Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

320 gigapixel, nytt rekord för bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kände att jag behöver länka denna; http://www.canonrumors.com/2013/02/the-canon-eos-7d-ef-400-f2-8l-is-ii-break-a-record/

Väldigt häftigt projekt och intressant att se hur långt man kan pressa bilder med dagens teknik.

Har vi kanske någon i forumet som känner för att bräcka killarna måhända? :p

Har gjort några försök men aldrig kommit i närheten av dessa storlekar, som max 15 GP. Ett problem är att PSB filer har en maxgräns på 300 000 x 300 000 pixlar. Det finns förvisso ett annat format (xxx.kolor) som klarar betydligt större filer. Ett annat problem är tiden det tar, man har ju en vardag att ta hand om i datorn också. Jag har fått en Apple reseller att upplåta nätdistribuerad datorkraft på natten, men programmen jag har visade sig tyvärr inte stödja den finessen.

Å andra sidan tycker jag att ju större de blir desto sämre kvalitet får dom. Sedan har jag märkt att när de zoomas in för fullt ser bilden väldigt interpolerad ut. Jag håller mig kring 10-15 GP och satsar på att få snygga bilder med bra kvalitet i stället.

Senast ändrad:
Varför skall bildena vara så stora?

Skulle tro att det är för att de blir oehört detaljerade och zoombara ner på detaljnivå. Sedan har det väl gått status i att producera världens största bild och det är inget för mig. Det finns kommerciella användningsområden för detta och det är min fokus.

Varför skall bildena vara så stora?

När dom presenteras på ett bra zoombart sätt så blir dom rätt häftiga tycker jag. Först får man en översikt sedan kan man zooma in och se detaljer där man vill.

Den här tog jag förra veckan från hotellet jag bodde på.
http://photosynth.net/view.aspx?cid...017584020832:-0.972560003742877&p=0:0&t=False

Långt ifrån 320GB bara 1.4GB, redan det är ganska jobbigt att fotografera. Jag brukar fotografera panorama med ett 85mm objektiv och skall man komma upp till 320GP så krävs det betydligt mer tele och ännu fler bilder. Panoramat jag länkade till ovan är 97 bilder som är sammansatta. Jag skulle dock själv ha varit rätt nöjd om jag hade fått till en 320GP-bild.

/Karl

Kände att jag behöver länka denna; http://www.canonrumors.com/2013/02/the-canon-eos-7d-ef-400-f2-8l-is-ii-break-a-record/

Väldigt häftigt projekt och intressant att se hur långt man kan pressa bilder med dagens teknik.

Har vi kanske någon i forumet som känner för att bräcka killarna måhända? :p

Förmodligen är det inte rekord. Google, Microsoft och Nokia har nog betydligt större bilder av vårat klot. Sedan har militären kameror som vi i stort sett bara kan drömma om, så dom har säkerligen betydligt större bilder än så över sina intressen.

/Karl

Jahapp, en ziljard terapixlar, men världens tråkigaste bild. Som vanglit då.. Förstår mig verkligen inte på varför man lägger ner energi på sånt här.

Tror att Google "klipper ihop" sina bilder, finns inte 1 bild till Google Maps/Earth, utan flera. Grejen här är att man gjort ett stort panorama med hög upplösning.

Varför man gör det? Ja här handlade det mycket om PR. De ville visa staden i och med OS och så. Är väl en väldigt vettig anledning får jag säga :)

Wow, kul att det faktiskt finns folk här som arbetat med stora panorama. Kanske får bli nästa medlemsförmån på Fotosidan - datskluster! :p

Ok, det är en kool faktor. Men det är rätt oanvändbart om man inte kan göra en vettig presentation. Jag har svårt att tro att den bild man ser är så stor, utan det är en presentation av ett utsnitt, med mer normal upplösning.
Om jag får spekulera i tekniken, helt ovetenskapligt, så är det väl som med enorma databaser, man frågar efter en lämplig mängd data, manglar den och och skapar en mer lämplig presentation.
Undrar om det går att spara även bilddata i en vanlig databas och sen bara hämta upp det som behövs? Erinrar mig att microsoft hade ett test med sina terrabyteservrar för många år sedan och lagrade något som idag liknar google earth. Vem som helst som visste var den fanns, kunde få köra programmet. Jag kommer ihåg det var otroligt likt google earth, man kunde zooma ganska nära jorden, men det fattades ganska mycket av jordens yta. Det var mest usas kuster, delar av europa, förvånansvärt mycket sverige och en hel del japan.

Ok, det är en kool faktor. Men det är rätt oanvändbart om man inte kan göra en vettig presentation. Jag har svårt att tro att den bild man ser är så stor, utan det är en presentation av ett utsnitt, med mer normal upplösning.
Om jag får spekulera i tekniken, helt ovetenskapligt, så är det väl som med enorma databaser, man frågar efter en lämplig mängd data, manglar den och och skapar en mer lämplig presentation.
Undrar om det går att spara även bilddata i en vanlig databas och sen bara hämta upp det som behövs? Erinrar mig att microsoft hade ett test med sina terrabyteservrar för många år sedan och lagrade något som idag liknar google earth. Vem som helst som visste var den fanns, kunde få köra programmet. Jag kommer ihåg det var otroligt likt google earth, man kunde zooma ganska nära jorden, men det fattades ganska mycket av jordens yta. Det var mest usas kuster, delar av europa, förvånansvärt mycket sverige och en hel del japan.

Givetvis är det inte en 320GP-bildfil som är lagrad på någon server som sedan läses av något presentationsprogram, information är uppsplittad och lagrad i ett antal olika storlekar.

Microsoft Deep Zoom som är en teknik för det hela lagrar den fullständiga bilden i flera små bilder och så bilden nerskalad i ett antal steg ner till ganska små bilder så hoppar man mellan lagren och skalar ner närmast högre upplösta lager till den storleken som skall visas och för användaren blir det en "steglös" zoomning från helbild ner till mest detaljerade nivå.

Den här bilden är med Deep zoom.
http://www.gilen.ch/bilder/panorama/Furka_Silverlight/

Londonbilden zoomas otroligt fult då man märker hoppet mellan lagren väldigt tydligt.

Saknar en riktigt bra HTML5-presentations-variant av det hela. Microsoft har en till Photosynth men den används idag endast till panoramabilder som visas som bakgrundsbild på bing. Dom skall byta till HTML5 så fort som dom fått in all funktionalitet i HTML5 varianten som dom har idag i Silverlight.

Synd att Google helt hoppat över detta racet, dom har ju onekligen en bra metod i google-maps.

/Karl

För de som undrar vad poängen med stora bilder är, kan jag berätta att det finns ett kommersiellt användningsområde för dem. Fem av mina bilder har sålts till olika kunder (tidningar, etc.) En 360° bild över hela Helsingborg ingår i en permanent utställning på Dunkers där den projiceras på en stor duk och användaren styr sig runt och zoomar med en joystick.

Den här är en nytagen bild från en balkong i min hemmahamn och är tänkt att säljas till mäklare: http://www.prepix.se/Helsinghouse/utsikt1.html (en småtting på 700 mp)

Jag använder Autopano Giga för stichingen och för webpresentationen är det KRpano (kolor). Problemet med KRpano är att det genereras en flashfil vilket gör att t ex. iPad och iPhone går bort. Även jag hoppas på att det kommer en HTML5 baserad lösning.

För de som undrar vad poängen med stora bilder är, kan jag berätta att det finns ett kommersiellt användningsområde för dem. Fem av mina bilder har sålts till olika kunder (tidningar, etc.) En 360° bild över hela Helsingborg ingår i en permanent utställning på Dunkers där den projiceras på en stor duk och användaren styr sig runt och zoomar med en joystick.

Den här är en nytagen bild från en balkong i min hemmahamn och är tänkt att säljas till mäklare: http://www.prepix.se/Helsinghouse/utsikt1.html (en småtting på 700 mp)

Jag använder Autopano Giga för stichingen och för webpresentationen är det KRpano (kolor). Problemet med KRpano är att det genereras en flashfil vilket gör att t ex. iPad och iPhone går bort. Även jag hoppas på att det kommer en HTML5 baserad lösning.

Jag förstår fortfarande inte användningsområdet med att bilderna ska vara hundra biljarder gigapixlar? Vad ska tidningar med det till? O vaddå utsällning? Är det mer av den där onödiga konsten som finns överalt eller?
Din bild är garanterat inte 700 mpix heller. Eller din fil du jobbar med kanske är det, men verklig upplösning är inte ens i närheten.

Jag förstår fortfarande inte användningsområdet med att bilderna ska vara hundra biljarder gigapixlar? Vad ska tidningar med det till? O vaddå utsällning? Är det mer av den där onödiga konsten som finns överalt eller?
Din bild är garanterat inte 700 mpix heller. Eller din fil du jobbar med kanske är det, men verklig upplösning är inte ens i närheten.

Jag (säkerligen med flera) förstår inte vad du menar. Vad är verklig upplösning? Man kan ju zooma in bra mycket på dessa bilder. Klart de inte skall tryckas i tidningar.

Photosynth, fungerar bra med iOS och Windows Phone samt Windows och OS/X. Du kan skicka upp bilder direkt dit från Photoshop med hjälp av photosynths plug-in.
HTML5 kommer dock självklart vara bättre då det stödjs av ännu fler plattformar.

/Karl

Optik och AA-filter etc gör givetvis att den verkliga upplösningen inte är den samma som det sensorn levererar. Är det detta du syftar till?
Det är annars inga större problem att få till en bild som håller 700 Mpix i verklig upplösning genom att skala ner en 1.4Gpix-bild.

Dessa bilder kommer helt riktigt inte till sin fulla rätt i tryck.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar