Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35-70/2.8 trasig??

Produkter
(logga in för att koppla)

Erbaverde

Ny medlem
På auktion har jag kommit över en Nikkor Zoom
35-70/2.8 AF. Jag har en Nikon EM till vilken den passar.

När jag ställer in skärpan blir jag dock tveksam. Då skärpan i sökaren är OK så överensstämmer det helt uppenbart inte med avståndsangivelsen på vrid-ringen.

Jag kan ju alltid köra trial & error och se vad som händer, men min fråga är;
- ska jag lita på vad avståndsmarkeringen på vridringen säger, eller ska jag lita på vad jag ser i sökaren, dvs i det sista fallet, när bilden ser skarp ut?

Vad mer är; olika brännvidder ger olika avståndsinställningar så att säga. "Bäst" verkar avståndsinställningen stämma med brännvidder runt 45-55mm. Vid 35 blir skärpan perfekt med inställningen oändligt. Osv osv.

Trasigt objektiv eller?
 
Du ska alltid lita på det du ser i sökaren (om kamerahuset är korrekt) snarare än avståndsskalan.

Normalt ska avståndsskalan stämma. Om det skiljer mycket kan det bero på att något linselement sitter lite fel. Testa objektivet ordentligt på alla brännvidder och olika avstånd på full öppning. Fotografera t ex en tegelvägg och kolla att det blir skarpt över hela bilden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.