Annons

35 mm eller 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

gripenfighter

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag står i valet och kvalet att köpa ett nytt fast objektiv. Men jag vet inte om jag skall satsa på Nikon objektiv AF 35/1,8G DX AF-S eller 50mm f/1.8D AF Nikkor optik till min D90. Gillar ju möjligheten att ta porträtt med 50 mm men är osäker på om jag blir för begränsad med detta än med 35mm? Är även osäker på om porträttbilder fungerar bra med 35mm i såfall kanske man skall satsa på 35mm. Någon som har lite råd och tips i hur jag skall tänka inför detta köp?

Christian

Gissningslek?

50 mm är bättre till porträtt. Det är helt klart. 35mm är bättre som normalobjektiv, men du har väl redan något objektiv?? Vilket?
Tänk också på vad du kan tänka behöva nästa gång. Ett 70 mm makroobjektiv fungerar perfekt som porträttobjektiv.

Hej på er!

Jag står i valet och kvalet att köpa ett nytt fast objektiv. Men jag vet inte om jag skall satsa på Nikon objektiv AF 35/1,8G DX AF-S eller 50mm f/1.8D AF Nikkor optik till min D90. Gillar ju möjligheten att ta porträtt med 50 mm men är osäker på om jag blir för begränsad med detta än med 35mm? Är även osäker på om porträttbilder fungerar bra med 35mm i såfall kanske man skall satsa på 35mm. Någon som har lite råd och tips i hur jag skall tänka inför detta köp?

Christian

Kör du med en zoom till "vardags", så tror jag att du får mer ut av en 50mm, speciellt då till porträtt.

Men tänker du använda den fasta gluggen som standard, så ligger kanske 35mm bättre till, för på
en d90 så räknar man 35mm som en normalglugg(52,5), 50mm blir ju omräknat 75mm.

På D90: 35:an är ju man man förr kallade "normalobjektiv". För kort för att få trevligt perspektiv på porträtt om man med porträtt menar "huvud-axlar" (risk för "stornäsa").
50:an = 85:a, möjligen väl kort brännvid för "ansiktsbilder", men billig.

Komplettera med en 28:a, då du annars inte får med det du vill "till vardags".
Mats G

Hej på er!

Christian

Hej,
Jag har nyligen haft exakt samma funderingar och även jag har en D90. I mitt fall så landade jag på en 50 mm f/1,8D AF. Än så länge har jag inte bestämt mig för om det var rätt beslut, men jag tänkte att jag i alla fall kan redogöra för vad som ledde mig fram till beslutet.
Sedan tidigare hade jag en normalzoom (16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR) så det jag ville åt var framför allt ljusstyrkan och det kortare skärpedjup som den medför. När jag funderade på vilka situationer som jag trodde att jag skulle vilja ha kortare skärpedjup så kom jag fram till att det nog framför allt skulle röra sig om porträtt, och i så fall borde 50 mm vara bättre lämpat än 35. Skärpedjupet blir kortare och dessutom finns det många objektiv på begagnatmarknaden till bra priser. Om man däremot vill ha gluggen till allmän fotografering i situationer där ljuset är svagt så tror jag att 35 mm hade varit bättre.
//Christian

Jag har en D90 och köpte ett 50mm 1.8. Jag tyckte att det blev alldeles för långt i situationer inomhus, vilket var anledningen till att jag ville ha ett ljusstarkare objektiv. Jag blev jättenöjd när jag skaffade ett Sigma 30mm 1.4 istället. Jag kan dock tänka mig att 50mm skulle kunna fungera om man skaffar det för just porträtt, men om det är tänkt som ett normalobjektiv inomhus så skulle jag rekommendera ett 35 1.8 istället.

Du har ju både 35 och 50mm på din normalzzom, varför inte bara prova? Ställ in zoomen på 35mm ett par dagar och känn efter! Gör samma med 50mm, och du kan lätt göra valet själv.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto