Annons

35 mm adapter till Holga

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Till min adapter för 35 mm film fick jag med två klisterlappar som passar på vredet där man vrider fram filmen. Men, jag vet inte hur jag skall tolka siffrorna. Funderar på om det är menat som hjälp för hur mycket man skall dra fram filmen, men får ändå inte ihop det helt. Någon som vet?
 

Bilagor

  • Holgaadapter.jpg
    Holgaadapter.jpg
    37.2 KB · Visningar: 106
Det stämmer nog som du säger själv. Det är en hjälp så du slipper kolla i fönstret(om nu kameran har en litet rött fönster), som man ofta täcker över för att slippa ljusinsläpp. Siffrorna går ju ända till 36. Jag gissar att det är så att när du satt i fimen så vrider du till "1" och vrider sedan vidare till "2" när du har tagit ett foto osv. Varför det blir mindre varv att vrida ju högre siffror det är, beror på att det blir mer film på upptagningshjulet.
Du måste komma ihåg hur många kort du tagit om du ska använda denna. Men om det blir en dubbelexp. gör inget då det är en del av charmen med en Holga.

Hoppas att du förstod vad jag menar, annars är det bara att fråga vidare, så ska jag försöka svara på det om ingen annan gör det före :)

///Anders S
 
Jag är med på vad du menar. Låter logiskt. Det gäller bara att hålla reda på hur många varv man drar fram - det är ju hela varv för de första bilderna, men sedan ändras det som du säger. Man kan ju räkna antal knäppningar också, för det knäpper när man drar fram filmen i Holgan. Så här får man två sätt att kontrollera det hela och det är ju bra. Tack för hjälpen!

Torun
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.