Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D ger mer brus än min 350D, mycket mer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Bild nr 2 är lika mycket underexponerad .
Du har valt 200ios, underexponerat och bilden motsvarar 800iso
se histogrammet och bilden

Bilagor

• undeerexpnr2.jpg
    undeerexpnr2.jpg
    19.6 KB · Visningar: 311
Här har jag räknat fram bilden med exponering +1.95 dvs till att jag får någon form av högdagervarning.
Även denna bild är underexponerad, dvs exponerad efter det ljusinsläpp till sensorn som motsvarar ca 800iso.

Bilagor

• underexponr3.jpg
    underexponr3.jpg
    22.2 KB · Visningar: 299
Senast ändrad:
Här är din bild till vänster, ganska så snålt exponerad,ser mörk ut. Bättre hade varit ur brussynpunt att exponera bilden/motivet rikligare 1-2 steg men inte med så mycket överexponering att färgvärden i högdagern/ljusaste partierna i bilden inte skulle kunna återges.
En rikligare exponering från början enligt bilden till höger och du hade inte haft de brusproblem som nu uppstår i din bild i de mörkare partierna.
Mikael

PS. har du kvar gamla kameran, gå ut och fotografera samma motiv med identiska inställningar så ser du att bruset är identiskt från de två kamerorna.

Bilagor

• underexp4.jpg
    underexp4.jpg
    29.3 KB · Visningar: 283
Senast ändrad:
Beroende på vilket rawprogram du använder så kan det synliga bruset i skuggorna förbättras avsevärt om du tycker det är störande, testa dig fram.
Mikael

Bara i camera raw som jag använder i detta fall kan jag justera brusinställningen med parametrarna luminance , color och resultatet blir förbättrat, din bild till vänster med default brusreducering, bilden till höger något mer brusreducerad.
Det finns bättre program med snyggare brusborttagande av brus än Camera raw exv Capture One.Men även specialprogram som Noise Ninja etc.
OBS Detaljåtergivningen blir alltid lidande men kan kopenseras/skärpas i efterhand och speciellt på de områden som ses som viktiga.

Bilagor

• brusreducering.jpg
    brusreducering.jpg
    20.1 KB · Visningar: 255
Senast ändrad:
Tack för alla svar. jag trodde någonstans att vid RAW-fotande skulle inte bruset påverkas om man underexponerade bilden. När man sen i datorn ökade exponeringen några steg skulle inte bruset bli tydigare. Men jag förstår nu att en underexponerad bild inte är samma sak som en korrekt exponerad mörk bild.

Den sista bilden 200iso har underexponerats och motsvarar 800iso vilket då i skuggorna ger denna brusighet.
Gör alternativ exponeringar och håll en koll på histogrammet.

Ha det bra med nya kameran

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar