Annons

30d med sämre linser eller 350d med bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en dell 3007wfp datorskärm och plötsligt blev det väldigt roligt att fotografera. Har sen i somras haft en ixus 700 som funkat helt ok som nybörjarkamera men sen nån vecka tillbaka är den försvunnen! Har städat hela lägenheten och den är fortfarande borta så tänkte att det kunde vara dags att skaffa en systemkamera.

Funderar starkt på att köpa en eos 30d som kostar 9500 med frakt plus exkl lins.
Till denna måste jag självklart köpa en lins och problemet är att jag inte har den blekaste aning om vad som skiljer linser från linser så jag frågar er.

Skulle vilja ha tips om en bra första allround-lins med nån liten motivering. Hur dålig är egentligen orginal 18-55mm efs som brukar följa med? Behöver absolut inte mer än 80mm brännvid.

Hur svårt är det att fota närbilder utan en riktig makrolins?

Skulle jag bli en lyckligare fotograf med en billigare canon 350d och ett dyrt objektiv jämfört med 30d och standardlins?

Om jag tar 5 bilder/sek med kameran, kommer linsen vara en flaskhals när den ska fokusera mellan varje bild?

Jättetacksam för svar.

Erik S
 
Min gissning skulle vara att 350D + bra gluggar är bättre att satsa på. Fast jag kan noll om just Canon, antar att det kommer att dyka upp nån med mer kunskaper här snart ;)
Om 350D är ungefär i klass med en KM 5D (som jag har) vilket jag tror, så duger den rikigt långt för hobbyfotografen. Det blir roligare med bra och skarpa gluggar
 
Vilka länder kan man förresten köpa kameran ifrån om man vill ha garanti? Fungerar USA-garnti i europa?

(30d:n för 9500 skickas från hong-kong)
 
Hatar egentligen folk som märker ord, men du menar objektiv va? Ett objektiv innehåller flera linser. Allt fler börjar göra nån slags försvenskning av engelskans lens.

Sorry.

Till din fråga: helt klart 350D med bättre objektiv. Köp från Tyskland, t.ex www.technikdirekt.de
 
Som ett generellt svar skulle jag utan tvekan hellre satsa på en bra glugg i kombination med 350D. 350D är en riktigt bra kamera som kan ge fantastiskt fina bilder om du använder en bra glugg. EF-S 18-55 ger ganska bra bilder om man bländar ner den lite, men på stora bländare är den ingen höjdare. Tycker jag...jag hade hellre satsat på en fast EF 50/1.8 i så fall. Den ger riktigt fina bilder även på stor bländare, även nerbländad är den skarpare än 18-55:an. Kostar runt tusenlappen. Den i kombination med 30D är ju ett alternativ, men då saknar du vidvinkel.

Nåväl, det som också är viktigt är ju att du trivs med din kamera. Det skiljer ganska mycket i storlek och ergonomi på dessa kamerar och vi är ju alla olika. Mitt råd är att du knallar in i en butik och klämmer lite på båda modellerna innan du bestämmer dig.
 
ESS skrev:
Vilka länder kan man förresten köpa kameran ifrån om man vill ha garanti? Fungerar USA-garnti i europa?

(30d:n för 9500 skickas från hong-kong)

Näpp! Canon har inte världsgaranti på husen. Köper du kamerahus i USA så gäller garantin i USA. Däremot har dom världsgaranti på sina objektiv.
 
Funderar starkt på att köpa en eos 30d som kostar 9500 med frakt plus exkl lins.

>Hur dålig är egentligen orginal 18-55mm efs som >brukar följa med?

18-55 är bra med tanke på att man kan får den för ca 400-500kr nästan ny då de flesta säljer sin när de skaffar en annan lins.

>Hur svårt är det att fota närbilder
>utan en riktig makrolins?

Beror på vad du ska fota, Är det urverket på en klocka eller ett arg geting? Oftast så räcker inte objektivets närgräns vid sådana tillfällen

>Skulle jag bli en lyckligare fotograf med en billigare canon 350d och ett dyrt objektiv jämfört med 30d och standardlins?

Handhavandemässigt är 30D kamerahus betydligt bättre än 350D. Däremot så tror jag att bildkvaliteten blir bättre med 350d + ett bra objektiv jämfört med 30d + 18-55.

>Om jag tar 5 bilder/sek med kameran, kommer linsen vara en flaskhals när den ska fokusera mellan varje bild?

Autofokusens hastighet styrs av en kombination av kamerans AF sensor och objektivets motor. d.v.s är någon av de dålig så går det inte fort...

Så den bästa kombinationen är 30D + ett bra objektiv. Du blir lycklig och fattig :)

//Michael
 
Du bör helt klart ta reda på vilket (vilka) objektiv du behöver i ditt fotograferande.

Köp sen det (dom) och köp ett hus för pengarna som blir över.

kent.
 
ESS skrev:
http://cgi.ebay.com/Canon-EOS-30D-8...615647210QQcategoryZ43454QQrdZ1QQcmdZViewItem

Du får väl lägga til 20$ för försäkring.
Powerseller med perfekt feedback så ska inte vara några problem.
Gissar att de har bra priser på objektiv med om man kolla i deras shop?

Sen blir det väl antagligen lika jävligt som när jag importerade en Olympus C-5050Z för ett par år sedan. Åkte på en jäkla massa tullavgifter och helt plötsligt hade priset stigit med 20%
 
Re: Re: 30d med sämre linser eller 350d med bra?

kalisz skrev:


Handhavandemässigt är 30D kamerahus betydligt bättre än 350D. Däremot så tror jag att bildkvaliteten blir bättre med 350d + ett bra objektiv jämfört med 30d + 18-55.

//Michael

Faktiskt dagens sanning. En 350D blir bara roligare, och bättre, ju mer kvalitétsinriktad lins man använder till den. Jag kör ofta med min 16-35L på 350'an. Och det blir BRA!

En annan lins som fått ganska mediokra omdömen är Sigmas 18-50 f/2,8 - den linsen inte bara fungerar väl, utan ger riktigt bra bilder! En kanonobjektiv, för en rimlig peng.

Kitobjektivet är en sorgligt försök att tillverka ett objektiv för rimliga pengar. Det är rent ut sagt bedrövligt dåligt. Så länge man inte använder bländare 8 eller lägre.
 
Rent bildmässigt så tror jag du klarar dig med en 350D. men personligen tycker jag inte om kännslan i kameran, den är för liten... men det är givetvis en smaksak, så leta upp en butik som säljer båda dessa och åk och känn & kläm
 
Hmm.. jag anser att eftersom du inte direkt verkar ha nån större erfarenhet inom system så tror jag att en 350D kan bli en trevlig investering för din del.
Skit i kitet satsa hellre på en Canon EF 50mm f/1,8 II.
Frågan är dock om det objektivet är lika plastigt som kitobjektivet. Fast o andra sidan så tar du oerhört grymma och skarpa bilder med det, och det med en glugg som enbart kostar en tusenlapp!
 
ESS skrev:
Jag köpte nyligen en dell 3007wfp datorskärm och plötsligt blev det väldigt roligt att fotografera. Har sen i somras haft en ixus 700 som funkat helt ok som nybörjarkamera men sen nån vecka tillbaka är den försvunnen! Har städat hela lägenheten och den är fortfarande borta så tänkte att det kunde vara dags att skaffa en systemkamera.

Funderar starkt på att köpa en eos 30d som kostar 9500 med frakt plus exkl lins.
Till denna måste jag självklart köpa en lins och problemet är att jag inte har den blekaste aning om vad som skiljer linser från linser så jag frågar er.

Skulle vilja ha tips om en bra första allround-lins med nån liten motivering. Hur dålig är egentligen orginal 18-55mm efs som brukar följa med? Behöver absolut inte mer än 80mm brännvid.

Hur svårt är det att fota närbilder utan en riktig makrolins?

Skulle jag bli en lyckligare fotograf med en billigare canon 350d och ett dyrt objektiv jämfört med 30d och standardlins?

Om jag tar 5 bilder/sek med kameran, kommer linsen vara en flaskhals när den ska fokusera mellan varje bild?

Jättetacksam för svar.

Erik S
Köp en 350D och satsa pengarna på en kvalitetsglugg typ 17-40 4,0, komplettera sen med en 85 1,8 och du har en komplett utrustning för normalfotografering. total kostnad borde bli ca 21500 kr. Men köper du grejerna via utlandet så hamnar du nog ca 3000-4000 kr billigare. Rent tekniskt är det inte direkt svårt att fota med försättslinser eller mellanringar som alternativ till äkta macrooptik. Det är dock betydligt omständigare och mer tidskrävande. Försättslinser drar också ned bildkvaliten en del. Problemet med macrotillbehören är att de enbart är anpassade för närbildsfotografering vilket minskar flexibiliteten för dig som fotograf. Dvs att inför varje macrobild så måste du skruva på tex försättslinsen eller montera mellanringen. De är dessutom begränsade inom ett visst skärpeintervall. Med macroobjektivet så är du väldigt flexibel med både avstånd till motivet plus att du också kan använda macrot till vanlig fotografering, vilket oftast ger lika bra resultat som med vanliga objektiv. Kort sagt så ger macroobjektiven generellt sett bättre närbilder samtidigt som de förenklar din närbildsfotografering.
 
Senast ändrad:
Jag tror att du har fått svar så det räcker egentligen så det blir bara ett par synpunkter från mig så här på morronkvisten.
Har du ingen erfarenhet på slr kamera sedan tidigare så kan det vara händigt med en svensk manual i tryckt form och det brukar INTE följa med vid import från utlandet men finns att inhandla för ca. 400:- Det går förstås att ladda ned men vem orkar släpa med laptoppen när man ska ut och fotografera.
Sen om kitobjektivet så gillar jag inte 18-55 an som följde med min 20D vid motljussfotografering. Det blir väldigt konstiga halo effekter runt punktformiga ljuskällor (runt solen, gatlyktor mm) som i de flesta fall ödelägger bilden helt. Vet inte hur det är med detta på senaste generationen e-fs gluggar.

Slutligen stämmer jag in med tidigare inlägg, satsa på optiken och tilläger att det dyker upp en del finfina beggade 20D nuförtiden.
Lycka till, hur du nu än väljer.
 
Martin F skrev:
Hatar egentligen folk som märker ord, men du menar objektiv va? Ett objektiv innehåller flera linser. Allt fler börjar göra nån slags försvenskning av engelskans lens.

Sorry.

Nja, så fel blir det väl inte. Engelskans "LENS" direkt översatt = lins, objektiv, glas, kontaktlins.

/Kenneth
 
Jag äger själv en 350d och har kitgluggen, 18-55mm också.
för det första, du skrev ovan "..om jag tar 5bilder/sek" ville bara påpeka att 350d inte kan ta så många bilder/sek.

Det är det enda jag skulle vilja ha bättre o som jag saknar, som actionfotograf.
Ännu en grej är att huset är en anings litet, lillfingret får inte plats o greppa så det blir lite dåligt med plats, men det går att lösa med ett batterigrepp.

Annars så skulle jag säga som ett par ovan, satsa hellre på en 350d o en skarp glugg än 30d o en 18-55mm. Mitt tips.

Peace/p1r
 
Hej,

Jag tycker det verkar som om det bästa för dig skall vara 350d med bättre optik. Det finns flera objektiv som utklassar kit-optiken för de extra pengarna som 30d kostar. Ett alternativ är kanske att välja 20d som är nästan samma kamera som 30d men som har mindre skärm och saknar spotmätning. De tre kamerorna ger nästan identiska bilder. 20d och 30 är inte exakt men nästan samma skal. 350d är mycket mindre. Har du krav på hur kameran ska kännas tycker jag att du ska känna på kamerorna innan du köper.

Slutsats. För de extra cirka 6000:- finns till exempel
Sigma EX 18-50/2,8 DC till Canon ca 4500:- el
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM ca 6500:-

Sen finns det många fler bra objektiv både uppåt och neråt i brännvidd, ett tips är att kanske köpa det billiga men ruggit bra objektivet

Sigma EX 18-50/2,8 DC till Canon ca 1100:-

Lycka till..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.