Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
30D ger mer brus än min 350D, mycket mer.
- Trådstartare callekula
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
macrobild
Avslutat medlemskap
Här är din bild till vänster, ganska så snålt exponerad,ser mörk ut. Bättre hade varit ur brussynpunt att exponera bilden/motivet rikligare 1-2 steg men inte med så mycket överexponering att färgvärden i högdagern/ljusaste partierna i bilden inte skulle kunna återges.
En rikligare exponering från början enligt bilden till höger och du hade inte haft de brusproblem som nu uppstår i din bild i de mörkare partierna.
Mikael
PS. har du kvar gamla kameran, gå ut och fotografera samma motiv med identiska inställningar så ser du att bruset är identiskt från de två kamerorna.
En rikligare exponering från början enligt bilden till höger och du hade inte haft de brusproblem som nu uppstår i din bild i de mörkare partierna.
Mikael
PS. har du kvar gamla kameran, gå ut och fotografera samma motiv med identiska inställningar så ser du att bruset är identiskt från de två kamerorna.
Bilagor
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Bara i camera raw som jag använder i detta fall kan jag justera brusinställningen med parametrarna luminance , color och resultatet blir förbättrat, din bild till vänster med default brusreducering, bilden till höger något mer brusreducerad.
Det finns bättre program med snyggare brusborttagande av brus än Camera raw exv Capture One.Men även specialprogram som Noise Ninja etc.
OBS Detaljåtergivningen blir alltid lidande men kan kopenseras/skärpas i efterhand och speciellt på de områden som ses som viktiga.
Det finns bättre program med snyggare brusborttagande av brus än Camera raw exv Capture One.Men även specialprogram som Noise Ninja etc.
OBS Detaljåtergivningen blir alltid lidande men kan kopenseras/skärpas i efterhand och speciellt på de områden som ses som viktiga.
Bilagor
Senast ändrad:
callekula
Aktiv medlem
Tack för alla svar. jag trodde någonstans att vid RAW-fotande skulle inte bruset påverkas om man underexponerade bilden. När man sen i datorn ökade exponeringen några steg skulle inte bruset bli tydigare. Men jag förstår nu att en underexponerad bild inte är samma sak som en korrekt exponerad mörk bild.