erro.se skrev:
Är bilden framkallad på ett fotolab? Isåfall: har du pratat med dem om problemet? Om de är seriösa så gör de säkert en ny kopia åt dig. Det kan ju vara ett tillfälligt dåligt papper du råkat få, eller liknande.
Det har blivit lite såhär på alla bilder jag gjort, bara att jag inte tänkt så mycket på det tidigare. Först med senaste framkallningarna där en del bilder drabbats av detta extra mycket tycker jag.
Det är ju dock så att man litegranna måste provocera fram rätt sorts blänk i papperet för att detta ska synas. Ljuset måste skina på bilden och reflekteras på precis rätt sätt, sådär så att det bara glittrar över hela det matta papperet, för att det ska synas.
Ibland, när bilden är bakom glas, så kan det ju blänka lite i själva glaset, men utan att det blir nåt direkt blänk i papperet under, och då märks ju ingenting.
Jag kan tänka mig att det pga detta eventuellt är så att detta är så det ofta blir, utan att någon egentligen tänker på det. Beror ju på hur petig man är om man lägger märke till det eller ej, och jag är rätt så petig
Dock är ju bilderna buckliga. Lägger jag dom på bordet och trycker ner en buckla så bucklar den upp sig vid sidan av istället, där det tidigare var en grop....ja, ni förstår nog hur jag menar.
EDIT: Märker att det, på den värsta av mina bilder, kan synas även när den hänger normalt på en vägg och betraktas rakt framifrån, bara ljuset kommer in i rätt vinklar, tex från taklampan ovanför