Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
30D vs 40D
- Trådstartare Loocy
- Start datum
Loocy
Aktiv medlem
pixelbild skrev:
Nej det är inte värt pengarna,jag tycker 30D ger likvärdiga bilder.40D har snabbare autofokus men det är allt.
Okej. Jag har hört att 30d låter ganska mycket när man tar en bild, vet du om det stämmer?
Curt L
Aktiv medlem
pixelbild skrev:
Nej det är inte värt pengarna,jag tycker 30D ger likvärdiga bilder.40D har snabbare autofokus men det är allt.
Allt?
Du glömde bl.a.:
Säkrare autofokus med korssensorer
Live view
3" skärm
Vädertätning
Bättre grepp
Snabbare bildfrekvens
Möjlighet till filsändare
m.fl. värdefulla funktioner för många.
ErlandH
Aktiv medlem
... och bättre dammskydd för sensorn, väl? Förutom 25 procent högre upplösning, förstås.Curt L skrev:
Allt?
Du glömde bl.a.:
Säkrare autofokus med korssensorer
Live view
3" skärm
Vädertätning
Bättre grepp
Snabbare bildfrekvens
Möjlighet till filsändare
m.fl. värdefulla funktioner för många.
Å andra sidan kan man kanske hitta en 30D begagnad till riktigt bra pris.
Själv tycker jag dock att 40D är prisvärd.
pixelbild
Avslutat medlemskap
Loocy skrev:
Okej. Jag har hört att 30d låter ganska mycket när man tar en bild, vet du om det stämmer?
Visst 40D låter lite mindre men så stor skillnad är det inte.
Loocy
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
... och bättre dammskydd för sensorn, väl? Förutom 25 procent högre upplösning, förstås.
Å andra sidan kan man kanske hitta en 30D begagnad till riktigt bra pris.
Själv tycker jag dock att 40D är prisvärd.
Har hittat en 30D för 6000kr. Så, det är stor skillnad i priset mellan den och 40D. Frågan är om jag kommer ångra mig om jag köper 30D.
40D har ju vissa saker som jag skulle vilja ha, som vädertätningen. Och snabbare autofokus är inte helt fel det heller, men frågan är om det är värt pengarna.
Curt L
Aktiv medlem
Det är mycket pengar, men om det är värt det kan bara du själv avgöra. Jag har båda husen, och jag anser att även 30D är en mycket bra kamera, så jag tror inte du kommer att ångra dig om du köper den.Loocy skrev:
Har hittat en 30D för 6000kr. Så, det är stor skillnad i priset mellan den och 40D. Frågan är om jag kommer ångra mig om jag köper 30D.
40D har ju vissa saker som jag skulle vilja ha, som vädertätningen. Och snabbare autofokus är inte helt fel det heller, men frågan är om det är värt pengarna.
Å andra sidan, en säkrare och snabbare autofokus kan vara skillnaden om man t.ex. fotograferar flygande fågel.
Live view är kanon vid makrofoto, t.ex.
Snabbheten är ovärderlig vid sportfoto.
Monty
Aktiv medlem
Om det är värt pengarna kan bara du själv avgöra. Det är ju trots allt dina pengar det är frågan om och vi har inte en aning om din ekonomiska situation, eller hur högt du värdesätter vissa funktioner.
Själv har jag en 30D och bildkvaliteten är det absolut inget fel på, men 40D har vissa nya funktioner och förbättringar som jag skulle vilja ha. Har dock inte ekonomi för ett byte, och jag tror inte att jag skulle tycka skillnaderna skulle motivera ett byte även om jag hade råd.
Om jag vore i din situation däremot och kunde skaka fram pengarna som skiljer skulle jag nog göra det. Jag har testat 40D ett par gånger...
Själv har jag en 30D och bildkvaliteten är det absolut inget fel på, men 40D har vissa nya funktioner och förbättringar som jag skulle vilja ha. Har dock inte ekonomi för ett byte, och jag tror inte att jag skulle tycka skillnaderna skulle motivera ett byte även om jag hade råd.
Om jag vore i din situation däremot och kunde skaka fram pengarna som skiljer skulle jag nog göra det. Jag har testat 40D ett par gånger...
ErlandH
Aktiv medlem
Väldigt bra pris för ett nytt ex (jo, jag hittade handlaren!). Jag skulle tro att det är ungefär vad man annars kan pruta ner ett begagnat hus till. Och normalt får man ju inte mycket mer än ett 400D-hus för de pengarna.Loocy skrev:
Har hittat en 30D för 6000kr. Så, det är stor skillnad i priset mellan den och 40D.
Om jag var du skulle jag nog slå till. Om du ångrar dig kan du förmodligen sälja huset utan att förlora mer än några hundralappar.
Sebastian Mandrean
Aktiv medlem
Igår köpte jag en splitterny 30D från Tyskland. Efter att man har dragit av den nittonprocentiga tyska momsen hamnar slutsumman på ca 6600 kr med frakt. Eftersom att Tyskland ligger inom EU gäller garantin även här hemma. Ett bra köp tycker jag!
(En 40D under samma förutsättningar hade hamnat på ca 8100 kronor.)
Loocy
Aktiv medlem
Sebastian Mandrean skrev:
Igår köpte jag en splitterny 30D från Tyskland. Efter att man har dragit av den nittonprocentiga tyska momsen hamnar slutsumman på ca 6600 kr med frakt. Eftersom att Tyskland ligger inom EU gäller garantin även här hemma. Ett bra köp tycker jag!
Jag ska nog slå till på en 30D. Som sagt, ångrar jag mig kan jag ju bara försöka sälja den.
Vad är det för affär du handlade från i Tyskland?
Sebastian Mandrean
Aktiv medlem
marooned
Aktiv medlem
Sebastian Mandrean skrev:
Igår köpte jag en splitterny 30D från Tyskland. Efter att man har dragit av den nittonprocentiga tyska momsen hamnar slutsumman på ca 6600 kr med frakt. (...)
Hur lyckas du dra av den tyska momsen?
ErlandH
Aktiv medlem
I det läget hade jag definitivt köpt 40D -- prisskillanden var ju väldigt liten.Sebastian Mandrean skrev:
Vill man däremot köpa sin kamera i Stockholm får man en 30D för 6000 kr, medan 40D kostar över 10000.
BugEyes
Aktiv medlem
Min erfarenhet är att 40D är en mycket bättre kamera än 30D.
Den största skillnaden är autofokussystemet som hänger med mycket bättre. Stor skillnad i antalet lyckade bilder när jag fotar sport.
Annars finns det en del godis i 40D som kan vara roligt och den högre upplösningen har inte introducerat några nackdelar.
30D är ändå en ganska gammal konstruktion och i allt väsentligt samma kamera som 20D.
Den största skillnaden är autofokussystemet som hänger med mycket bättre. Stor skillnad i antalet lyckade bilder när jag fotar sport.
Annars finns det en del godis i 40D som kan vara roligt och den högre upplösningen har inte introducerat några nackdelar.
30D är ändå en ganska gammal konstruktion och i allt väsentligt samma kamera som 20D.
ErlandH
Aktiv medlem
Jag håller med dig. Men om man, som Helena i det här fallet, kanske inte har obegränsat med pengar och kan få en 30D för ungefär samma pengar som en 400D så tycker jag det låter som en bra affär.BugEyes skrev:
Min erfarenhet är att 40D är en mycket bättre kamera än 30D.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Hehe...
Tanken var ju god; han lever i håppet några veckor......
marooned skrev:
Hur lyckas du dra av den tyska momsen?
Tanken var ju god; han lever i håppet några veckor......