Annons

30D - inkörningsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

bamnehagen

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte att det kanske finns fler än jag som får lite inkörningensproblem med 30D och dess programvara här framöver - alltså en ny tråd!

Vad jag råkat ut för så här långt:

- Photostitch går inte att installera (OK, inte värdens största problem, men ändå). Inget felmeddelande, ingen anledning, bara "cannot be installed".

- Kameran går inte att ansluta till datorn (lite mer irriterande). När jag ansluter den via USB får jag meddelandet "A USB device has failed". (från windows). Jag har ställt in kameran rätt enligt instruktionsboken, och kan inte komma på vad jag skall göra mer.

Annrs är allt väl - underbar tyngd och känsla i den här kameran (jag kommer från en 300D).

/Bengt Amnehagen
 
Har du installerat WIA drivrutingen som medföljer på cd-skivan? Den behövs för att Windows skall förstå vad det är för manick du ansluter till USB kontakten, felmeddelandet du uppger antyder att drivrutinen saknas.

/Daniel
 
Gå in i enhetshanteraren och kolla så du inte har dubbla drivrutiner installerade på USB..händer iblsnd när man är ivrig =)
 
Det finns två lägen på kameran va?
Ett som heter videoanslutning och ett som heter dator.
Så är det på 350D:n
 
Även jag har problem med att installera den medföljande programvaran. Efter en hel del trasslande, så har jag fått in DPP, EOS Utility och "delar" av ZB (ej RAW konverteringen) men Photo Stitch vägrar. Känns lite snopet när man äntligen fick tag i dyrgripen.

Såg tråden om uppdateringen av DPP till version 2.1.1.4. En lite nyare version än den som hängde med min 30D (2.1.0.2) Undrar varför denna uppdateringen inte fanns under 30D utan 20D? (Denna uppdatering gick klockrent att installera)

Nu hoppas jag på en uppdatering av ZB så att jag får ordning på min installation.

För övrigt är kameran ett lyft uppåt jämfört med 350D.

//Micke
 
Det finns inte (skall inte finnas?) en WIA driver för XP på skivan tyvärr. Någonstans har jag en vag förnimmelse om att ha läst att XP skall kunna hantera kameran av sig självt - men det KAN ju vara fel.
 
Som alltid med problem som har med datorer att göra, avinstallera alla tidigare drivrutiner innan du installerar en ny. Förmodar att du kanske installerat drivare till din gamla kamera? Avintallera då denna (och 30D). starta om och installera sen enbart 30D's drivare. Förmodar att du precis som 20D får valet att installera fler kameror? Skit i dessa och kör enbart din kamera. Efter att ha installera drivaren, starta om och sen anslut kameran.

Detta bör fungera och kom ihåg att du måste ha kamerans display avslagen (ej i visningsläge) för att det ska fungera.

/Micke
 
Senast ändrad:
Ibland är det skönt med gamla hederliga W2k på PC´n, allt har lirat fint med installation och kommunikation med kameran.
Sorry, kunde inte låta bli ......
 
bamnehagen skrev:
Det finns inte (skall inte finnas?) en WIA driver för XP på skivan tyvärr. Någonstans har jag en vag förnimmelse om att ha läst att XP skall kunna hantera kameran av sig självt - men det KAN ju vara fel.

Då 5D behöver en WIA drivruting behöver säkert 30D det också. Lite information fanns på http://consumer.usa.canon.com/ir/co...code=windr&fcategoryid=226&modelid=12929#USB, men tyvärr verkar inte drivrutiner finnas för nedladdning ännu (borde därför finnas på din cd).

/Daniel
 
Har inte haft några som helst problem med installationen på XP däremot irriterade det mig att Photoshop CSII inte längre stödjer RAW för att canon har ändrat RAW filerna så nu måste man använda Canons egna ZOOMBrowser för att sjustera bilderna och exportera dem till TIFF för att kunna se och öppna dem i photoshop det är lite krångligt när man bränner av mycket bilder och sedan tömmer den externa disken för då tar konverteringen enorm tid.
 
Mikrun skrev:
Har inte haft några som helst problem med installationen på XP däremot irriterade det mig att Photoshop CSII inte längre stödjer RAW för att canon har ändrat RAW filerna så nu måste man använda Canons egna ZOOMBrowser för att sjustera bilderna och exportera dem till TIFF för att kunna se och öppna dem i photoshop det är lite krångligt när man bränner av mycket bilder och sedan tömmer den externa disken för då tar konverteringen enorm tid.
Ja, men det går ju att avhjälpa i alla fall :)
 
Mikrun skrev:
Har inte haft några som helst problem med installationen på XP däremot irriterade det mig att Photoshop CSII inte längre stödjer RAW för att canon har ändrat RAW filerna så nu måste man använda Canons egna ZOOMBrowser för att sjustera bilderna och exportera dem till TIFF för att kunna se och öppna dem i photoshop det är lite krångligt när man bränner av mycket bilder och sedan tömmer den externa disken för då tar konverteringen enorm tid.

Ett snabbt hack så funkar det perfekt sen!

http://akhater.wordpress.com/2006/03/24/early-support-for-photoshop-cs2-for-canon-30d-raw/
 
Ja, men vilken version var det? Jag kan ju eventuellt ladda ner en uppdatering för 20D om det är samma version.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.