Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30x45 prints, böjliga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
30x45 prints, bögliga bilder?

Har märkt att mina 30x45 prints ibland blir rätt bögliga när jag ramar dom med passepartout, hängande tejpade på bakomliggande syrafri kartong så som rekomenderat är.

Grejen är den att när bilden får ligga helt fritt på ett bord så buktar den uppåt en aning (som ett papper som varit ihoprullat), men ser ganska jämn och fin ut. När man sedan trycker ner den, för att försöka få den platt, ja då är det som att den inte kan vara helt platt utan den buktar inåt på vissa ställen och utåt på andra...alldeles gropigt.

Är detta så det blir med så stora prints som 30x45, matt papper (fujicolor crystal archive paper supreme), eller ska jag testa några prints från ett annat lab?

Tacksam för feedback på detta :)

Har testat lägga böcker på och så i en halvtimme eller så, men det verkar inte hjälpa alls.

Det syns ju inte vid vanligt betraktande, utan är ju bara när ljus blänker på det matta glittrande papperet som man ser hur det i värsta fall kan vara riktigt gropigt.
Å andra sidan är det ju svårt att se något av själva bilden när det blänker så i den, så hur relevant detta är kanske är en annan femma, men jag vill veta om det är såhär det ska vara eller om det beror på hur bilderna printas, eller hur dom packas efteråt, eller vad det nu kan vara.

En halvtimme är väl inte vad jag kallar för att lägga i press. Jag tänkte mer nåt dygn eller mer.

Har du kollat om papperet var buckligt även innan du skrev ut på det? Annars kan det ha med utskriftsbläcket att göra? Att det blöter upp papperet och sedan efter torkning inte blir likadant?

Graal skrev:
Har du kollat om papperet var buckligt även innan du skrev ut på det? Annars kan det ha med utskriftsbläcket att göra? Att det blöter upp papperet och sedan efter torkning inte blir likadant?
Det är från ett fotolab, så jag har ingen aning tyvärr.
Men det verkar ju lite så, att det ligger lite böjt när det torkar, eller är böjt medans det printas, och sedan får en ny böjd form, och försöker man platta till den, tex när man tvingar in den i en ram med passepartout som trycker runtom, ja, då vet pappret i mitten av bilden inte vart det ska ta vägen utan buktar mjukt utåt och inåt på olika ställen.

Eller så är det bara att dom legat aningen böjda och behöver pressas ett dygn...får se om det funkar med böckerna jag lagt på denna extra problematiska 30x45 print.

Vet du med säkerhet att det är en utskrift? har du beställt det? Eller är det kanske en vanlig fotografisk kopia? Man kopierar ju bildfiler på vanligt RA-4 fotopapper också.

Graal skrev:
Vet du med säkerhet att det är en utskrift? har du beställt det? Eller är det kanske en vanlig fotografisk kopia? Man kopierar ju bildfiler på vanligt RA-4 fotopapper också.
Jag har laddat upp en jpeg som vanligt och valt att få den framkallad.

Graal skrev:

Med det papper som Sebastian nämner i första inlägget (fujicolor crystal archive paper supreme) är det nog sannolikt en vanligt kemiskt framkallad kopia.

Visste inte att det fanns två olika sätt att framkalla digitalkamerabilder. I detta fall är det dock en gigantisk masking med en massa olika kemikalieburkar i som måste bytas då och då, men mer än så vet jag inte.

Hursomhelst, ska bilder i denna storlek vara platta som en pannkaka och inte ha minsta buckla/grop?
Måste väl vara fler än jag som framkallat i 30x45 eller större, och som är petig nog att upptäcka sånt här?

Press under ett gäng stora böcker över natten hjälpte inte ett dugg. Den buktar fortfarande upp en massa, och på andra ställen (när man tvingar ner alla kanter runtom för passepartoutinramning) buktar det nedåt. Ganska många millimeter skulle jag gissa som man kan trycka ner dessa "bubblor" för att få ner dom i nivå med underlaget, så det är rejält buckligt/bögligt/gropigt :(

Har inte upplevt detta som ett SÅ stort problem innan...kanske skiljer sig lite från gång till gång, eller beroende på motiv också hur väl det syns. Får nog testa ett annat lab och se om det blir någon skillnad....det enda jag kan komma på att testa iallafall.

Exakt hur tejpar du upp dem på passepartouten?

Tejpar man hela vägen runt, då är det stor risk för att de buktar sig.

Jag tejpar i överkant samt 1/3 av bildens höjd på sidorna (uppifrån). Sen gäller det förstås att ha ett bra bakstycke som ligger an passepartouten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar