Annons

350 år gammalt färgfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Paliswe

Avslutat medlemskap
Den holländske målaren Johannes Vermeer, som levde på 1600-talet, gjorde fotorealistiska målningar. Hur han kunde göra det, 150 år innan man uppfunnit den första kameran, har man funderat på. Nu har en amerikan, Jim Jenison i Texas, ägnat 6 år att försöka återkapa en teknik som möjliggör detta.
Se hans beskrivning av hur han har tänkt att Vermeer skulle kunnat arbeta.
http://boingboing.net/2014/06/10/vermeers-paintings-might-be.html
 
Men det verkar ju som det är vedertaget att han använde någon form av camera obscura. Det finns tom "bevis" i vissa tavlor om optiska fenomen som skärpedjup och CA.
 
Man har antagit att han använt en Camera Obscura men Jim Jenison skriver ganska tidigt på sin sida att detta inte fungerar

"It's common knowledge that you can trace the images projected on the screen of a camera obscura, which is basically a black box with a lens mounted on one side. This helps you get the size and shapes of things established on the canvas. Intuitively it seems that you could paint colors right on the projected image and get a photoreal result.

In fact, this does not work. If you try it, you'll see why. The light projected by the lens obscures the color of the paint you are applying to the canvas. It makes the paint look too dark and too colorful. You must constantly turn on the light to see what color you have actually painted. There is simply no way to accurately compare the paint color to the projection. They interfere with each other. "

Detta fungerar alltså inte i praktiken då man får sammanblandning av färgerna man lägger på och de färger som projiceras. Således har Vermeer använt någon annan teknik och det är denna som Jim Jenison tror sig ha kommit på.
 
Principen han har använt verkar ligga närmare camera lucida än camera obscura.

Sedan får Melker gärna förklara hur kromatisk aberation kan uppstå i en camera obscura som ju är en hålkamera utan lins.
 
Det förefaller som han använt en föregångare till camera lucida. Camera lucida bygger på ett prisma medan den som Jim Jenison knåpat ihop använder en konkav spegel som fångar upp en bild från en lins.
 
Löjligt

Man har antagit att han använt en Camera Obscura men Jim Jenison skriver ganska tidigt på sin sida att detta inte fungerar

"It's common knowledge that you can trace the images projected on the screen of a camera obscura, which is basically a black box with a lens mounted on one side. This helps you get the size and shapes of things established on the canvas. Intuitively it seems that you could paint colors right on the projected image and get a photoreal result.

In fact, this does not work. If you try it, you'll see why. The light projected by the lens obscures the color of the paint you are applying to the canvas. It makes the paint look too dark and too colorful. You must constantly turn on the light to see what color you have actually painted. There is simply no way to accurately compare the paint color to the projection. They interfere with each other. "

Detta fungerar alltså inte i praktiken då man får sammanblandning av färgerna man lägger på och de färger som projiceras. Således har Vermeer använt någon annan teknik och det är denna som Jim Jenison tror sig ha kommit på.

Det hela verkar tämligen löjligt.
Från citatet; "... This helps you get the size and shapes of things established on the canvas. ..."
Sen är det ju bara att kliva ur "cameran" och måla på färger och nyanser.
Det vet t.o.m. jag att målare/ konstnärer brukar skissa upp konturer först och måla sen.
 
Principen han har använt verkar ligga närmare camera lucida än camera obscura.

Sedan får Melker gärna förklara hur kromatisk aberation kan uppstå i en camera obscura som ju är en hålkamera utan lins.

Man byggde camera obscuror med linser redan tidigt 1500 tal. Visst den renaste formen av camera obscura är med ett litet hål men konstruktionen förbättrades tidigt med linser. Ljusstyrkan lär ha ökat ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.