvh

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar