ANNONS
Annons

30x45 prints, böjliga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är ett försök att visa hur det ser ut när ljus glittrar i bilden, vilket visar hur bucklig den är.

När man ser bilden utan reflektioner ser man inget störande alls.

bucklig.jpg

Jeppe skrev:
Exakt hur tejpar du upp dem på passepartouten?

Tejpar man hela vägen runt, då är det stor risk för att de buktar sig.

Jag tejpar i överkant samt 1/3 av bildens höjd på sidorna (uppifrån). Sen gäller det förstås att ha ett bra bakstycke som ligger an passepartouten.
Endast två tejpbitar (T-fästning tror jag det kallas) i överkant. Ingen mer tejp nånstans, då bilden ju ska kunna växa/krympa en aning vid temperaturväxlingar etc.

Bilden bucklar sig bara den ligger på ett bord och passepartout trycks emot, eller om jag för hand trycker ned bilden lite här och var så åker den upp på andra ställen istället....ungefär som den absolut inte vill vara platt.

Är bilden framkallad på ett fotolab? Isåfall: har du pratat med dem om problemet? Om de är seriösa så gör de säkert en ny kopia åt dig. Det kan ju vara ett tillfälligt dåligt papper du råkat få, eller liknande.

erro.se skrev:
Är bilden framkallad på ett fotolab? Isåfall: har du pratat med dem om problemet? Om de är seriösa så gör de säkert en ny kopia åt dig. Det kan ju vara ett tillfälligt dåligt papper du råkat få, eller liknande.
Det har blivit lite såhär på alla bilder jag gjort, bara att jag inte tänkt så mycket på det tidigare. Först med senaste framkallningarna där en del bilder drabbats av detta extra mycket tycker jag.

Det är ju dock så att man litegranna måste provocera fram rätt sorts blänk i papperet för att detta ska synas. Ljuset måste skina på bilden och reflekteras på precis rätt sätt, sådär så att det bara glittrar över hela det matta papperet, för att det ska synas.
Ibland, när bilden är bakom glas, så kan det ju blänka lite i själva glaset, men utan att det blir nåt direkt blänk i papperet under, och då märks ju ingenting.
Jag kan tänka mig att det pga detta eventuellt är så att detta är så det ofta blir, utan att någon egentligen tänker på det. Beror ju på hur petig man är om man lägger märke till det eller ej, och jag är rätt så petig :D

Dock är ju bilderna buckliga. Lägger jag dom på bordet och trycker ner en buckla så bucklar den upp sig vid sidan av istället, där det tidigare var en grop....ja, ni förstår nog hur jag menar.

EDIT: Märker att det, på den värsta av mina bilder, kan synas även när den hänger normalt på en vägg och betraktas rakt framifrån, bara ljuset kommer in i rätt vinklar, tex från taklampan ovanför :(

Senast ändrad:
Nej, jag får väl göra det...inga andra som verkar ha varit med om detta tydligen.

Haken är ju att ibland märks det knappt. Man kan stå med den i händerna och vrida och vända under en lampa, se massa glitter, men ändå inte uppleva den som så värst bucklig. Men i andra fall så kan det se riktigt illa ut....det är lite svårt att bara knalla in i butiken och säga "titta vad illa det här ser ut", och så kollar dom och säger "nej vad menar du, vi ser inget".

Har iallafall mailat Crimson och frågat, eventuellt testar jag en stor print från dom och jämför, ifall det blir bättre därifrån så är det ju bara att byta labb. Om dom istället säger att "nej det är sådär det blir med stora bilder", ja då är det väl bara att acceptera.

Senast ändrad:
Fiberpapper bucklar alltid.

Plastpapper ibland.

Fibern kan du kanske få platt genom att fukta baksidan lätt med wettexduk och lägg sedan bilderna i press i några dygn. Eller kan du värmepressa den plattare men inte helt platt. Enklast är att montera med adhesive i värmepress för då blir det lika platt som bakstycket du monterar på, undvik damm.

Plastpapper kan du nog montera i en värmepress men det är känsligt och det kräver rätt adhesive och framförallt rätt temperatur, för smälttemperaturen är ganska låg och det hela är nog ett vanskligt projekt.
Plastpapper har jag aldrig varit med om att kunna pressa platt om det är buckligt.

Digitalt printade bilder har jag ingen erfarenhet av men det borde vara samma typ av plastbas i plastpapperna.

Senast ändrad:
Jag är inte helt förvånad att så stora bilder på det relativt tunna RC-pappret blir buckliga. Många gånger brukar man väl montera upp sådana ark på en styvare syrafri pappskiva för att hålla dem helt släta. (Typ syrafri papp montera bilden med tunt lager av lämpligt spraylim, lägg i press. Crimson, t.ex. erbjuder ju montering på kartong av bilder). Kraftigare papper ("fine-art"-papper) utskrivna på bläckstråle håller formen mycket bättre.

Edit: Erik gav ett bättre svar än detta innan jag hann.

Tack ska ni ha :)

Grejen är ju den att jag inte vill montera på kapa eller nåt annat tjockt, för då är det svårt att klämma in i en vanlig glasram.

Vill även ha passepartout runt, så enbart kapa eller liknande, utan ram eller nåtog sånt, är heller inget alternativ.

Limma fast i tunna syrafria isoleringen bakom...hmm...låter lite vanskligt. Blir väl lätt knöligt eller små bubblor då? Hursomhelst är syrafria isoleringen bakom väldigt tunn, så den kanske bara skulle följa med fotopappret i dess bucklande, jag vet inte.

Lite knepigt detta då kankse :(
Fler lösningar eller?
Och om någon kund klagar, ska man bara säga att "nej men det är tyvärr såhär det blir med stora prints, inramade på detta sätt med passepartout, det vet alla"?

Och ni som verkar ha upplevt detta och vet vad jag pratar om, och kanske kikat på min exempelbild också...tycker ni att detta är störande?
Att någon som köper en sådan tavla skulle kunna klaga på en sådan sak?
Eller är det bara extra petiga personer som jag själv som märker sånt här?

EDIT: Vad gäller blöta och lägga i press.
Jag vet inte om jag har plast eller fiber papper. Det är vanligt matt fotopapper, skrev märke på det tidigare i tråden.
Känns hursomhelst aningen vanskligt att blöta baksidan och lägga i press...hur mycket ska man blöta, vad ska man lägga pappret på, hur tung måste pressen vara och funkar det tex med några vanliga böcker modell större?

Senast ändrad:
Det fujipappret du nämnde är med säkerhet ett plastpapper (RC-papper), så blötläggning är inget alternativ.

bstrom skrev:
Det fujipappret du nämnde är med säkerhet ett plastpapper (RC-papper), så blötläggning är inget alternativ.
Ok, tackar så jättemycket för hjälpen :)

Så, vad gör jag då med mina plastpappersframkallningar? Jag vill forstätta rama med passepartout, så flera mm tjocka kartonger bakom är inget egentligt alternativ.

Kan det räcka att limma fast på den tunna syrafria isoleringen jag har bakom....eller åtminstone kraftigt minimera bucklandet?

Är det svårt? Har aldrig hört talas om sprejlim, vet inte ens var det säljs.
Är det bara att spreja på "underlaget", och försiktigt lägga eller kankse litegrann rulla ut bilden därpå, och sedan lägga lite böcker eller något på och trycka till?

Antar att Crimson ej säljer färdiglimmade på tunn tunn kartong, så som jag vill ha för att det ska få plats i vanliga ramar? Kostar väl skjortan i så fall också, så kanske bättre göra sjläv...

Sebastianr skrev:

Antar att Crimson ej säljer färdiglimmade på tunn tunn kartong, så som jag vill ha för att det ska få plats i vanliga ramar? Kostar väl skjortan i så fall också, så kanske bättre göra sjläv...

Att limma själv är rätt bökigt. Såg att crimson limmar på 1200g-kartong, det är inte så tjockt, men kanske för tjockt för dig? Är det clips-ram det ska få plats i? Frågan är också om kartongen är syra-fri. Inte för jag vet hur mycket det påverkar den typen av papper.

Mikael

bstrom skrev:
Att limma själv är rätt bökigt. Såg att crimson limmar på 1200g-kartong, det är inte så tjockt, men kanske för tjockt för dig? Är det clips-ram det ska få plats i? Frågan är också om kartongen är syra-fri. Inte för jag vet hur mycket det påverkar den typen av papper.

Mikael
Det är den ram kunden väljer att köpa. Alltså ska det helst fungera med alla 40x50 ramar som finns i vanliga butiker....bara att stoppa i och så på med ramens bakstycke och klämma ihop med vad ramen nu råkar ha för fästanordning.

1200g, som i 1.2KG, låter ju rätt tjockt ;)

Och menar du att syrafri isolering inte skulle behövas när det framkallas på plastpapper? Att inget ont biter på dom, och man kan skippa dyrt isolermaterial och syra/lignin-fri tejp osv osv?

Sebastianr skrev:
Det är den ram kunden väljer att köpa. Alltså ska det helst fungera med alla 40x50 ramar som finns i vanliga butiker....bara att stoppa i och så på med ramens bakstycke och klämma ihop med vad ramen nu råkar ha för fästanordning.

1200g, som i 1.2KG, låter ju rätt tjockt ;)

Och menar du att syrafri isolering inte skulle behövas när det framkallas på plastpapper? Att inget ont biter på dom, och man kan skippa dyrt isolermaterial och syra/lignin-fri tejp osv osv?

Sådan kartong och tjockt passpartout får du plats med i allt utom clips-ramar skulle jag tro, eventuellt även där, de tar mer än man tror. Vanligt fotopapper (det du har bilden på nu) har ofta en tjocklek på 200-300 g (vikten är per kvm).

Jag skulle montera RC-papper syrafritt, för att vara på säkra sidan, men också för att det är ett försäljningsargument om du säljer bilderna.

bstrom skrev:
Sådan kartong och tjockt passpartout får du plats med i allt utom clips-ramar skulle jag tro, eventuellt även där, de tar mer än man tror. Vanligt fotopapper (det du har bilden på nu) har ofta en tjocklek på 200-300 g (vikten är per kvm).

Jag skulle montera RC-papper syrafritt, för att vara på säkra sidan, men också för att det är ett försäljningsargument om du säljer bilderna.
Ah, ok, så det är mycket tunn kartong, och monteringen Crimson erbjuder där är till för att få papperet mindre buckligt och mer robust helt enkelt?

Och laminering är inget som påverkar detta tror du?

Får höra med Crimson då, om det är syra och ligninfritt dom monterar på, men det måste det väl nästan vara. Tom Clasohlson säljer ju massa syra/ligninfria tillbehör till foto....nog borde Crimsons Prefix-options hålla minst samma kvalitet också på "tillbehören".

Tack igen, din hjälp uppskattas verkligen, det lovar jag :)

Sebastianr skrev:
Är det svårt? Har aldrig hört talas om sprejlim, vet inte ens var det säljs.
Är det bara att spreja på "underlaget", och försiktigt lägga eller kankse litegrann rulla ut bilden därpå, och sedan lägga lite böcker eller något på och trycka till?
Köps i färg, pappers eller konstnärshandeln.

Det är lite klabbigt, lätt att få lim på bilden.
Det sätter i princip bilden direkt, du behöver inte pressa.
Det krävs nog lite övning innan man kan limma på en bild med 100% sannolikhet för att lyckas.

Spraya en yta som är större än bilden och skär bort överflödet senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar