ANNONS
Annons

30D eller 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag fotar mycket mode och porträtt, jag ska köpa en ny kamera men har inte suupermycket pengar just nu. Men jag ska välja mellan canon eos 30D eller 5D, vad skulle ni valt?
Vad är de stora skillnader och vilken anser ni som den bästa ?
Jag kan inte bestämma mig, snälla hjälp:p
=D
/J

Jag skulle utan tvekan valt 5D för det ändamålet, om pengar inte var ett stort problem, mest för det är en FF sensor, passar bättre för studio foto, ger kortare skärpedjup mm, men kostnads skillnaden är ju väldigt stor jämfört med en 30D, och har du inte redan toppobjektiv så är det nog smartare att köpa en 30D och ett bra objektiv för mellanskillnaden.

/kent

Behöver du ljusstarka vidvinklar och/eller möjligheter till så kort skärpedjup som möjligt? Då har 5D ganska stora fördelar. Om inte är nog 30D ett alldeles utmärkt val.

kom till kina o köp den här, då fåpr du typ en fotoresa på köpet. Huset kostar i Beijing runt 17000 sek... billigare tror jag tom.. ´Biljetten hit o tillbaks går på runt 7. så där har du :) tom glasspengar över.

Du kan tom få en gratis guidning i staden om det sak vara så o_O

Jag gick från 20D till 5D och är oerhört nöjd. Större skillnad än jag kunde tro.
Till allt utom fågelfoto och snabb sport är 5D överlägsen.
Köpte till en 24-70 2,8. Mycket nöjd även med den.

Vad är det för skillnad med att köpa en 30D här eller i USA eller i Kina? Vad skillnaderna är på kamerorna menar ja då.

Jag plåtar allt med en 20D och är fortfarande nöjd. Kika gärna in!
Valet är ditt, bägge är bra.

Eos 5D kräver bra optik. Det är inte lönt att skaffa 5D om du inte har bra objektiv.

Jag kör både 30D och 5D. Skillnaden är inte lika stor som prisskillnaden.

Samtidigt är 5D en kamera som helt klart levererar professionell kvalitet. Med en 30D kommer du att vilja byta up dig igen, men med en 5D kommer du säkert vara nöjd i många år. Även om det kommer bättre modeller kommer 5D alltid vara tillräckligt bra för magasinstryck.

Med två objektiv som 35/2 eller 28/2,8 och 85/1,8 eller 100/2,8 makro klarar du dig långt utan att bli ruinerad. EF 24-105/4 IS är helt ok i studio. Den är jätteskarp. Enda nackdelen är distorsionen om man plåtar inredning.

/M

karmakid skrev:
kom till kina o köp den här, då fåpr du typ en fotoresa på köpet. Huset kostar i Beijing runt 17000 sek... billigare tror jag tom.. ´Biljetten hit o tillbaks går på runt 7. så där har du :) tom glasspengar över.

Du kan tom få en gratis guidning i staden om det sak vara så o_O

Lite off topic, men hur är priserna på objektiv i Kina? Kan man hitta priser på nätet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar