Annons

350D fokusering med 135/2

Produkter
(logga in för att koppla)

uso

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att införskaffa antingen ett 135/2 eller ett 100/2 objektiv. Dock så kom jag att tänka på att en 350d har mindre noggrann autofokus än t ex 30d. Skärpedjupet kan ju bli väldigt kort med 135/2 objektivet.
Är det lönt att skaffa 135/2 eller 100/2 till en 350d eller kommer dom flesta bilderna att ha missad fokus?
Någon som har erfarenhet av denna kombination av kamera och objektiv? Funkar det?
 
Det borde väl bli tvärt om eftersom dom gluggarna är väldigt ljusstarka och då bör väl autofokusen hitta rätt enklare.

Förstår inte hur du tänker, skärpedjupet har väl inget med autofokusen att göra ?

kent.
 
AF,en i dessa hus är inte dålig.

Dessa objektiv ger också lite mer säker fokusering pga sin stora f,öppning.

Sökaren däremot är ju liten och inte den ljusaste och att lägga skärpan rätt på största f kan vara lite kruxigt i vissa lägen. Men å andra sidan så blir ju sökaren ljusare pga en så stor bländare.

Dessa objektiv kan mycket väl höra hemma på ditt hus!

MVH Niclas,
 
Zoso skrev:
Det borde väl bli tvärt om eftersom dom gluggarna är väldigt ljusstarka och då bör väl autofokusen hitta rätt enklare.

Förstår inte hur du tänker, skärpedjupet har väl inget med autofokusen att göra ?

kent.
Urban menar väl att om man skaffar några av de två objektiven så kommer man ju att köra en del på största öppning och om kameran fokuserar lite fel så blir ju motivet (tex ögonen oskarpa på ett porträtt) oskarpt. Då kan man ju annars lika gärna köra med ett 70-200/4.0 om man inte har behov för större bländare än 4.

Jag har både 100/2 och 135/2 och kör med ett EOS 20D hus. Det blir en del felfokuserade bilder för mig med dessa objektiv (som syns på full öppning) även om de flesta bilder är i fokus.
 
matnyttige skrev:
Urban menar väl att om man skaffar några av de två objektiven så kommer man ju att köra en del på största öppning och om kameran fokuserar lite fel så blir ju motivet (tex ögonen oskarpa på ett porträtt) oskarpt. Då kan man ju annars lika gärna köra med ett 70-200/4.0 om man inte har behov för större bländare än 4.

Precis så menar jag. Ingen ide att skaffa ett objektiv med så stor maximal bländare och så kan inte kameran fokusera ordentligt. Jag märker att kameran ofta missar fokus en aning redan med 50/1.8 som ju inte alls kan ha samma korta skärpedjup.
 
Eftersom jag har en kamrat som jobbar som fotograf, så har jag provat massor av ljusstarka objektiv, upp till 300mm + extender.
Dessa är alla L objektiv, har aldrig känt att det skulle bli sämre med tex 300mm.
Däremot så har jag märkt en klar skillnad mellan mina billigare objektiv och L objektiv, autofocusen är grymmt snabb på dessa.
Jag tror att objektiven har större betydelse.
 
uso skrev:
Precis så menar jag. Ingen ide att skaffa ett objektiv med så stor maximal bländare och så kan inte kameran fokusera ordentligt. Jag märker att kameran ofta missar fokus en aning redan med 50/1.8 som ju inte alls kan ha samma korta skärpedjup.
Skärpedjupet är beroende av avbildningskalan och bländaren så du kan faktiskt få mindre skärpedjup med 50/1.8 jämfört med 135/2.0. (Tex om du ska fotografera ett porträtt där enbart huvudet och lite av axlarna fyller bildrutan så får du samma skärpedjup med samma bländare, men får ha längre avstånd till modellen om du kör med 135:an)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.