Hej, efter att min d300 gått i graven så har jag helt sadlat om och beställt en A6000.
På 300'n hade jag ett 35 mm 1:8 objektiv som jag tyckte var världsklass, till A6000 verkar det vara lite snålt med gluggar, ett 35 mm för ca 4000 är inte så intressant.
Hittade Sigmas 30 mm 2.8, kommer jag märka stor skillnad på det objektivet och mitt förra?
Jag tycker du skall gå för 35:an trots priset. Kanonlins till Sony och ett av de bättre du kan skaffa.
Tyvärr så är objektivutbudet lite begränsat till spegellösa APS-C, och genrellt sätt dyrare jämfört med objektiv för DSLR:er. Detta är inte endast unikt för Sony, och tex även Fujis fina objektiv (som jag i många fall diggar lite mer än Sonys utbud), ligger rätt högt i pris i jämförelse med för vad man är van vid för DSLR:er.
Så i dagsläget kostar speggellöst rätt mycket mer än på DSLR:sidan. Är nog bara tyvärr att vänja sig och istället uppskatta fördelen med spegellöst (när det passar rätt fotografering och sammanhang).
Skulle personligen aldrig välja ett så mörkt och ljussvagt objektiv som en 2,8 för fast optik. Kör ju 2,8 på min FF normalzoom (och då pratar vi ju ändå ett steg ljusstarkare FF/småbild).
På APS-C så kör jag personligen helst 1,4 (motsvarar ungefär 1,8 på småbild i ljusstyrka) på fast optik i de brännvidderna, men det är ju säkert väldigt olika krav/behov - så kan självklart inte tala om för dig hur du själv skall göra.
Men skulle själv som sagt aldrig kört på fast optik som är så ljussvaga som 2,8 (oavsett om det är kanon i övrigt, vilket AFE och testerna verkar visa)...
Hade det varit en zoom som var 2,8 så hade det ju däremot varit helt OK.