Annons

30D Fokuseringspunkter - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

jonningen

Ny medlem
Har en ganska välanvänd canon eos 30D som jag har lite problem med fokuseringen på.
Jag vill kunna välja fokuspunkt och alltid använda den mittersta då det känns enklast då jag ska plåta hockey.
Hur går jag tillväga?
Har testat att hålla ner fokuspunktsknappen i 6sek som det står i bruksanvisningen men det verkar inte fungera.

Någon som haft liknande problem?

Med reservation för att jag bara använt 400D, 20D och 40D. Tryck på knappen för att välja fokuspunkt. Sen använder du hjulet vid avtryckaren för att välja vilken punkt du vill använda. Det står väl beskrivet i din manual.
Du borde även kunna flytta fokuspunktsvalet till joysticken via c.f. inställningar.

Du kan använda vilket hjul som helst, och dessutom joysticken, för att flytta fokuspunkten. Bara du tryckt in fokuspunktväljarknappen först, vilket du ju verkar ha gjort. Men det går inte att bara trycka på den och sitta och vänta på att kameran ska välja åt dig. Du får själv bestämma vilken punkt du vill ha.

Med "Egen programmering" (C.Fn) i kamerans meny, nr 13, kan du bestämma hur du vill styra valet av fokuspunkt.

mod.0: enligt beskr. ovan.

mod.1: du väljer enskild fokuspunkt direkt med den lilla joysticken, trycker du på fokuspunktsvalknappen återgår kameran till autoläget och styr själv fokuspunkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar