Annons

30D eller 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirre

Ny medlem
Hej!
Är en gammal amatör som hållt upp i ett tiotal år men som nu vill börja igen. Helt grön på digitala systemkameror. Vill dock köra med Canon eftersom jag körde med EOS 1000FNqd och EOS 10 förr och har en Canon Powershot S3 idag.
Blev just erbjuden att köpa en 30D eller 400D (begagnade) idag. Tänkte det kunde vara en okej mjukstart med begagnat till att börja med. Men vilken ska jag välja? Vill ju ha en "riktig" systemare med lite tyngd! Då lutar det ju åt 30:n men är 400:n mycket bättre? Och vad ligger de i pris?
Kan jag använda några av mina gamla objektiv?

Hej!
Är en gammal amatör som hållt upp i ett tiotal år men som nu vill börja igen. Helt grön på digitala systemkameror. Vill dock köra med Canon eftersom jag körde med EOS 1000FNqd och EOS 10 förr och har en Canon Powershot S3 idag.
Blev just erbjuden att köpa en 30D eller 400D (begagnade) idag. Tänkte det kunde vara en okej mjukstart med begagnat till att börja med. Men vilken ska jag välja? Vill ju ha en "riktig" systemare med lite tyngd! Då lutar det ju åt 30:n men är 400:n mycket bättre? Och vad ligger de i pris?
Kan jag använda några av mina gamla objektiv?

400D ær en enklare kamera så bætter skulle jag inte vilja på stå att den dær!
møjligtvis att den ær det på någon punkt då den ær nyare. men 400D ær som en "leksaks kamera" jæmført med 30D enligt mig.
kolla på 30D elr 40D om du ska ha en riktigkamera, dom kamerna kan man "væxa i"

har du EF objektiv så passar dom har du dæremot FD så måste man skaffa en "koverter"

Känslan i xxD-serien är något helt annat än xxxD-serien. Rejälare grejer helt enkelt.
Jag hade valt 30D i alla lägen. Bildkvaliteten är nästan identisk. "Bara" 8,5mp mot 10mp, men det är ingen skillnad att bråka om tycker jag. Dessutom har 30D snabbare serietagning.
Hur AF är i jämförelse vågar jag inte svara på, men jag skulle tro att den är ganska lika. 40D fick uppgraderad AF och blev betydligt bättre än 400D, så jag antar att 30D och 400D ligger ganska lika.

Prioriterar du en rejälare och tyngre kamera jämfört med en mindre rejäl men lätt kamera, då tycker jag 30D är ett bättre val.

Jag har använt en hel del 30D privat och en del 400D på jobbet.

30D:
+rejälare
+fler rattar och knappar gör det snabbare att ställa in
+lcd display på ovansidan

400D:
+lättare, mindre och enklare att ha med sej
+mindre smidigare batterier
+bättre info i bakre displayen

Dina gamla objektiv bör passa, det kan dock vara problem med gamla Sigma.

Dessutom har väl 30D både bättre och snabbare AF och en trevligare sökare.

Jag har visserligen ingen erfarenhet av 30D, men vet att jag skulle välja 40D före 450D varje dag i veckan -- och skillnaden mellan dem lär väl motsvara 30D vs 400D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar